رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آیفون دیگر در دسترس نیست / سیب‌های قاچاق جمع‌آوری می‌شود

11:17 - 02 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۰۷۷۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
طرح جمع‌آوری گوشی‌ های تلفن همراه برند اپل در روزهای گذشته مطرح و از اول مرداد ماه با خروج این محصول از لیست محصولات سایت‌های رسمی اینترنتی و برخی مراکز تجاری به واقعیت نزدیک‌تر شد.
سیب‌های فاچاق جمع‌آوری می‌شود/ آیفون دیگر در دسترس نیستبه گزارش، در حالی که در هفته ‌گذشته خبر اجرای رجیستری موبایل در کشور به طور یک دفعه با هدف مبارزه با ورود گوشی‌های هوشمند قاچاق به کشور مطرح شد و در حال حاضر اولین تبعات آن در بازار به تدریج خودنمایی می‌کند.

بنابر اعلام مدیر کل دفتر قاچاق کالا قرار است همه گوشی‌های آیفون در بازار جمع‌آوری شوند زیرا چندی پیش هشدارداده بود که آیفون در صورت نداشتن نمایندگی در ایران از بازار جمع‌آوری خواهد شد این موضوع در کشور پیش از این برای چندین سال اجرایی شده بود،دوباره مطرح شد  که بر طبق وعده جمع آوری گوشی‌های اپل از اول مرداد ماه شروع شد.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با بیان اینکه کمپانی اپل تنها تا پیش از اجرای طرح رجیستری، فرصت تأسیس نمایندگی در کشور را دارد، آب پاکی را روی دست کاربران ریخته و گفته است: ابلاغیه ی جمع‌ آوری موبایل‌ های این برند برای تمام استان ها صادر شده و در صورت عدم تأسیس نمایندگی، موبایل های آن جمع می‌ شوند. اگر تا پایان تیر ماه اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌ های تلفن همراه این برند جمع‌ آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.

نخعی با اشاره به در پیش رو بودن اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل و لزوم ورود نمایندگی‌ ها به کشور اظهار کرده است: در حال حاضر تصمیم بر این است که تنها موبایل هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی در کشور هستند، ولی این امکان نیز وجود دارد که پس از اجرای این طرح، تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.

براین اساس جمع‌آوری آیفون از بازار ایران، یک شب بازار ایران را برهم ریخت و بسیاری از مشتریان با فکر نایاب شدن این برند در بازار اقدام به خریداری آن کردند و بر این عقیده هستند که از این پس گوشی‌های اپل  در صورت وجود در بازار با قیمت‌های نجومی خواهند بود.

حال با شروع این طرح از روز گذشته شاهد برداشته شدن لیست این محصول از سایت‌های رسمی خرید اینترنتی چون دیجی کالا هستیم گه امر اجرایی شدن ریجستری گوشی‌های آیفون را بیش از بیش تصدیق می‌کند در کنار آن، اپل استور در مجتمع چارسو پلمپ شد و حالا بر اساس شواهد به نظر می رسد جمع‌آوری گوشی‌های هوشمند متعلق به این برند از سطح بازار شروع شده است.

بدون هیچ شکی، نخستین عارضه جانبی این موضوع، آن است که بهای گوشی‌های هوشمند آیفون و همه گوشی‌های هوشمند دیگر ساخت کشورهای آمریکایی یا شرکت‌هایی که در ایران نمایندگی ندارند وحشتناک افزایش خواهد یافت. اگر قرار باشد پس از اجرای طرح رجیستری، دسترسی کاربران ایرانی به این گوشی‌های هوشمند قطع شود ـ برای مدتی نامعلوم ـ قطعا بازار سیاهی که در این مدت کوتاه مانده تا اجرای نهایی طرح پیرامون این محصولات شکل می‌گیرد گسترده و اساسی خواهد بود. 

این موضوع تنها نتیجه‌ای که دارد، گذاشتن هزینه‌های اضافی روی دست مشتریان برای خرید گوشی‌های هوشمند مورد علاقه خود است و تنها دردسرهای مضاعف را برای مشتریان ایرانی ایجاد خواهد کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *