وقتی سالانه 22 میلیارد دلار قاچاق کالا داریم، بورس کالا بی‌معنی است

10:59 - 15 مرداد 1393
کد خبر: ۲۰۱۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: کارشناس اقتصادی، نام بازار بورس را به دلیل ضعیف بودن صنعت و تولید ایران بی معنی دانست و گفت: زمانی که اکثر نیاز داخل از طریق واردات تامین می شود، بازار بورس کالا بی مفهوم است.

: کارشناس اقتصادی، نام بازار بورس را به دلیل ضعیف بودن صنعت و تولید ایران بی معنی دانست و گفت: زمانی که اکثر نیاز داخل از طریق واردات تامین می شود، بازار بورس کالا بی مفهوم است.

حسین راغفر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان افزود: در حال حاضر بورس کالا در ایران بی معنی است زیرا انحصار، زد و بند و فساد را به همراه می تواند پشت پرده خود داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی که کشوری مانند ایران تولید ندارد و سالانه بیش از 22 میلیارد دلار قاچاق کالا به آن صورت می گیرد، سخن از کدام بازار بورس و بازار کالا کنیم؟ این سئوالی است که هنوز به جواب آن نرسیده ام.

به کشور واردکننده کالاهای لوکس تبدیل شدیم
این کارشناس اقتصادی انتقاد کرد: متاسفانه بیشتر واردات صورت گرفته به ایران مصرفی است نه سرمایه ای، ایران باید تا کنون صادرکننده کالا باشد اما اکنون به کشوری وارد کننده کالاهای لوکس تبدیل شدیم.

راغفر افزود: نوسان و بازی با قیمت ارز سبب واردات بیشتر به کشور مورد تشویق قرار گیرد و چنین سیاست هایی اقتصاد ایران را به نابودی کشانده است.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه درد اقتصاد کنونی ما ارائه نسخه و بسته های مختلف برای اقتصاد نیست، گفت: یکی از بزرگترین ناکارآمدی های اقتصاد کشور وجود رانت و فساد گسترده در بدنه اقتصاد است تا زمانی که این بدنه بیمار درمان نشود، ارائه بسته و نسخه مختلف فایده ای برای کشور ندارد.

راغفر افزود: رانت، فساد و زد و بند در عرصه اقتصاد از کلیدی ترین و اساسی ترین مشکلات است که اگر این مسائل رفع شود، اعتماد به بازار باز خواهد گشت، در غیر اینصورت سرمایه گذار و بخش خصوصی با مشاهده چنین وضعیت آشفته ای جرات سرمایه گذاری در ایران را نخواهد داشت و هیچ زمان برای سرمایه گذاری به ایران نخواهند آمد.

بسته اقتصادی دولت قابلیت اجرایی ندارد
این کارشناس اقتصادی گفت: بسیاری از برنامه و بسته های مختلفی که از سوی دولت برای اقتصاد ارائه می‌شود، قابلیت اجرایی شدن را ندارد و بسیاری از مباحث نظری است و با این بسته‌ها نمی توان مشکلات و معضلات پیش روی اقتصاد را حل کرد.

راغفر تصریح کرد: اگر حل مشکلات اقتصاد ایران به راحتی تئوری و نظریه مطرح شده از سوی دولت بود، باید پرسید چرا تا کنون مشکلات حل نشده است؟

وی ادامه داد: یکی از ناکارآمدی های اقتصاد و صنایع ایران وجود رانت گسترده است که سبب شده تا جایگاه اقتصادی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه تنزل کند.

این کارشناس اقتصادی انتقاد کرد: شبه دولتی ها تاکنون با استفاده از قدرتشان سودهای بزرگی را به دست آورده اند، چنین مواردی را در حوزه خودرو و پتروشیمی به وضوح می توان مشاهده کرد. به طور کلی باید گفت، برخی از افراد بازی و برنامه ای که در حوزه پتروشیمی و خودرو پیاده کرده اند، اجازه نمی دهد مشکلات حل شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *