رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انجام 22 مورد بازرسی هیئت حقوق شهروندی

8:40 - 04 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۱۶۱۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
بهشتیان گفت: در استان یزد 99 مورد بازرسی هیئت حقوق شهروندی برای 6 ماه نخست سال در نظر گرفته شده است که 22 مورد آن در سه ماه نخست انجام شده است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری یزد، محمدحسین بهشتیان با بیان اینکه برنامه ریزی زمان بندی بازرسی‌های دوره ای 6 ماه طبق بند 6 دستورالعمل اجرایی قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی تنظیم شده است، اظهار داشت: در سه ماه نخست 19 مورد بازرسی از مراجع قضایی و 3 مورد بازرسی از مراجع انتظامی صورت پذیرفت.

دبیر هیئت حقوق شهروندی استان یزد گفت: در استان یزد 99 مورد بازرسی هیئت حقوق شهروندی برای 6 ماه نخست سال در نظر گرفته شده است که 22 مورد آن در سه ماه نخست انجام شده است.

وی با اشاره به مواردی که در بازرسی از شعب محاکم ملاک دقت بوده است، ادامه داد: رعایت مقررات قانونی در شروع به تحقیق و جلب و احضار، کیفیت صدور و اجرای دستورات قضایی، رعایت حرمت و شخصیت متهم در تحقیقات و بازجویی‌ها، رعایت حدود و مقرارت در بازرسی اماکن و اشیاء و رعایت مقررات قانونی در حقوق متهم در صدور و اجرای قرار های تأمین از جمله مواردی است که هیئت حقوق شهروندی در صحت و رعایت آن دقت دارد.

این مقام قضایی، رعایت حقوق قانونی افراد جهت استفاده از خدمات وکالت و مشاوره را از دیگر موارد مورد دقت هیئت‌های بازرسی ذکر کرد و بیان داشت: صدور قرار های تأمین متناسب با اتهام و دلایل و وضع خاص متهم، صدور دستور آزادی بالفور پس از قبول ضمانت و همچنین دقت در ابقاء بازداشت موقت وفق مقررات قانونی نیز از موارد مورد بازرسی است.

دبیر هیئت نظارت بر حقوق شهروندی استان یزد یادآور شد: هر گاه اعضاء هیئت در حین بازرسی به موارد نقض حقوق شهروندی از قبیل بازداشت غیر قانونی و بدون ضرورت، رفتار خشونت آمیز و … برخورد نمایند موارد را به قاضی دادگاه و یا دادستان مربوطه اعلام و گزارش کتبی به هیئت ارائه می‌گردد.

وی گفت: اگر دبیرخانه و یا یکی از اعضاء از طریق غیر رسمی و گزارشات مردمی از وقوع تخلف متضمن نقض شهروندی مطلع شوند هیات بازرسی و نظارت بر حفظ حقوق شهروندی با تشکیل جلسه فوق العاده و با طرح موضوع مصوبه ای مقرر می دارد که دو یا سه نفر از اعضاء هیئت جهت تهیه گزارش و بازرسی به محل اعزام گردند.

بهشتیان خاطرنشان کرد: در سال جاری ضمن تقدیر از سه نفر از قضاتی که در سنوات گذشته همکاری قابل توجهی داشته اند ، پیشنهاد عضویت سه نفر از قضات با تجربه دادگاه های تجدید نظر در هیئت حقوق شهروندی و به دبیر خانه هیئت مرکزی داده شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *