رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اقدامات طرف مقابل خلاف برجام است/بازگشت پذیری در یک ماه ونیم

10:28 - 02 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۰۷۵۴
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه برخی اقدامات طرف مقابل خلاف برجام است، درخصوص بازگشت پذیری ایران گفت: ما در طی یک ماه و نیم می توانیم تعداد سانتریفیوژها و موادمان را افزایش دهیم.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، دکتر بهروز کمالوندی، معاون بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بخشی از گفت وگو با مهر، با بیان اینکه برخی اقدامات طرف مقابل خلاف روح برجام است، گفت: در صورت تایید نقض برجام طرف مقابل در  هیات نظارت و ملغی شدن برجام زمان بازگشت پذیری ایران همان گونه که رهبری معظم هم فرمودند می تواند در یک ماه و نیم باشد که ما می توانیم به تولید ۱۰۰ هزار سو دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برجام توانسته گشایش هایی را در ابعاد مختلف سیاسی در فضای بین المللی برای ایران بوجود آورد، افزود: پیش از برجام ما داشتیم به بن بست می رسیدیم و اکنون در مجامع مختلف بین المللی حضور داریم که مشارکت ایران در پروژه بین المللی ایتر (گداخت)  یکی از آنها است.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما در مذاکرات می دانستیم که می رویم تا محدودیت هایی را بپذیریم اما مراقب بودیم که آن محدودیت ها به کلیت بحث هسته ای ما آسیبی وارد نکند که موفق هم شدیم و اینگونه نبوده که برخی فکر می کنند اگر الان این تعداد سانتریفیوژ در کشور می چرخد، اعضای مذاکره کننده دوست نداشتند که بیشتر از این شود.

قرار نبود تحریم ­های اولیه رفع شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینکه دولت امریکا می ­گفت رفع تحریم­های اولیه در اختیار ما نیست و همان اول این مساله کنار گذاشته شد تاکید کرد: این طور نیست که از ابتدا یک عده فکر کرده ­اند مثلاً همه موانع برداشته می­ شود آقای دکتر عراقچی در یکی از جلسات شورای امنیت مثال زیبایی زد و گفت یک نفر دستش را گچ گرفته بود و بعد از اینکه گچ دستش را درآورد از دکتر پرسید آقای دکتر از این به بعد می­ توانم پیانو هم بزنم؟ دکتر گفت بله، گفت چه خوب من قبل از شکستگی دستم نمی­ توانستم پیانو بزنم. قرار نبود تحریم ­های اولیه و حقوق بشری و تروریسم رفع شود، اینها تحریم ­های ظالمانه­ ای است اما موضوع مذاکره نبودند.

وی ادامه داد: در مبانی ایدئولوژیک نه ماهیت آمریکا فرق کرده و نه ماهیت ما، یعنی اینکه فکر کنید تمام مشکلات حل شده است و دیگر با هم مشکلی نداریم. این اتفاق نیفتاده است و از ابتدا هم قرار بر این نبوده و همه ما هم می ­دانیم، اما ما به ظرفیتی رسیدیم که می ­توانیم بحران­های خود را مدیریت کنیم.

سال های سال گفتند تمام گزینه­ ها روی میز است

کمالوندی خاطرنشان کرد: ما قرار نیست با رگ گردن با دشمن مقابله کنیم و به دشمن هم فهماندیم که با رگ گردن نمی ­توانید با ما رفتار کنید، سال های سال گفتند تمام گزینه­ ها روی میز است و الان هم می ­گویند ولی ما از این حرف آنها نترسیدیم و آن را مدیریت کردیم.

وی افزود: این را می خواهم بگویم که از ابتدا قرار نبود تمام مشکلات ما با آمریکا حل شود چه کسی این حرف را زده است؟ اگر کسانی به طرفداری از دولت در تبلیغات این حرف را زده ­اند اشتباه بوده است.

فرصت یک ماه و نیمه برای بازگشت تاسیسات هسته ای به قبل از برجام

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه، در پاسخ به این سئوال که طبق برجام باید نقض فاحشی صورت گیرد تا برجام مُلغی شود به نظر هیات عالی نظارت بر اجرای برجام بخواهیم به عقب برگردیم این زمان بازگشت ما چقدر خواهد بود؟ گفت: اگر هدف ما ترساندن آنها باشد ۱ ماه تا ۱ ماه و نیم، چون آمریکا به دنیا گفته است ایران با این ظرفیت ۹ هزار سانتریفوژ و این مقدار موادی که جمع می­ کند در یک سال می­ تواند به بمب برسد و ما در طی یک ماه و نیم تعداد سانتریفیوژها و موادمان را می ­توانیم افزایش دهیم و نه در یک سال و در چند ماه می­ توانیم به آن میزانی برسیم که آمریکا از آن می ترسد، اگر بخواهیم فقط آنها را بترسانیم ولی اگر بخواهیم برسانیم به یک میزانی از غنی ­سازی که خیلی بالا باشد ما یک سال و نیم که حضرت آقا هم به آن اشاره کردند که براساس گزارشات صد درصدی سازمان است، یعنی ما گزارشی به آقا نمی دهیم که بگوییم ۹۹ درصد، آن چیزی که ۱۰۰ درصد است و بتوانیم ۱۰۰ درصد عمل کنیم، را در گزارش ارائه می کنیم.

وی تاکید کرد: پس ما می­ توانیم در یک سال و نیم به ۱۰۰ هزار سو برسانیم و البته در همین یک سال و نیم می­ توانیم خیلی کارها انجام دهیم. به طور مثال همان قلب راکتور قبلی را چون نقشه­ هایش را داریم یک بار هم ساخته ­­ایم آن دوره یا چهار یا پنج سال طول کشید چون باید آن را طراحی می­ کردیم، نقشه آن را می­ کشیدیم و زیرساخت درست می­ کردیم برای تولید آن و الان نقشه و زیرساخت را داریم و فقط باید تصمیم بگیریم.

کمالوندی تصریح کرد: همان قلب را اگر بخواهیم مجدداً بسازیم در همین یک سال و نیم که ظرفیت غنی سازی را اضافه می­ کنیم می­ توانیم آن را هم بسازیم.

وی ادامه داد: آنها از این می­ ترسند که مواد به اندازه یک بمب داشته باشیم در حالی که ما دنبال ساختن بمب نیستیم و اگر ما دنبال ترساندن طرف مقابل باشیم کارسختی در پیش نداریم هدف ما این است که نگرانی­ ها را از بین ببریم این هنر نیست که آنها را بترسانیم.

لغو برجام به ضرر هر دو طرف است

معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این سئوال که در صورت لغو برجام این موضوع به ضرر کدام طرف خواهد بود؟ گفت: هم به ضرر آنهاست و هم به ضرر ما، اینگونه نیست که یکی ضرر ببیند بالاخره طرف مقابل هم تمام توان و ظرفیت­ هایش را بسیج می­ کند. اما مهم این است که طرف مقابل هم می داند ظرفیت ما کم نیست. مهم این است که برای او هزینه بالایی دارد، هم هزینه فنی دارد، هم هزینه حقوقی و هم هزینه سیاسی و اینها را هم می داند و به نظر من مجبور است چند بار این موضوع را برای خودش ارزیابی کند و این طور نیست که ندانسته تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: من قبلا هم گفته ­­­­ام در حوزه فنی آنها فکر می ­کردند ما به آن ریتمی که داشتیم در ۳، ۴ سال آینده مثلا به ۴۰ هزار سو می­ رسیدیم ولی ما چیزی که گفتیم، باعث حیرت و تعجب آنها می شود حالا یک قسمت آن را آقا صلاح دانستند و توضیح دادند و گفتند در یک سال و نیم به ۱۰۰ هزار سو می­ رسیم.

کمالوندی همچنین در پاسخ به این سئوال که در بحث بازسازی راکتور اراک آقای صالحی و دیگران بارها بر طراحی آن بر اساس عالی ترین مدل های روز و با مشارکت چین و آمریکا گویا تاکید کرده اند و اینکه آنها بحث هزینه و تجهیزات را تامین می کنند اماشنیده ­ها حاکی است که چین و آمریکا عقب کشیده ­اند و ما با یک شرکت ایران­ی قرارداد داریم گفت: متاسفانه به خاطر مسائل سیاسی این موضوع برای مردم خوب جا نیفتاده است. از ابتدا قرار نبود چین و آمریکا بیایند و کمک مالی بکنند و یا برای ما راکتور بسازند. ما چیزی به نام "Official document" (سند رسمی) داریم که قوی ­ترین سند است. من آن زمان هم می­ گفتم حضرت آقا گفته ­­اند قرارداد داشته باشیم نگفتند قرارداد تجاری، قرارداد یعنی یک توافق متقابل، این اسمش می شود قرارداد.

وی تصریح کرد: از ابتدا آن کسی که آمد این فرمایش مقام معظم رهبری را ترجمه کرد و تفسیر به قرارداد تجاری ما با یک کشور خاص کرد هم ظلم به ما کرد هم به مردم چون این نوع اطلاعات غلط بود. از ابتدا قرار بود آنها ملتزم شوند به اینکه اینها این کار را انجام بدهند و یک سند رسمی است که ۶ وزیر خارجه امضاء کردند. این سند خود یک قرارداد بین المللی مهم و الزام آور است.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *