بنزین و گازوئیل در سال 94 گران نمی‌شود/ برای کار انتخاباتی از راه مطلوبش وارد می‌شویم

13:01 - 19 آذر 1393
کد خبر: ۲۰۰۱۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: در جلسه امروز هیات دولت رییس جمهور دستور اتصال راه آهن سراسری ایران به عراق را داد.

: در جلسه امروز هیات دولت رییس جمهور دستور اتصال راه آهن سراسری ایران به عراق را داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مهم ترین تصمیمات امروز هیات دولت اتصال راه آهن سراسری ایران به عراق بود و این تصمیم برای سهولت در رفت و آمد زائرین حسینی صورت گرفت و انشاالله برای رفت و آمد زائرین سهولت صورت بگیرد.

وی افزود : رییس جمهور در جلسه امروز هیات دولت تاکید کرد معاونت راهبردی و وزارت شهرسازی موظف است برای اجرایی شدن این طرح و تعاملات دو ملت ایران و عراق اقدامات لازم را انجام دهد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بحث دیگر امروز هیات وزیران درباره نحوه خنثی کردن توطئه دیگر دشمنان ایران برای مقابله با پیشرفت ملت ایران بود.چنانکه ما شاهد بودیم تحریم ها در زمان گذشته ممنوعیتی را برای ایران ایجاد می کردند اما توطئه اخیر تقلیل قیمت نفت از مشکلاتی است که اخیرا دشمنان سعی کرده اند آن را برای ایران ایجاد کنند اما باید بدانند ما از این گردنه مثل سال گذشته عبور خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: رییس جمهور در جلسه امروز هیات دولت تاکید داشتند که بیشتر تخصیص ها و اعتبارات دولت به طرح های عمرانی اختصاص پیدا کند چنانکه شاهد هستیم در بودجه سال 94 افزایش حقوق کارمندان 14 درصد بوده اما رشد اعتبارات عمرانی 16 درصد افزایش پیدا کرده است. در سال 94 این روند به بیش از 20 درصد رشد پیدا می کند.

نوبخت تاکید کرد: ما می توانیم طرح های عمرانی را در سال آینده 150 هزار میلیارد تومان بدانیم زیرا دولت خط و مشی خود را برای تکمیل پروژه های عمرانی در سال 94 قرار داده است.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت یازدهم و شخص رییس جمهور بر خروج کشور از رکود تاکید دارند، تصریح کرد: در جلسه امروز هیات دولت گزارشی جامعی از سوی وزیر نفت درباره کاهش قیمت نفت ارائه شد و ما در صدد هستیم با مکانیزم تخصیص اعتبار در این راستا وارد عمل شویم.

وی تاکید کرد: دولت تلاش می کند هزینه های جاری را کاهش و طرح های عمرانی که بالای 80 درصد پیشرفت داشته اند و طرح های عمرانی که به تعامل و توازن منطقه ای ما کمک می کند عملیاتی کند که در این مسیر اقتصاد راه آهن عراق و ایران از جمله خدماتی است که دولت یازدهم به دلیل تعامل دو سویه با دولت عراق انجام داده اند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور افزود: اقدام اخیر دولت یازدهم در استان گلستان فراهم سازی راه آهن مشترک با کشورهای منطقه نیز از جمله طرح های عمرانی است که در دولت یازدهم محقق شده است.

وی با انتقاد از اخبار برخی از رسانه های خارجی که نسبت به افزایش بودجه برخی از نهادهای امنیتی از جمله سپاه در سال 94 مواضعی را اتخاذ کرده اند، گفت: این گونه اظهارات از سوی رسانه های معاند نظام طبیعی است آنها می خواهند نیروهای مسلح ما را به گونه ای نشان دهند که آنها از اعتبارات کشور استفاده کنند.

نوبخت خاطر نشان کرد: بحث شفافیت و پاسخگویی در لایحه بودجه سال 94 از سوی رییس جمهور به دقت مدنظر بود. ما تلاش کردیم طبق قانون در 2  سال گذشته لایحه بودجه را ارائه دهیم و تمام بودجه را در جداول مشخص منتشر کردیم.

وی افزود: بنده در جایگاه سخنگو و معاونت راهبردی رییس جمهور به صورت شفاف درباره بودجه صحبت کرده ام و دولت مواضع خود را نیز اعلام کرد.

سخنگوی دولت با انتقاد عملکرد برخی از سایت های خبری که اخباری را درباره افزایش اعتبارات نهاد ریاست جمهوری و کاهش بودجه بخش پژوهش منتشر کرده اند، عنوان کرد: واقعیت این است که برخی از کارهای دولت گذشته که در نهاد ریاست جمهوری صورت گرفته در حال حاضر به صورت حکم دادگاهی درآمده است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت های تبلیغاتی حدود 90 میلیارد تومان از نهاد ریاست جمهوری طلبکار هستند که حکم آن نیز از سوی دادگاه صادر شده است. از این رو ما با توجه به این مشکلات، بودجه سال 94 نهاد ریاست جمهوری را افزایش دادیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در ارتباط با نهاد ریاست جمهوری مشکل دیگر این است که تعداد پرسنل این نهاد در طی سال های گذشته از 1627 نفر به 3923 نفر افزایش پیدا کرده است که با تعدیل برخی از نیروها این رقم به 3173 نفر تبدیل شده است. از این رو نهاد ریاست جمهوری باید برای پرداخت حقوق این کارمندان بودجه ای را در نظر بگیرد که در این میان برخی شرکت ها باید هزینه کارمندان را بدهند لذا افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری بر این اساس صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: هزینه های نهاد ریاست جمهوری د رطی 2 سال گذشته بسیار شفاف است و ما به صورت مشخص نسبت برای مسائلی همچون سفرهای رییس جمهور براورد هزینه داشته ایم.

نوبخت درباره کاهش بودجه بخش پژوهش در سال 94 گفت: این موضوع صحت ندارد به گونه ای که ما در سال 93، 307 میلیون تومان به بخش پژوهش اختصاص داده بودیم، اما این روند در بودجه سال 94 به 395 میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: در سال گذشته 500 میلیون تومان برای طرح های بنیادین از سوی دولت در نظر گرفته شده بود که امسال این رقم به 800 میلیون تومان افزایش یافته است. لذا انتظار است که رسانه ها از انتشار اخبار کذب پرهیز کنند.

نوبخت درباره هزینه دولت از بودجه سال 94 برای امور انتخاباتی گفت: ما اگر بخواهیم کار انتخاباتی کنیم از راه مطلوب این کار را انجام خواهیم داد، اما در کل دولت طبق قانون نمی تواند در عرصه انتخابات وارد عمل شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برداشت 4 هزار میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی از سوی دولت خاطر نشان کرد: دولت در سال گذشته و جاری هیچ گونه برداشتی را از صندوق توسعه ملی نداشته است.

وی افزود: در سال جاری تلاش بانک مرکزی این بوده است که 4.1 میلیارد دلار از بدهی کشورمان از یکی از شرکت های نفتی دبی را پس بگیرد از این رو قرار شد این 4.1 میلیارد دلار به حساب وزارت نفت واریز شود که طبق توافق نامه بین بانک مرکزی و شرکت نفتی دبی این انتقال صورت گرفت و مبالغی ناشی از فروش نفت به حساب خزانه واریز شد که برخی از رسانه ها این 4.1 میلیارد دلار را به اشتباه برداشت دولت از صندوق توسعه ملی در نظر گرفتند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: باید صراحتا بگویم دولت یازدهم هیچ مبلغی از صندوق توسعه ملی برداشت نکرده است.

نوبخت خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر در شرایط تحریم هستیم و دشمنان ما نمی خواهند اجازه دهد ما نفت خود را بفروشیم که متاسفانه بعضی غضنفرهای جامعه نیز به مشکلات ما دامن می زنند و باعث افزایش آنها می شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره فساد 12 هزار میلیارد تومانی خاطر نشان کرد: رییس کل بانک مرکزی و برخی از مسئولان درباره این موضوع توضیحات لازم را ارائه کردند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دولت یازدهم قرار است در موضوع یارانه ها اختیارات استانداران را افزایش دهد، گفت: اخبار برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه در جلسات غیرعلنی دولت با استانداران آنها موظف شدند افراد پردرآمد شناسایی کنند را نادرست دانست.

وی افزود: ما در صدد هستیم اختیارات استانداران را افزایش دهیم اما در تبصره هدفمندی یارانه ها درباره این موضوع ماده ای ذکر نشده است تا استانداران در صدد شناسایی افراد پردرآمد در استان های خود وارد عمل شوند.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه گران شدن قیمت ارز تصمیم خود دولت است گفت: دولت از افزایش قیمت ارز ضرر می کند و به طور حتم اجازه نخواهد داد که قیمت ارز به صورت غیر واقعی در بازار معامله شود. از این رو دولت بانک مرکزی را مسئول کرده که در این باره اقدامات اساسی را انجام دهد.

سخنگوی دولت درباره امکان افزایش قیمت نفت، بنزین و گازوئیل در بودجه سال 94 گفت: 48 هزار میلیارد تومان طبق سال قبل برای بودجه نفت، بنزین و گازوئیل در نظر گرفته شده است و دولت تصمیمی برای افزایش ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه دولت بر چه اساسی لایحه بودجه را تنظیم کرده اند خاطر نشان کرد: بودجه طبق ماده یک محاسبات عمومی یک برنامه ای که از سوی دولت باید برای رسیدن به اهداف مشخص تدوین شود لذا سازمان برنامه ریزی اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهد.

نوبخت افزود: دولت یازدهم برای بحث مصارف جاری در بودجه 94، 166 میلیارد تومان و 48 هزار میلیارد تومان برای مصارف عمرانی در نظر گرفته که منتظر است مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت نظرات خود رادراین باره ارائه دهند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

نوبخت خاطر نشان کرد: از نظر دولت یازدهم بهتر است که مصارف بودجه سال 94 بیشتر به سمت طرح های عمرانی پیش رود از همین رود به طور حتم ما در کمیسیون های مجلس و جلسات غیرعلنی حضور پیدا خواهیم کرد تا در این باره و همچنین بودجه سال 94 توضیحات کامل را ارائه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس جمهور در اظهارات خود بیان کرده است که از نقد استقبال می کند ولی در صورت نقد از سوی منتقدین ناراحت می شود، گفت: به هیچ وجه رییس جمهور محترم از نقد ناراحت نمی شود و ما منتقدان دولت رامقرضان دولت نمی دانیم ولی متاسفانه برخی نقدها پایه و اساسی ندارند که این موضوع موجب رنجش رییس جمهور ودولت یازدهم می شود.

سخنگوی دولت درباره تشکیل کارگروهی برای تحقق مطالبات دانشجویان از سوی رییس جمهور گفت: با توجه به تاکیدات رییس قوه مجریه در صدد هستیم که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنیم و به طور حتم در این زمینه گزارشات لازم را در آینده ای نزدیک ارائه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کند شدن روند واردات و صادرات میان ایران و ترکیه با توجه به توقف رفت و آمد کامیون ها میان دو کشور اظهار کرد: در این باره تصمیمات لازم از سوی دولت اتخاذ شده است و ما اقدامات لازم را در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد.

نوبخت افزود: به دلیل استفاده از گازوئیل و بنزین کشورمان از سوی کامیون های ترکیه ای مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده بود که ما از آنها درخواست کردیم عوارض لازم را در این زمینه پرداخت کنند و آنها نیز تاکید کردند که بنزین و گازوئیل را از ایران نمی خرند لذا رییس جمهور دستور داد وزیر راه پیگیر این مساله باشد تا جلوی قاچاق ارز و سوخت گرفته شود.

وی درباره روابط میان ایران و عربستان خاطر نشان کرد: بالاخره باید قبول کنیم که عربستان یک کشور اسلامی است اما در زمینه کاهش قیمت نفت اقدامات نادرستی را انجام داده است که از نظر شرعی و اسلامی نادرست است.

نوبخت افزود: ما تلاش داریم با کشورهای دوست و همسایه از جمله عربستان روابط حسنه ای داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که آیا وزارت خارجه و نفت برای کنترل قیمت نفت در منطقه اقداماتی را انجام داده اند تاکید کرد: ما در این زمینه با توجه به تشکیل جلسه اوپک اقدامات لازم را انجام دادیم و امروز در بخشی از جلسه هیات وزیران نیز بحث مدیریت قیمت نفت در داخل و خارج از کشور به دقت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی دولت درباره تشکیل همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: برگزاری این همایش نشان داد که سران سه قوه عزم خود را برای مبارزه با فساد و تحقق منویات رهبری در این باره جزم کرده اند.

نوبخت درباره افزایش بودجه معاونت زنان در سال 94 افزود: ما برنامه های آنها را در معاونت راهبردی شنیدیم و اعتبارات آنها را بر این اساس افزایش دادیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات دولت برای مسکن جوانان اظهار کرد: ما در صدد هستیم زمینه را فراهم کنیم که مسکن زوج های جوان و زنان بی سرپرست به راحتی مهیا شود. لذا وام های مسکن را افزایش دادیم و هزار و 300 میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفتیم.

نوبخت افزود: همچنین قرار شد در بافت های فرسوده ساخت و ساز صورت گیرد و برای این موضوع نیز دولت بودجه ای را مصوب کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای اشتغال در نظر گرفته شده است خاطر نشان کرد: برای کنترل وضعیت بورس دوستان ما در بخش مالی در صدد هستند وضعیت بورس را به دقت مورد ارزیابی قرار دهند و نا امنی های بازار بورس را کم کنند.

وی درباره کاهش وابستگی بودجه به نفت از سال 94 خاطر نشان کرد: ما در بودجه سال 94، 24.900 میلیارد دلار از وابستگی بودجه به نفت را کاهش داده ایم و قرار را بر این منوال قرار دادیم که سه درصد از افزایش قیمت نفت وارد بودجه نشود که در این باره منتظر تصمیم نمایندگان مجلس هستیم.

نوبخت خاطر نشان کرد: دولت در صدد است درآمد مازاد سه درصد افزایش قیمت نفت را که سال های گذشته در بودجه اعمال می شد حذف کند و این موضوع را در بودجه سال 94 لحاظ کرده است.

سخنگوی دولت درباره این که صحبت های برخی ازنمایندگان تشکل های دانشجویی از سوی رییس جمهور در 16 آذر شنیده نشد، خاطر نشان کرد: به همه نهادها و روز دانشجو اجازه داده شد که صحبت های خود را ارائه دهند اما چند مجموعه و تشکل وجود دارند که مواضع دارند لذا یک مجموعه از آنها به نمایندگی صحبت کرد.

وی درباره کاهش بودجه و وزارت آموزش و پرورش در سال 94 اظهار کرد: این موضوع صحت نداشته و 20 درصد اعتبارات بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 94 اضافه شده است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مشخص شدن تکلیف برخی از افراد که در آزمون های استخدامی قبول شده اند گفت: طبق قانون هر دستگاهی به ازای سه نفر بازنشسته می تواند یک نفر استخدام کند اما این موضوع در صورتی امکان پذیر است که اعتبارات لازم از سوی این دستگاه وجود داشته باشد.

وی افزود: در سال های گذشته متاسفانه یکسری مراحل استخدام را طی کردند اما دستگاه های مرتبط با آنها اعتبارت لازم را برای استخدام نداشتند لذا دولت این موضوع را در بودجه 94 در نظر گرفته و اعتبارات لازم را برای دستگاه های مربوط به این افراد در زمینه استخدام در نظر گرفته اند.

نوبخت درباره افزایش بودجه سال 94 در آخرین لحظات گفت: رییس جمهور روز سه شنبه برای سفر به استان گلستان تشریف بردند که در آن روز مجموع بودجه 219 میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما تعدادی از دستگاه ها و وزارتخانه تبصره هایی را برای استفاده از بودجه ارائه کردند لذا سقف بودجه به 224 هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد.

سخنگوی دولت درباره افزایش صادرات غیرنفتی و راهکارهای دولت در این زمینه گفت: برای تشویق تولیدکنندگانمان به صادرات 100 میلیارد تومان در نظر گرفته ایم.

وی همچنین درباره قیمت گندم در سال جاری خاطر نشان کرد: دولت هزار و 50 تومان گندم را از گندم کاران می خرد که با هزینه حمل و نقل هزار به 160 تومان می رسد و هزار و 665 تومان به نانوا تحویل داده می شود لذا دولت در راستای کمک به گندم کاران برای سال آینده قیمت گندم را از هزار و 50 به هزار و 150 در نظر گرفته است.

وی تاکید کرد: ما توانسته ایم تولیداتمان را نست به سال گذشته افزایش دهیم و این روند را به طور حتم در سال 94 نیز ادامه خواهیم داد.

سخنگوی در پایان درباره افزایش قیمت نان از 30 درصد به 50 درصد گفت: چنین چیزی صحت ندارد و تنها 30 درصد به قیمت نان اضافه شده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *