برنامه تازه دونده داغ‌ترین کویرها + تصاویر

10:46 - 06 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۲۶۱۲
مکس کالدران، دونده سرشناس کویرهای جهان، تصمیم گرفته در ایران دو مسیری که تاکنون با پای پیاده طی نشده را بدود. او گفته این برنامه را برای جلب توجه به یوز آسیایی انجام خواهد داد.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از مهر، «می خواهم کاری کنم که هیچ بشری تا به حال انجام نداده است، جایی بروم که تا به حال هیچ کس دیگری نبوده است، با چالش‌هایی رو به رو شوم که تا به حال کسی به هیچ وجه تکرار نکرده است.» این‌ها جملات مکس کالدران، دونده سرشناس کویر است که ۱۲ سال پیش هنگام دویدن از سوئز به خلیج عقبه، اسلام آورده و ۲۵۰ کیلومتر صحرای سینا را در دمای ۵۰ درجه طی ۴۸ ساعت روزه‌داری در ماه رمضان دویده، است. او این بار تصمیم گرفته با شعار حفاظت از یوزپلنگ آسیایی دو مسیر تا به حال پیاده طی نشده جدید را در ایران طی کند.

اولین آنها، که رکورد بعدی او در فهرست رکوردهای جهانی گینس خواهد بود، در کویر لوت، بزرگترین کویر واقع در منطقه شرقی ایران رخ خواهد داد. این کویر قسمتی از شمالی‌ترین قسمت دو کمربند کویری‌ است که زمین را دور می‌زند. خورشید این دو سرزمین کمربندی را بیش از نقاط دیگر زمین گرم می‌کند و یکی از ماهواره‌های ناسا دمای سطحی این منطقه را ۷۱ درجه سانتیگراد (۱۵۹ درجه فارنهایت) ثبت کرده است: گرمترین نقطه‌ای که بر روی زمین تا به حال ثبت شده است.

مکس در این باره می‌گوید:‌ به خود گفتم خیلی از آدم‌ها درباره گرمترین دمای سطحی ثبت شده بر کره زمین حرف می زنند. افراد زیادی می‌گویند که از آن گذشته اند اما هیچ کدام در چله تابستان نگذشته اند! من می خواهم این مسیر را در تابستان و بدون هیچ کمکی عبور کنم تا یکی دیگر از سطوح جدید حدود توانایی انسانی را تعریف کنم: دویدن از طلوع تا غروب هر چند کیلومتر که بتوانم.

او قصد دارد این مسیر را در مردادماه امسال طی کند و دومین پیمایش او، در سال ۲۰۱۷ برای قسمت شرقی کویر لوت که ۲۵۰ کیلومتر شن روان است طرح ریزی شده است. ریگ روانی که آلفونس گابریل، یکی از اولین فاتحان آن در سال ۱۹۳۸، آن را این‌گونه توصیف کرده است: «توده شنی عظیم و تپه شن های ریگ روان در هم پیچیده صعب العبور». البته این تپه های شنی با حدود ۵۰۰ متر ارتفاع بلندترین هرم های شنی جهان هم هستند و به این ترتیب مکس کالدران تمام لوت را طی خواهد کرد: ۴۰۰ کیلومتر که شامل ۲۵۰ کیلومتر ریگ روان نیز می‌شود.

<!-- -->
#carousel9447, #thumbs9447 , #carousel_desc9447 { overflow: hidden; } #carousel-wrapper9447 .caroufredsel_wrapper img{ /*border-radius: 10px;*/ border : 2px solid #ddd } #carousel-wrapper29447 .caroufredsel_wrapper img{ /*border-radius: 10px;*/ border : 2px solid #ddd } #carousel9447 span, #carousel9447 img, #thumbs9447 a, #thumbs9447 img { display: block; float: left; } #carousel_desc9447 span { width: 100%; /* height: 100%; */ display: block; float: left; position: relative; padding: 9px; } #carousel9447 span, #carousel9447 a, #thumbs9447 span, #thumbs9447 a { position: relative; display: block; height: 100%; } #carousel9447 img, #thumbs9447 img { border: none; width: 100%; height: 100%; position: absolute; top: 0; left: 0; } #carousel9447 span { width: 554px; height: 313px; } #carousel_desc9447 span { width: 554px; height: auto; } #thumbs-wrapper9447 { padding: 20px 40px; position: relative; } #thumbs9447 a { border: 1px solid #ddd; width: 150px; height: 100px; margin: 0 10px; overflow: hidden; -webkit-transition: border-color .5s; -moz-transition: border-color .5s; -ms-transition: border-color .5s; transition: border-color .5s; } #thumbs9447 a:hover, #thumbs9447 a.selected { border-color: #566; } .fluid_container_album img#shadow { width: 100%; position: absolute; bottom: 0; } .next_thumbnail9447 { background-position: -19px 0; right: 10px; } .next_thumbnail9447:hover { background-position: -19px -20px; } .prev_thumbnail9447 { background-position: 0 0; left: 10px; } .prev_thumbnail9447:hover { background-position: 0 -20px; } .next_thumbnail9447, .prev_thumbnail9447 { background-image: url("/client/themes/fa/main/img/carousel_nav.png"); display: block; height: 20px; margin-top: -10px; position: absolute; top: 50%; width: 19px; } $(function() { $('#carousel9447').carouFredSel({ responsive: true, circular: false, auto: false, items: { visible: 1, width: 200, height: '56%' }, scroll: { fx: 'directscroll' } }); /* $('#carousel_desc9447').carouFredSel({ responsive: true, circular: false, auto: false, items: { visible: 1, width: 200, height: '30%' }, scroll: { fx: 'directscroll' } }); */ $('#thumbs9447').carouFredSel({ responsive: true, circular: false, auto: false, prev: '.next_thumbnail9447', next: '.prev_thumbnail9447', items: { visible: { min: 2, max: 6 }, width: 150, height: '66%' } }); $('#thumbs9447 a').click(function() { $('#carousel9447').trigger('slideTo', '#' + this.href.split('#').pop() ); /* $('#carousel_desc9447').trigger('slideTo', '#' + this.href.split('#').pop() ); */ $('#thumbs9447 a').removeClass('selected'); $(this).addClass('selected'); return false; }); });

اختصاص بخشی از درآمد برنامه برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

علی حدیدی‌فر مدیر برنامه این دونده کویر می‌گوید: پس از اولین سفر مکس کالدران به ایران برای بررسی پروژه پیمایش کویر لوت به پیشنهاد خانم هما داوری از راهنمایان گردشگری قرار شد این پروژه همراه با یک حرکت محیط زیستی انجام شود.

این راهنمای گردشگری ادامه می‌دهد: با توجه به این که مکس کالدران دونده کویرها و بیابان های مختلف دنیاست و همچنین یوزپلنگ نیز سریعترین دونده بیابان است تصمیم بر این گرفته شد تا این پروژه با هدف حمایت و جلب توجه به یوزپلنگ ایرانی انجام پذیرد. پس از موافقت اولیه و استقبال مکس کالدران از این طرح، انجمن یوزپلنگ ایرانی نیز حمایت خود از این طرح را اعلام کرد و طی نامه ای از مکس کالدران برای انجام این پروژه در ایران رسما دعوت به عمل آوردند.

به گفته وی بخشی از درآمد حاصل از گرفتن اسپانسر برای این پروژه در راستای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی هزینه خواهد شد.

هیچ محدودیتی در نیروی انسانی وجود ندارد

این دونده ایتالیایی امروز دیگر مردی شناخته شده در خاورمیانه است. مقالات بسیاری در مورد وی به چاپ رسیده و سال ۲۰۱۴ الجزیره مستندی ویژه به وی اختصاص داد و در سراسر جهان پخش کرد. او با آغوش باز توسط رییس جمهورها، وزرا و مقامات بالای کشورهای مسلمان پذیرفته شده است و روزنامه های بین‌المللی و شبکه‌های تلوزیونی فرصتی را به پیمایش‌ها وچالش‌های او اختصاص داده‌اند و در این پیمایش‌ها او به جنگ با «محدودیت بدن انسانی» می رود، آن هم در سرزمینی که حتی بادیه نشینان و رمه‌داران قادر به ادامه کار خود در گرمای سوزان نیستند.

مکس می گوید: من نمی خواهم بمیرم و حقیقتاً احساس آمادگی برای انجام کارهایی می کنم که هیچ کس پیش از این به آنها نیاندیشیده است. نیاندیشیده اند تنها به این دلیل ساده که این چالش‌ها از آغاز غیرممکن تلقی شده اند: غیرممکن بودنِ رفتن به جایی که قبلا هیچ انسانی در حافظه بشری قبلا آنجا نبوده است! در میانه این غفلت اما دریافتم که هیچ محدودیتی در نیروی انسانی وجود ندارد.

دمای بدن مکس بالاتر از ۴۱ درجه و فشار خونش هفت روی سه است اما او به کمک هیچ پزشکی احساس نیاز نمی‌کند و تمام علائم و پارامترهای جسمی‌ش را خود بررسی می کند. گذشته از تمام این ویژگی‌ها، او یک جستجوگر بی حد و مرز است. کویرنوردی ماهر که با فلسفه‌ای که دارد به هیچ وجه از کاری که تصمیم به انجام دارد شانه خالی نخواهد کرد. در واقع پروژه او «بازتعریف سرحد» خوانده می شود: مکس تنها فردی ست که قادر است کویر را در دل تابستان تحمل کند، آن هم در فصلی که دما به بالاترین درجه جهانی اش می رسد.

گفته شده مکس می تواند با کویر در شرایط زیر روبه‌رو شود: خودکفایی آب و غذا، بدون هیج کمک خارجی، بدون هیچ کمک پزشکی و یا تکنیکی، دویدن بدون توقف (شب و روز)، با چرت های خواب بسیار کوتاه، بدون استفاده از راه‌ها، جاده‌ها و مسیرهایی که قبلا انسان‌ها دیگر پیموده باشند و حتی در گرمای میانه تابستان (در دمای بالای ۵۸ درجه).

او تأکید می‌کند: می خواهم از محدودیت‌های مطلق بگذرم تا بتوانم به همه بگویم شما هم می‌توانید زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند شما را از به دنبال هدف‌های خود بودن بازدارد. شما بیش از آنچه فکر می‌کنید و باوردارید، قوی و نیرومند هستید.

تربیت شده‌ام تا از مرگ بگریزم

مکس معتقد است که پروژه «بازتعریف سرحد» راهی برای بازگشت انسان به اصل و ریشه خود است زیرا نیاکان هوموساپینس ما صدها کیلومتر را به تنهایی سیر می کردند و آب و غذای کمی در اختیار داشتند. نیاکان ما عادت به سفرهای دور و دراز ‌داشتند و احتمالا تنها فرصت چرت‌های کوچکی از ترس دریده شدن توسط حیوانات وحشی را به دست می آوردند.

وی این پرسش که اگر ببینی مرگت حتمی و قریب الوقوع است، چه می کنی؟ را این‌گونه پاسخ می‌دهد: قطعا ناامید نمی شوم. من تربیت شده ام تا ازآن بگریزم.

اعتماد به نفس و آرامش مکس در مواجهه با مشکلات در دوران نوجوانی اش، زمانی که او یک ورزشکار بی حد و مرز در سنگ‌نوردی و اسکی کوهستان بود، رشد کرد. تلاش های او زمانی به ثمر نشست که از او با مدال «شجاعت مدنی» از سوی ریاست جمهوری ایتالیا تقدیر شد. این مدال برای برنده شدن در مسابقات قهرمانی نظامی پنجگانه در سطح ملی و همچنین برای فارغ التحصیلی با بالاترین افتخارات در علوم ورزشی، پس از ارائه نمونه تجربی رساله خود که متعاقبا در مجلات معتبر علمی جهان چاپ شد صورت گرفت.

او مدیر و همچنین مربی و کارآفرین ِ یک شرکت دارویی چندملیتی است. در زندگی خصوصی، او در معرض روزگارانی فوق العاده سخت به لحاظ حرفه ای و احساسی قرار گرفته است.

مکس توضیح می‌دهد: من دیوانه‌ عبور از صحراهای متروک و غیرقابل دسترس نیستم. هدف من این است که تا آنجا که می توانم انسان‌ها را از توانایی‌ها و بزرگ بودنشان و توانایی بکر و عظمتی که آماده رشد کردن است، با استفاده از ابزاری که تکنولوژی و حس مشترک در اختیار قرار داده است، آگاه کنم. اما پیش از همه اینها بیایید استفاده بهره‌بردارانه از خودمان کنیم. بیاید از خودمان بپرسیم که ما چه کارهایی برای پیشرفت و مقابله با سیاهی و ناعدالتی که ما را فرا گرفته است برای ارتقای جهان انجام می دهیم. بیایید ابتدا خودمان را بپرورانیم تا جهان بتواند سودی از ما بجوید.

همه بیابان‌هایی که «مکس» دویده‌ است

«فرزند کویر» و نویسنده کتاب «نیروی درون» در آوریل 2000 موفق شد در قطر از بلندترین خط قطری بین مرز عربستان سعودی تا خلیج فارس به طول ۲۰۲ کیلومتر بدون توقف در ۳۸ ساعت عبور کند. در ژانویه ۲۰۰۷ در عمان توانست به عنوان اولین مرد جهان که مدار فرضی راس سرطان را دنبال کرد دست پیدا کند و در این مسیر ۴۳۷ کیلومتر از مرز امارات متحده عربی تا خلیج عمان را در ۹۰ ساعت و ۲۰ دقیقه پیمود. در آگوست ۲۰۰۷ در عمان، در بیابان رمال آل وهیبه اولین مردی در جهان شد که ۲۰۰ کیلومتر را در ۴۸ ساعت در میانه تابستان و در دمای بالای ۵۶ درجه سانتی گراد طی کرد. زمانی که حتی خود بادیه نشین‌ها به خاطر گرمای زیاد به استراحت می پردازند.

وی در آگوست ۲۰۰۸ در عمان، در دوِ دوگانه در شنزارهای شرقیه عمان ۳۶۰ کیلومتر را در ۷۵ ساعت پیمود. بالاترین دما در این پیمایش ۵۸ درجه سانتیگراد بود و مکس تمام مسیر از شرق تا غرب را و همچنین از شمال تا جنوب را در دو مرحله جداگانه دوید. جیره آبش وی در بخش دوم تمام شد و در مدت ۲۲ ساعت بی آبی ۱۶۰ کیلومتر را پیمود.

در می ۲۰۰۹ در فلسطین، جمعا ۳۱۵ کیلومتر دوید. مکس از رام الله عازم دارالسلام شد و پس از عبور از این شهر به غزه رسید و حدود ۱۰۵ کیلومتر را طی کرد. در پاسگاه مرزی رژیم اشغالگر بود که مکس با گوشت و خون درک کرد وقتی مسلسلی رو به تو آماده شلیک باشد چه حسی خواهی داشت. او پیمایش خود را پس از یک انتقال کوتاه از سرگرفت تا صحرای سینا را در مصر طی کند و ۲۱۰ کیلومتر دیگر که راه جدیدی برایش باز کرده بود را در برابر نگاه ناباورانه قبایل بدوی این منطقه طی کند.

در آگوست ۲۰۱۰ در شبه جزیره سینا در مصر، مکس طول ۱۵۴ کیلومتری صحرای تیح را از جنوب به شمال در مجموع ۲۵ ساعت طی کرد. در دسامبر همان سال در شبه جزیره سینا در مصر مکس ۱۴۸ کیلومتر را در ۲۳ ساعت و ۵۰ دقیقه دوید و ابو زنیمه در جوار دریای سرخ تا صومعه سنت کاترین در پای کوه سینا را پوشش داد. گروهی که قرار بود در پاسگاه مرزی مشخصی به او خوش آمد بگویند او را هنگام ورود ندیدند و به جستجو برای پیدا کردن وی پرداختند اما چندی بعد متوجه شدند که او پیش از این از طریق باریکه راه‌ها و هزارپیچ‌های خود با سرعتی قابل توجه چند ساعت پیش به مقصد رسیده است.

در آگوست ۲۰۱۱ در امارات متحده عربی در مرز عربستان سعودی، در نزدیکی واحه لیوا او مقاومت بدنی خود را با نیاشامیدن و نخوردن در ۲۴ ساعت، ۳۶ ساعت و ۴۸ ساعت و تنها با دویدن بدون توقف در طول ۲۰۰ کیلومتر شن و جایی که دمای سوزان بالاتر از ۷۴ درجه سانتیگراد است به جنگ طلبید.

در آگوست ۲۰۱۲ عبور از صحرای سینا از ساحل تا ساحل و پوشش دادن ۲۵۰ کیلومتر در ۴۸ ساعت از خلیج سوئز تا خلیج العقبه را به انجام رسانید. دوربین‌های الجزیره به دنبال مکس رفتند و شاهدی بر اتمام یکی دیگر از شاهکارهای خیره کننده او بدون آشامیدن یا خوردن از طلوع تا غروب در ماه رمضان شدند. الجزیره مستندی درباره تجارب تاثیرگذار او تولید کرد که در سراسر جهان پخش شد و مقاله‌هایی درباره تجارب مکس را به مدت ده روز هم رده با اخبار مهم جهانی در اخبار صفحه اول خود قرار داد.

در دسامبر ۲۰۱۲ در عربستان سعودی اولین تلاش رسمی او برای عبور از الربع الخالی رقم خورد. مکس از نجران در مرز یمن عازم شد، اما طوفان شن شدیدی او را وادار به توقف کرد آن هم زمانی که تنها ۲۷۰ کیلومتر دویده بود (تپه‌های شن‌روان هر ۲۴ ساعت ۸۰ متر جا به جا می شدند). وی این واقعه را این چنین توصیف کرد: «در آن ثانیه‌ها آدم فقط شن می خورد، شن را نفس می‌کشد و شن را تف می‌کند...

در ژوئن ۲۰۱۳ در یسولوی ایتالیا صعودِ بدون توقفِ یک رشته پلکان ۷۷ هزار پلکانی در ۲۴ ساعت برای جمع آوری اعانه برای یک رویداد خیریه را انجام داد. چهارده پله بالا رفتن، سپس در سطح شیب دار افقی سه متری و سپس بازگشت از ۱۴ پلکان بخشی از این برنامه بود. او صد وسی هزار پله را اینگونه و با ارتفاع پانزده هزار و ۵۰۰ متر در سطح ناصاف بالا رفت.

در مارچ ۲۰۱۶ در عمان مکس اولین فردی در جهان شد که در امارات متحده عربی با طی کردن ۳۶۵ کیلومتر از مرز عربستان تا مرز عمان در ۱۲۸ ساعت مدار فرضی راس السرطان را پیمود. مکس این چالش خود را سخت‌ترین کاری که تا به حال انجام داده و یک کشتار نامید.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *