آخرین خبرها از قرار وثیقه 10هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی/ از ماجرای پرونده «بانک ملت» تا سرقت پول‌های ATM «بانک ملی»

10:15 - 08 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۳۲۱۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دستگاه قضا طی هفته‌ای که گذشت با اخبار داغ و تازه‌ای روبه‌رو بود، از مهم‌ترین رویدادهای قضایی در هفته گذشته می‎توان به پرونده‌های قضایی از جمله بابک زنجانی، بانک دی، بانک ملت، پرونده تعرض به سفارت عربستان، سرقت پول‎های ATM بانک ملی در تاکستان و ... اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، دستگاه قضا طی هفته‌ای که گذشت با اخبار داغ و تازه‌ای روبه‌رو بود. از مهم‌ترین رویدادهای قضایی در هفته گذشته  تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی از جمله بابک زنجانی، بانک دی، بانک ملت،  پرونده تعرض به سفارت عربستان و... از سوی سخنگوی دستگاه قضا اشاره کرد.
 
همچنین طی هفته گذشته  محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از بازدید کرد و در حاشیه این بازدید پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

ماجرای پرونده «بانک ملت» به کجا رسید؟/شناسایی و معدوم سازی دو مزرعه «ماری‌جوانا» / آخرین خبرها از قرار وثیقه 10هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی 
اخبار حوزه استان‎ها و شهرستان‎ها نیز طی هفته ای که گذشت در نوع خود جالب توجه بود، از کشف و معدوم سازی دو مزرعه ماری‎جوآنا در نظرآباد، سرقت از ATM بانک ملی در قزوین، قلع و قمع غیرمجاز در حریم رودخانه جاجرود و... از تازه‎ترین اخبار استان‏ها بود.

**آخرین وضعیت پرونده‎های مهم قضایی از پرونده بابک زنجانی تا جزئیاتی از پرونده بانک ملت

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در نود و نهمین نشست خبری خود به تشریح مهمترین پرونده‏های قضایی پرداخت که از جمله آن‌ها پرونده بانک ملت، دی، سعید مرتضوی، پرونده تعرض به سفارت عربستان بود.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به صدور کیفرخواست پرونده ورمی کمپوست ادامه داد: تعداد کثیری در رابطه با این پرونده اعلام کرده بودند که شکایت دارند؛ ولی آنهایی که رسما شکایتنامه را تنظیم و مستندات  و دلایل خودشان را ارائه دادند، 4200 نفر هستند. این پرونده در حال حاضر 8 بازداشتی دارد و تعدادی نیز با قرار مناسب آزاد شدند تا روز دادگاه حضور پیدا کنند.

ماجرای پرونده «بانک ملت» به کجا رسید؟/شناسایی و معدوم سازی دو مزرعه «ماری‌جوانا» / آخرین خبرها از قرار وثیقه 10هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی

معاون اول قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفت: این پرونده نیز با پیگیری‌های انجام شده در دادسرا رفع نقص شد و به دادگاه ارجاع شده و  تاریخ 14 شهریور وقت رسیدگی به پرونده است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده امیر منصور آریا، موسوم به پرونده فساد 3هزار میلیاردی گفت: هفت شرکت از شرکت‌های او تعیین تکلیف قطعی شدند.  قبلا هم تعدادی از اموال او همچون ماشین، خانه، شرکت نیز تعیین تکلیف شده بودند،. در دور جدید 4 شرکت از طریق مزایده به فروش رسیده‌اند و 3 شرکت هم که در مزایده به فروش نرسیده‌اند بر اساس ضوابط و مقررات بابت استرداد و رد مال به بانک ملی داده شد. اما مواردی هم هنوز مانده است که باید تعیین تکلیف شود. مجری حکم این پرونده،‌ وکلا و نمایندگانی از بانک ملی هنوز در حال مذاکره درباره دیگر اموال باقی مانده هستند. از لحاظ کارشناسی اختلاف نظرهایی بوده که کارها را دنبال می کنند و امیدواریم سریعتر به پایان برسد و اگر بانک ملی برای گرفتن این اموال بابت طلب خود همراهی کند، کار زودتر به پایان می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده بانک ملت نیز گفت: در این رابطه 4 نفر بازداشت و چند نفر تحت تعقیب هستند. برخی از این افراد که تحت تعقیب هستند در ایران و برخی در خارج از کشورند. به هر تقدیر پرونده دنبال می‌شود و ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پرونده بانک ملت در حال تحقیقات مقدماتی و اولیه است،‌ افزود: موارد مختلفی در این پرونده هست که صرفا مربوط به دریافت‌های غیر متعارف است؛ اما ممکن است دریافت‌های غیر متعارف در این پرونده مطرح باشد، لکن کلِ پرونده منحصر به دریافت‌های غیر متعارف نیست. تحقیقات پرونده  توسط بازپرس ادامه دارد. اجمالا مسائل مالی است؛ مسئله دریافت‌های غیر حق هم هست. مثلا گفته شده است برای 16 جلسه حضور 125هزار دلار گرفته اند. ممکن است این هم خلاف و قابل رسیدگی باشد، ولی همه از این باب نیست.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جزئیاتی از پرونده بانک ملت را بیان کنید، گفت: طبق قانون مواردی را مطرح کردند. اجمالاَ مسائل از چند سال پیش نسبت به بعضی از متهمین شروع شده و طبق گزارشی که داده‌اند، این جرائم سازمان یافته است و فردی نیست و مرکب از چند اتهام است که در مجازات‌ها مؤثر است. طبق آن چیزی که می گویند، جرائم، شبکه ای و مرکب و با برخی از عناصر ذی‌نفوذ مرتبط است؛ اما اینکه چقدر به نتیجه می رسد، باید منتظر ماند.


حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در ادامه در ارتباط با پرونده تعرض به سفارت عربستان اظهار کرد: بخشی از این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت و بخشی از آن در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل پرونده شد که بعضی از متهمین در صلاحیت دادسرای ویژه روحانیت بودند. دادسرا بر اساس مقرراتی که دارد، می تواند تا مرحله تحقیقات و یا بطور کامل پرونده را واگذار کند که در این مورد برای اینکه تحقیقات جامع تری صورت گیرد، آن را به دادگستری تهران واگذار کرد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: از ناحیه دادسرا اتهام متوجه 44 نفر بود که پرونده 21 نفر از این افراد به دادگاه عمومی دادگستری تهران و مابقی به دادگاه ویژه روحانیت فرستاده شد.

وی افزود: طبق خبری که امروز از دادگاه ویژه روحانیت گرفتم آنها بیان کردند که تلاش می کنیم پرونده هر چه زودتر به دادگاه ارسال و ظرف یکی دو هفته آینده تعیین وقت و رسیدگی شود و در مورد آن بخش از پرونده که در دادگستری تهران است نیز روز گذشته سوال کردم واعلام کردند که رسیدگی دادگاهی پرونده به اتمام رسیده و نیازی به تشکیل جلسه دادگاه نیست؛ اما ختم رسیدگی هنوز اعلام نشده است که بین این دو فرق وجود دارد. این درحالی است که یک نفر از کسانی که احضار کرده اند هنوز حضور پیدا نکرده است.

سخنگوی دستگاه قضا  در ارتباط با پرونده بابک زنجانی گفت: وی در مقاطع مختلف اعلام می کرد اموالی را دارد؛ اما تاکنون اینکه این فرد موجودی‌ در بانک‌ها و کشورهای خارجی داشته باشد، ثابت نشده است. حتی برای اثبات این امر هیئتی اعزام شد و مشخص شد چنین چیزی وجود ندارد که بعدا اعلام کردند شماره حساب ارزی بدهید؛ اما باز هم پول و ارزی واریز نشد.


ماجرای پرونده «بانک ملت» به کجا رسید؟/شناسایی و معدوم سازی دو مزرعه «ماری‌جوانا» / آخرین خبرها از قرار وثیقه 10هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی

وی ادامه داد: مبلغ قرار وثیقه ای که برای بابک زنجانی صادر می شود بالاست؛ اما تا الان اموالی از خود وی به این مقدار شناسایی نشده است و کسی حاضر نشده برای وی به این میزان وثیقه بگذارد. این درحالی است که وکیل وی اعلام کرده بود که افرادی که شریک وی در خارج از کشور هستند، حاضرند وثیقه بگذارند. ما نیز همین را می خواهیم؛ اگر وثیقه ای با این میزان دارند، بگذارند.

برای مشاهده مشروح نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا اینجا کلیلک کنید.

**پرونده آتش‌سوزی «پتروشیمی بوعلی سینا» به کجا رسید؟

در حکم رئیس سازمان بازرسی کل کشور خطاب به سرپرست هیئت بازرسی آمده است که هیئت مذکور از تاریخ 20 تیرماه با استقرار در مجموعه وزارت نفت و حضور در محل وقوع حادثه آتش‌سوزی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصین مربوطه و همچنین مراجعه به مسئولان و کارکنان ذی‌ربط نسبت به بررسی این موضوع اقدام کرده و نتیجه را با دقت و مستدل گزارش کنند، این در حالی است که سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود بیان کرد که طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور این حادثه عمدی نبوده است.

قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز روز گذشته  در گفت‌وگو با اظهارکرد: گزارش کامل سازمان بازرسی در رابطه با پتروشیمی بوعلی سینا تا هفته آینده به مراجع ذیصلاح ارسال می‌شود.

**وجود 100 هزار واحد صنفی فاقد مجوز در تهران/ عرضه البسه منقوش به علائم گروه‌های فاسد و منحرف، جرم است/ ضرورت سخت گیری در احراز صلاحیت برخی صنوف

نشست دادستان تهران با مسوولان برخی صنوف که بیش‌ترین ارتباط را با مردم دارند، شامل مشاوران املاک، نمایشگاه‌داران اتومبیل، آرایشگاه‌ها، پوشاک، قهوه‌خانه‌داران، رستوران‌داران، مهمان‌پذیرها و...  با حضور برخی معاونان دادستان که سرپرستان نواحی مرتبط با صنوف می‌باشند و رییس پلیس اماکن تهران برگزار شد.

ماجرای پرونده «بانک ملت» به کجا رسید؟/شناسایی و معدوم سازی دو مزرعه «ماری‌جوانا» / آخرین خبرها از قرار وثیقه 10هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی


در این جلسه که روز سه‌شنبه (5 مرداد جاری) با هدف برنامه‌ریزی برای اتخاذ اقدامات پیش‌گیرانه نسبت به جرایم ارتکابی در بستر واحدهای صنفی تشکیل شد، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، در تبیین اهمیت اتحادیه‌های صنفی، به نظر امام خمینی (ره) در خصوص استفاده از ظرفیت‌های مردمی اشاره کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های مورد تأکید حضرت امام، ظرفیت مردمی است و امروزه اتحادیه‌ها نماد این توصیه هستند و همان‌گونه که انقلاب اسلامی با قدرت و حضور مردم پیروز شد، انتظار می‌رود که در مقیاس کوچک‌تر، اتحادیه‌ها به عنوان جلوه‌ای از ظرفیت مردمی، در مبارزه با جرایم و پیش‌گیری از وقوع جرم وارد شوند. وی از اتحادیه‌ها به عنوان ویترین اجتماعی و مردمی شهرها یاد کرد برای مشاهده مشروح خبر اینجا کلیک کنید.


**قلع و قمع بناهای غیر مجاز در حریم رودخانه جاجرود

پس از دریافت گزارشاتی مبنی بر ساخت بناهای غیرمجاز در حریم رودخانه جاجرود، دستگاه قضایی ششم مرداد ماه اقدام به قلع و قمع این بناها کرد.

ماجرای پرونده «بانک ملت» به کجا رسید؟/شناسایی و معدوم سازی دو مزرعه «ماری‌جوانا» / آخرین خبرها از قرار وثیقه 10هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی

حیدر فتاحی دادستان عمومی و انقلاب پردیس در گفت‎وگو با از قلع و قمع تعدای از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه جاجرود خبر داد و گفت: پیروی گزارشات و شکایات متعدد اداره امور آب تهران بزرگ مبنی به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه جاجرود توسط تعدادی از سودجویان و متعرضین به انفال، دادستانی به عنوان مدعی العموم وارد شده و پس از انجام تشریفات قانونی در اجرای تبصره 4 ماده 2 قانون نحوه توزیع عادلانه آب دستور قلع و قمع و تخریب کلیه بناهایی که در حریم و بستر رودخانه بود را صادرکرد که امروز این احکام اجرایی شد.

**شناسایی و معدوم سازی دو مزرعه ماری‌جوانا در نظرآباد

روزهای اخیر در دو عملیات جداگانه، دو مزرعه کشت ماری‌جوانا در شهرستان نظرآباد شناساسایی و معدوم شدند. محمد قیومی دادستان عمومی وانقلاب نظرآباد درباره این اتفاق در حوزه قضایی خود گفت: شناسایی هر دو مورد بر اساس گزارشات مردمی به نیروی انتظامی بوده که بلافاصله پس از اعلام آن به دستگاه قضایی به جدیت پیگیر موضوع شدیم.

ماجرای پرونده «بانک ملت» به کجا رسید؟/شناسایی و معدوم سازی دو مزرعه «ماری‌جوانا» / آخرین خبرها از قرار وثیقه 10هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی

وی افزود: در یک مورد که مربوط به منطقه نجم‌آباد نظرآباد بود، 900 بوته ماری‌جوانا که در بین دیگر گیاهان باغی آبیاری قطره‌ای می‌شدند شناسایی و معدوم شدند و در این رابطه دو نفر بازداشت شد.

دادستان عمومی و انقلاب نظرآباد در تشریح عملیات دوم گفت: در مورد دیگری 40 بوته شناسایی و از محل مقدار 12 کیلوگرم ماری‌جوانا کشف و ضبط شد.

**کشف سر یک جسد در جوی آب/ قاتل سنگدل در اعترافاتش چه گفت؟

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، اواخر خرداد ماه بود که کشف یک سر بریده در جویی در کنار خیابان‌های شهرستان رباط کریم از جنایتی هولناک خبر داد.

پس از بازرسی از محل، جسد مقتول حدودا 200 متر آن‌طرف تر و در یک ماشین شناسایی و کشف شد.

پیگیری‌ها برای دستگیری قاتل آغاز شد تا اینکه «حجت الاسلام قاسم‌پور» دادستان رباط کریم  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، گفت:  5 مرداد ماه قاتل که یک نوجوان 17 ساله تبعه افغان است شناسایی و دستگیر شد و در جریان بازپرسی به قتل اقرار کرد.

ماجرای پرونده «بانک ملت» به کجا رسید؟/شناسایی و معدوم سازی دو مزرعه «ماری‌جوانا» / آخرین خبرها از قرار وثیقه 10هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی

دادستان رباط کریم در پایان خاطرنشان کرد: قاتل اقرار کرده که به دلیل اختلاف مالی با اتومبیل از پشت سر به مقتول ضربه وارد کرده و سپس سر مقتول را از بدنش جدا کرده است و با توجه به دستگیری قاتل،  پرونده در حال تکمیل تحقیقات است.

**رسیدگی به حدود 2 هزار پرونده در یک فصل فوتبالی/ قریب 4200 مسابقه در صلاحیت کمیته انضباطی است/ آخرین وضعیت ایجاد دادسرای جرائم ورزشی

 ، همزمان با آغاز شانزدهمین دوره لیگ برتر گفت‎و‎گویی داشت با قاضی اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، که در این گفت‎وگو وی به تخلفات مطرح در هر فصل فوتبالی و نحوه رسیدگی به پرونده‌ها و... پرداخت، برای ماهده مشروح خبر اینجا کلیک کنید.

ماجرای پرونده «بانک ملت» به کجا رسید؟/شناسایی و معدوم سازی دو مزرعه «ماری‌جوانا» / آخرین خبرها از قرار وثیقه 10هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی


**سرقت پول‌های ATM بانک ملی در تاکستان


دادستان شهرستان تاکستان، در گفت‏‎وگو با  ، از وقوع یک سرقت از بانک ملی خبر داد و گفت: در تاریخ 95.5.1 سارقان از قسمت شمالی بانک ملی که یک محوطه باز است وارد شدند و پس از سرقت پول‎های داخل دستگاه ATM پا به فرار گذاشتند.

**بیمارستان 15 ساله برای دومین بار پلمب شد/ ادعای آقای رئیس در «نمونه بودن» بیمارستانش


پنجم مرداد ماه بیمارستانی خصوصی در شمال پایتخت به علت تخلفات مختلف پزشکی، درمانی و بهداشتی توسط سازمان تعزیراتی‌ و با حضور مدیرکل نظارت وزارت بهداشت و رئیس مجتمع رسیدگی به تخلفات پزشکی سازمان تعزیرات پلمب شد.

فرجی رئیس اداره نظارت و بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: این بیمارستان پیش از این در 28 فروردین ماه امسال نیز پلمب شده بود. بیمارستان مذکور دارای مشکلات فنی است و چندین بار در رابطه با تخلفات تذکر داده شده که اقدامات مناسبی برای رفع آن صورت نگرفته است. یک نفر از کادر این پرسنل لیسانس ادبیات داشته که تخصصی به شغل پزشکی ندارد و فضای آی سی یو آن نیز کافی نیست.

اما رئیس بیمارستان مدعی بود که این بیمارستان با 80 پرسنل 15 ساله قدمت دارد و نمونه است.

**ضبط تجهیزات 5 موسسه غیرمجاز پزشکی/ جریمه میلیاردی یک متخصص زنان و زایمان/ جریمه 18 میلیاردی یکی از بیمارستان‌های بزرگ تهران

رئیس مجتمع رسیدگی به تخلفات پزشکی سازمان تعزیرات در نشست خبری اظهار کرد: در سال جاری 5 موسسه غیرمجاز پزشکی در حوزه‌های مختلف پوست و مو لاغری تعطیل و تجهیزات آنها به نفع دولت ضبط شد.، برای مشاهده مشروح خبر اینجا کلیک کیند.

 
**تکذیب خبر ترور دادستان عمومی و انقلاب زاهدان

روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان؛ اعلام کرد خبر ترور «محمد مرزیه» دادستان عمومی و انقلاب زاهدان که در برخی از فضاهای مجازی منتشر شده تکذیب و شایعه‎ای بیش نیست.

بر این اساس، محمد مرزیه در سلامت کامل به سر می‎برد و قطعا با کانال‎ها و پایگاه‌های خبری که خبر ترور ایشان را منتشر کرده و به شایعات دامن می‌زنند برخورد جدی خواهد شد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *