رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رسیدگی به حدود 2 هزار پرونده در یک فصل فوتبالی/ قریب 4200 مسابقه در صلاحیت کمیته انضباطی است/ آخرین وضعیت ایجاد دادسرای جرائم ورزشی

8:44 - 06 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۲۳۵۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
قاضی حسن‌زاده از رسیدگی به حدود 2 هزار پرونده در یک فصل فوتبالی خبر داد و گفت: طبق مقایسه‌ای که بین سال 94 و 93 صورت گرفته است، میزان تخلفات در سال گذشته از نظر کمی و کیفی کاهش چشمگیری داشته است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی قضایی ، همزمان با آغاز شانزدهمین دوره لیگ برتر گفت‎و‎گویی داشتیم با قاضی اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، که مشروح این گفت‎وگو به شرح ذیل است.
 
**: آقای حسن زاده با تشکر از فرصتی که در اختیار قرار دادید، بفرمایید چه تدابیری درلیگ برتر فصل جدید به منظور کاهش تخلفات اتخاذ کرده‌اید؟

رسیدگی به حدود 2 هزار پرونده در یک فصل فوتبالی/ قریب 4200 مسابقه در صلاحیت کمیته انضباطی است/ آخرین وضعیت ایجاد دادسرای تخصصی جرائم ورزشی
 
*قاضی حسن زاده:
امسال پیش از شروع مسابقات با حضور در استانها، ‌آیین نامه های انضباطی را با بازیکنان و عوامل باشگاه ها تشریح می‎کنیم و به قوانین و مقررات را به متذکر می‌شویم  و حتی موارد قانونی را به هواداران و طرفداران آنها اعلام می‎کنیم تا به نحوی از انحاء جزئیات قانون و تنبیهات و مجازات‎ها مطلع شوند و در طول فصل اقدامی انجام ندهند که حکمی به ضرر تیم مطلوبشان صادر شود.
 
امسال با توجه به تقسیم کاری که انجام داده ایم سعی خواهیم کرد با جدیت کامل و در کمترین زمان ممکن به پرونده هایی که در مورد فوتبال تشکیل می شود رسیدگی کرده و به موقع رای لازم را صادر کنیم و امیدواریم این آراء تاثیرات خود را در کاهش بروز تخلفات فوتبال داشته باشد.
 
**: بیشتر تخلفات درحوزه فوتبال در چه زمینه هایی است و کمیته انضباطی به چه تخلفاتی رسیدگی می کند؟
 
*قاضی حسن زاده: صلاحیت کمیته انضباطی و رسیدگی به نقض مقررات بازی فوتبال است و آنچه که مربوط به رفتار اجتماعی و بیرونی فوتبالیست‎ها می شود به عنوان مثال مسائل مالی،‌اخلاقی و رفتارهای اجتماعی و بیرونی در حیطه و صلاحیت کمیته اخلاق است.


رسیدگی به حدود 2 هزار پرونده در یک فصل فوتبالی/ قریب 4200 مسابقه در صلاحیت کمیته انضباطی است/ آخرین وضعیت ایجاد دادسرای تخصصی جرائم ورزشی
 
ما به پرونده هایی که در آن خلاف مقرراتی در داخل مسابقه صورت گرفته است رسیدگی می کنیم که از جمله آن اهانت، برخورد فیزیکی با یکدیگر،‌ اعتراض به داور،‌تحریک تماشاگران و یا هر رفتاری که در آیین نامه انضباطی فیفا و یا آیین نامه انضباطی خودمان از آن به عنوان اعمال تخلف یاد شده است برخورد می کنیم و اگر هر یک از مقامات رسمی تیم (بازیکن و یا مربی) تخلفی انجام دهند به آن رسیدگی می شود.
 
**: آقای حسن زاده تخلفات در حوزه فوتبال آیا به نسبت سال پیش کاهش داشته است؟
 
*قاضی حسن زاده: طبق مقایسه ای که بین سال 94 و 93 صورت گرفته است باید گفت که میزان تخلفات در سال گذشته از نظر کمی و کیفی کاهشی چشمگیری داشته است به طوری که درسال 93 کیفیت تخلفات و پرونده‎ها به مراتب از سال 94 سنگین تر بود.
 
خوشبختانه با توجه به جلساتی که با حضور مدیران باشگاه ها برگزار شد و با همکاری آنها و اقدامات فرهنگی که در داخل باشگاه ها و یا فدراسیون صورت گرفت شاهد کاهش تخلفات بودیم واین امر نشان داد که اتخاذ این راهکارها نتیجه بخش بوده است بنابراین امیدواریم امسال نیز با توجه آموزش هایی که قبل از شروع لیگ برتر داده می شود شاهد کاهش بیشتری در زمینه تخلفات فوتبال باشیم.
 
**:
آیا آماری از پرونده های وارده در حوزه تخلفات فوتبال دارید؟
 
*قاضی حسن زاده: ورودی پرونده های ما تقریبا در هر فصل فوتبالی، حدود  2 هزار است که در کمیته انضباطی به آن رسیدگی می شود که این آمار در سال گذشته کمتر بود.
 

رسیدگی به حدود 2 هزار پرونده در یک فصل فوتبالی/ قریب 4200 مسابقه در صلاحیت کمیته انضباطی است/ آخرین وضعیت ایجاد دادسرای تخصصی جرائم ورزشی


تمام مسابقاتی که به صورت کشوری برگزار می شود؛ اعم از لیگ برتر،‌لیگ یک، دو و سه بانوان و آقایان،‌ امیدها، جوانان،‌فوتبال ساحلی،‌ فوتسال و ... در حیطه مسئولیت ما قرار دارد،  بنابراین آنچه که در صلاحیت کمیته انظباطی فدراسیون فوتبال قرار دارد شامل 4131 مسابقه یعنی چیزی حدود 4 هزار و 200 مسابقه است.
 
**: بسیاری از قضات از مشکلاتی که در رسیدگی به پرونده ها دارند گلایه می کنند و با توجه به اینکه رئیس دستگاه قضا نیز به فشار کاری قضات اشاره کردند وضعیت شما دراین زمینه چگونه است؟ آیا در رسیدگی به پرنده ها از نظر عده و عده مشکل دارید؟
 
*قاضی حسن زاده:
متاسفانه پرونده های وارده در دادگستری زیاد است و تعداد قضاتی که به این پرونده ها رسیدگی می‎کنند با ورودی پرونده تناسب ندارد، این در حالی است که در کمیته انضباطی هم ما از عده و عده کافی برخوردار نیستیم و کگمبودهایی داریم اما امیدواریم به زودی برطرف شود.
 
**: نحوه رسیدگی به پرونده هایی که درحوزه فوتبال مطرح می شود به چه صورت است؟
 
*قاضی حسن زاده: قضات رسیدگی کننده به این پرونده ها آن را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می دهند،‌ دنیا دنیای تخصص است بنابراین در بخش قضایی و دادگستری نیز هر چه رسیدگی به پرونده‌ها تخصصی تر باشد کیفیت کار بالا می رود.
 
با توجه به انواع جرائم مختلف رسیدگی‎های قضایی تخصص خاص خود را می طلبد به عنوان مثال در جرائم حقوقی پرونده های مالی مطرح می شود که مربوط به کشتیرانی و حقوق دریایی است بنابراین این پرونده ها در شعبات تخصصی رسیدگی می شود.
 
**: آنطور که به خاطر دارم قرار بود برای رسیدگی به جرائم ورزشی دادسرای تخصصی ایجاد شود آخرین وضعیت این دادسرا به کجا رسید؟
 
*قاضی حسن زاده: در حال حاضر در دادسرای عمومی و انقلاب تهران همکاران قضایی ما به صورت تخصصی به پرونده های ناشی از جرائم ورزشی رسیدگی می کنند و تصمیمی مبنی بر ایجاد ساختمانی برای رسیدگی به جرائم ورزشی گرفته شده است اما اینکه چه وقت این دادسرا به مرحله عملیاتی برسد به تصمیم مسئولان بستگی دارد.

رسیدگی به حدود 2 هزار پرونده در یک فصل فوتبالی/ قریب 4200 مسابقه در صلاحیت کمیته انضباطی است/ آخرین وضعیت ایجاد دادسرای تخصصی جرائم ورزشی
 
**: آقای حسن زاده از فرصتی که در اختیار قرار دادید سپاسگزارم، به عنوان آخرین سوال بفرمایید، عمده پرونده هایی که مربوط به جرائم ورزشی است به طور میانگین در چه فاصله زمانی رسیدگی می شود وآیا آماری از پرونده های قدیمی که هنوز رسیدگی به آنها به اتمام نرسیده است دارید؟
 
*قاضی حسن زاده: خوشبختانه در فدراسیون فوتبال انباشت پرونده نداریم و کارها به روز انجام می‌شود به طوری که رسیدگی‌ها به سرعت و کیفیت صورت می‌گیرد و عمده پرونده‌ها در کمتر از دو ماه مورد رسیدگی قرار می گیرد اما گاهی اوقات در مرحله اجرا به طول می انجامد.
 
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *