وام ازدواج چهار قفله شد/ زوج‌های جوان در صف انتظار

11:36 - 04 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۱۷۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
با توجه به شروع مرداد ماه تمامی بانک‌ها موظف به پرداخت وام 10 میلیونی با اقساط 226 هزار تومان به زوج‌های جوان شدند
به گزارش ، وام ازدواج یکی از مضوعاتی است که از ابتدای سال برای افزایش رفاه جوانان در شرف ازدواج به آن توجه ویژه‌ای شده است که بعد از پیگیری های نمایندگان مجلس و پافشاری بانک‌ها برای عدم پرداخت به بهانه کمبود اعتبارات وام 3 میلیونی به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

این در حالی است که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی که در خردادماه ابلاغ شده، بانک ها موظف شده بودند که از اول مرداد ماه تمامی امکانات خود را تجهیز کرده و برای اعطای وام ۱۰ میلیونی ازدواج اقدام کنند. اخیرا نیز بانک مرکزی در تذکری به بانک‌ها تاکید کرده که تمامی ثبت نام کنندگان برای وام ازدواج و افراد در صف، مشمول وام ۱۰ میلیون تومانی بوده و بانک‌ها نباید برای افرادی که قبل از بخشنامه ثبت نام کرده‌اند وام سه میلیونی اختصاص دهند.

تکلیف بانک‌ها برای پرداخت وام ۱۰ میلیونی از اول مرداد ماه در شرایطی است که هنوز اعلامی مبنی بر تامین منابع جدید غیر از پس انداز قرض الحسنه صورت نگرفته و تنها بانک مرکزی خبر داده که موضوع استفاده از منابع قرض الحسنه جاری بانک‌ها نیز برای تسهیلات ازدواج در دستور کار قرار دارد.

افراد متقاضی برای دریافت وام می‌توانند با مراجعه به سایت بانک مرکزی ثبت نام کرده و بعد از بررسی زمان وشعبه مربوطه برای دریافت وام به متقاضیان پیامک ارسال خواهد شد.

در حالی که در سال‌های گذشته برای دریافت وام 3 میلیون تومانی برای هر نفر داشتن تنها یک ضامن معتبر کافی بود ولی با افزایش مبلغ وام تعداد ضامن‌ها نیز برای دریافت وام به 2 نفر برای هر یک از زوجین رسیده است که این افراد باید همگی دارای فیش کسر از حقوق نیز باشند تا بتوانند ضمانت وام ازدواج 10 میلیونی را برعهده بگیرند.

نکات جالب توجه دیگر اینجاست که برخی از خانوارهای که دارای نامه از طرف بنیاد شهید باشند می‌توانند به جای دریافت وام 10 میلیونی  20 میلیون تومان وام دریافت کنند که باز پرداخت هر یک از این وام‌ها در ظرف مدت 48 ماه باید صورت گیرد که برای وام 10 میلیونی اقساط 226 هزار تومان و برای وام 20 میلیونی اقساط 452 هزار تومان است و این شرایط تنها شامل یکی یا هر یک از زوجین دارای نامه بنیاد شهید خواهد شد.

این در حالی است که براساس مصوبه دولت بانک‌ها باید از اول مرداد ماه به تمامی افراد در صف انتظار و افرادی که پس از این ثبت نام می‌کنند وام 10 میلیونی پرداخت کند اما با توجه به شرایط فعلی و صف انتظار بعدی نیست شرایط برای دریافت وام سخت‌تر از گذشته شده و از صبر جوانان خارج شود.

همچنین با ورود به سامانه ثبت نام تسهیلات ازدواج بانک مرکزی لیست انتظار برای دریافت وام ازدواج بسیار قابل توجه است، به طور مثال در شهر تهران بانکهای مختلفی اقدام به ارائه تهسیلات قرض الحسنه ازدواج می‌کنند که در مجموع 645 هزار و 154 نفر در این شهر ثبت نام خود را برای دریافت وام ازدواج قطعی کرده اند.

حال اگر به تمام این افراد وام 3 میلیونی اعطا شود، نظام بانکی تنها در تهران نیاز به 1 تیلیارد و 935 میلیارد و 462 میلیون تومان منابع نیاز دارد که اگر برای تمام این افراد وام 10 میلیون تومانی در نظر گرفته شود، منابع مورد نیاز نظام بانکی برای پاسخگویی به تمام تقاضاها در حدود 6 تیلیارد و 451 میلیارد  و 540 میلیون تومان خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *