رویکرد شعب صلحی شوراهای حل اختلاف باید صلح و سازش‌های پایدار و ماندگار باشد

11:17 - 07 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۲۹۸۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حداد گفت: باید با بکار گیری نیروهای زبده ، خبره و آموزش دیده ، صلح و سازش های شوراهای حل اختلاف را به صلح و سازش هایی پایدار و ماندگار تبدیل کرد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری یزد، محمدرضا حداد در جلسه با دو تن از اساتید دانشگاه در رشته های مددکاری اجتماعی و روانشناسی افزود :  می توان با همکاری کلیه مراجع علمی و دانشگاهی و مراکز مشاوره و روان پزشکی و شناسایی کارشناسان مجرب و خبره در رشته های مددکاری اجتماعی، مشاوره خانواده، روانشناسی ، روانپزشکی و مذهبی و بکارگیری آنها در شعب صلحی شورا های حل اختلاف ، اقدامات این شورا اثر بخش تر و تحقق اهداف متعالی این نهاد مقدس را تسریع کرد.

وی تصریح کرد : باید با در نظر گرفتن سرفصل های آموزشی در حوزه صلح و سازش و برگزاری دوره های آموزشی بصورت ضمن خدمت و کارگاهی و بهره گیری از اساتید مجرب و تدوین برنامه های آموزشی مستمر برای اعضای شعب صلحی ، تدابیر و رویکرد این شعب را به سمت عملکرد حرفه ای و علمی سوق داد.

این مقام قضایی بر ضرورت انتخاب ، گزینش و آموزش اعضای شورای حل اختلاف تأکید کرد و اظهار داشت : ضمن بهره گیری از ظرفیت های معتمدین محلی و ریش سفیدان باید با انتخاب ، گزینش و آموزش علمی اعضاء شعب صلحی ، از نیروهای علمی و آموزش دیده در حوزه صلح و سازش استفاده شود تا ضمن افزایش آمار پروندهای منتهی به صلح و سازش، بگونه ای عمل شود  که سازش ها پایدار بوده و با گذشت مدت زمان محدود شاهد تشکیل پرونده های قضایی با موضوعات مشابه و غیر مشابه از سوی همین افراد در دستگاه قضایی نبود.

وی ابراز داشت : در حال حاضر بیشترین پرونده هایی که امکان ارجاع آنها به شوراهای حل اختلاف صلحی جهت ایجاد صلح و سازش وجود دارد پرونده هایی با موضوع مطالبه مهریه ، نفقه ، جهیزیه و جرایم قابل گذشت از جمله تهدید و توهین ، افتراء ، ایراد ضرب و شتم و ضرب و جرح عمدی ساده و چک بلامحل است.

حداد از منتهی به صلح و سازش شدن یک سوم پرونده های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف در سال گذشته خبر داد و گفت : آنچه که از بدو تأسیس شوراهای حل اختلاف تاکنون در زمینه برقراری صلح و سازش رایج و متداول بوده است بصورت سنتی و کدخدامنشانه بوده است.

وی یکی از علل عدم موفقیت بیشتر شوراهای حل اختلاف در ایجاد صلح و سازش  را در نحوه گزینش و انتخاب اعضاء  دانست و اضافه کرد : با در نظر گرفتن تخصص های لازم از جمله در حوزه های مددکاری اجتماعی، مشاوره خانواده، روانشناسی و حقوقی و مذهبی و همچنین آموزش های اعضاء در زمینه صلح وسازش می توان این روند را بیش از پیش بهبود بخشید.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد خاطرنشان کرد : با اجرایی شدن قانون جدید شورای حل اختلاف از اسفند ماه سال گذشته ، در مرکز استان از مجموع شعب مصوب ، 4 شعبه صلحی در حال حاضر فعال است و سعی شده است استقرار شعب صلحی در مجاورت دادسرا و دادگستری و زندان و به منظور سهولت دسترسی ارباب رجوعان و مقامات ارجاع و قضات شعب رسیدگی کننده در دادسراها و محاکم باشد.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *