تصادفات شبانه کارناوال های عروسی/ تبدیل شادی به عزا به علت خودخواهی

8:15 - 26 تير 1395
کد خبر: ۱۹۷۸۵۰
برای شادی دست به حرکات خطرناک می زنند، برخی از آنها در اتوبان دستی می کشند و برخی لایی بازی می کنند، عمده این افراد که در حالت عادی قرار ندارند،فاجعه ای خونین را رقم زده و کارناوال عروسی را تبدیل به کارناوال مرگ می کنند.
کارناوالی برای عروسی یا مرگبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ،سر و صدا، دعوا، درگیری، تصادف و گاهی اوقات قتل و مرگ از مواردی است که در کارناوال‌های عروسی رخ می‌دهد و خاطره‌ای تلخ را به جای می‌گذارد. کارناوال عروسی از قدیم و در همه سنت‌های پیشین به شکل‌های مختلفی وجود داشته است. در این مراسم زمانی که عروس و داماد می‌خواستند به خانه خودشان بروند، اعضای فامیل با دعای خیر و سلام و صلوات آنها را بدرقه می‌کردند و طی یک مراسم بسیار ساده آنها را به محل زندگیشان می‌رساندند، اما امروزه با وجود خودرو‌های مدل بالا و گرانقیمت، این بدرقه‌ها شکل دیگری به خود گرفته است و گاهی نمایش به اتفاقات ناگوار منجر می‌شود.
 
به طور مثال حادثه تلخ اتوبان شهید یاسینی که باعث مرگ مغزی یک داماد شد، یکی از همین اتفاقات ناگوار کارناوال‌های عروسی است.
 
ماه گذشته در حالی که یک کاروان عروسی در مسیر بازگشت از مراسم، کنار اتوبان شهید یاسینی در شرق تهران متوقف شده بودند، یک تریلر حمل زباله در نزدیکی این کاروان واژگون شد و مخزن زباله پشت تریلر روی سه خودروی کاروان عروسی افتاد؛ اتفاقی که به مصدومیت هشت نفر از جمله مرگ مغزی داماد منجر شد.
 
راننده تریلر با مشاهده کاروان عروسی در کنار اتوبان و برای برخورد نکردن با افرادی که در محل حضور داشتند، از مسیر منحرف شد. بر اثر انحراف لحظه‌ای، تریلر واژگون و روی سه خودرو آزرا ـ ماشین عروس ـ ریو و آردی سقوط کرد.
 
همان‌طور که پیش از این گفته شد، کاروان‌های عروسی رسمی دیرینه است که به صورت افسارگسیخته و با مجموعه‌ای از ناهنجاری‌ها اجرا می‌شود. پس از نارضایتی عمومی از کارناوال‌های عروسی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان، دستگاه قضایی و پلیس وارد عمل شده و با هنجارشکنان برخورد شد.
 
برخورد با مزاحمان
 
حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی با انتقاد از برگزاری چنین مراسمی در قزوین از تشدید برخورد دستگاه قضایی و پلیس با هنجارشکنان خبر داد و گفت: به هیچ عنوان منکر شادی و شاد بودن نیستیم و با شادی مخالفتی نداریم و شادی را حق مسلم همه شهروندان می‌دانیم، ولی به شرط این‌که شادی ما مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد و شادی نباید همراه با ایجاد مزاحمت برای دیگر شهروندان باشد و موجبات سلب آسایش شهروندان را فراهم نکند.
 
دادستان قزوین همچنین یادآوری کرد: برای رعایت حقوق عامه شهروندان با برگزارکنندگان مراسم عروسی که باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران شوند یا کاروان‌های عروسی که مرتکب هنجارشکنی، راهبندان و اخلال در نظم و امنیت عمومی شوند، طبق قانون برخورد خواهد شد.
 
دادستان قزوین با توصیه به خانواده‌های عروس و داماد در جهت رعایت نظم و آرامش در سطح شهر عنوان کرد: کاروان‌های عروسی از ایجاد مزاحمت و سلب آسایش عمومی شهروندان باید خودداری کنند و از ایجاد آلودگی صوتی چون بوق‌زدن‌‌های ممتد در ساعات پایانی شب و نصب باندهای اکو و بلندگوها روی دیوار و پشت‌بام خانه‌ها در کوچه و خیابان پرهیز کنند.
 
وی با اشاره به تماس‌های متعدد شهروندان در تماس با پلیس110 و تقاضای برخورد با کاروان‌های عروسی، یادآور شد: نیروهای انتظامی با هرگونه رفتاری که براساس موازین قانونی و عرفی نباشد، برخورد خواهند کرد و موظف به اجرای قانون خواهند بود. عده‌ای از افراد در مراسم جشن و عروسی ارزش‌های اسلامی را رعایت نمی‌کنند و با سروصدا در معابر و خیابان‌های شهر موجب سلب آسایش و ناراحتی شهروندان می‌شوند. انجام چنین اعمالی ممنوع و مزاحمت به دیگران تلقی و قابل تعقیب و مستوجب مجازات است.
 
در حادثه‌ای دیگر یک کارناوال عروسی، تصادف زنجیره‌ای را در بزرگراه بابایی تهران رقم زدند. در این حادثه دو مهمان مصدوم شدند. عقربه‌ها ساعت 23 و 25 دقیقه شامگاه پنجشنبه 27 فروردین را نشان می‌داد که کارناوال عروسی در مسیر شرق به غرب بزرگراه بابایی به حرکت درآمدند. مهمانان همراه بوق‌های ممتد، خودروی عروس و داماد را بدرقه می‌کردند. هنوز چند دقیقه‌ای از مراسم همراهی عروس و داماد نگذشته بود که صدای برخورد مهیب 18 خودرو وحشت به راه انداخت.
 
با رسیدن عوامل امدادی به محل حادثه مشخص شد، 18 خودروی سواری متعلق به کاروان عروسی به صورت زنجیروار با یکدیگر برخورد کرده و در لاین‌های تندرو و کندرو بزرگراه متوقف شده‌اند. آتش‌نشانان بلافاصله عملیات امدادی را آغاز کردند. گروه اول وظیفه ایمن‌سازی محل را با قرار دادن علائم هشداردهنده برعهده گرفت و گروه دوم هم با قطع برق خودروها، آنها را به کنار بزرگراه و منطقه ایمن هدایت کرد. در این حادثه رانندگی، زن و مرد جوانی دچار مصدومیت شدند که به مراکز درمانی منتقل شدند.
 
شادی را با غم گره نزنید
 
سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیز در مورد حوادث مربوط به کاروان‌های عروسی گفت: زمان زیادی است که مردم برای بدرقه عروس و داماد‌ها به خانه‌بخت کارناوال به راه می‌اندازند و برای نشان دادن شادی خود با خودرو، نمایش‌های ویژه‌ای را اجرا می‌کنند. آنها تصور می‌کنند که برای یک شب شادی و پایکوبی می‌توانند از هر چیزی استفاده کنند تا شادی خودشان را بیشتر کنند، اما نمی‌دانند که خود را در کمین خطرهای احتمالی زیادی قرار می‌دهند و هر لحظه ممکن است که شادی جای خود را به غمی تلخ و بزرگ بدهد. آنها در کاروان‌های عروس به چند خودرو تقسیم شده و در خیابان‌ها و اتوبان‌ها ویراژ می‌دهند و به عاقبت خویش فکر نمی‌کنند.
 
کسی منکر این موضوع نیست که فامیل‌های عروس و داماد خوشحال هستند و کسی هم نباید مانع شادی آنها شود، ولی بهتر است که آنها در مکان مناسب و جایی که خطری آنها را تهدید نمی‌کند، این کار را انجام دهند، نه وسط خیابان. کاروان‌ها با بی‌احتیاطی کامل در اتوبان‌ها حرکت می‌کنند و برای این‌که فضای شادی خود را بیشتر فراهم کنند، با هم شوخی‌های خطرناک می‌کنند. همچنین چندین خودرو به صورت دسته‌جمعی در حالی که همه آنها سعی می‌کنند در کنار ماشین عروس حرکت کنند، بدون توجه به علائم راهنمایی و رانندگی و علائم هشداردهنده به راه خود ادامه می‌دهند.
 
گاهی اوقات آن‌قدر با سرعت حرکت می‌کنند که کنترل ماشین از دستشان خارج می‌شود و گاهی اوقات برای فیلم گرفتن و حرف زدن با سرنشینان ماشین دیگر، آن‌قدر آرام می‌روند که ترافیک سنگینی ایجاد می‌کنند و باعث سلب آسایش دیگران می‌شوند.
 
بعضی از کاروان‌ها هم وسط خیابان‌های شلوغ نگه می‌دارند و بی‌توجه به ماشین‌های اطراف به شادی خود می‌پردازند و حتی به این فکر نمی‌کنند که ممکن است یک ماشین سنگین‌ وزن مثل کامیون با آنها برخورد کند، خدایی ‌ناکرده حادثه بدی برایشان رخ دهد. مردم باید خودشان بیشتر مواظب رفتار خود باشند و با رفتار مناسب خود باعث سلب آسایش دیگران نشوند و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنند.
انتهای پیام/


ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
0
0
بی فرهنگی تمام و تاسف برای همچین افرادی فقط میشه خورد
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
0
0
همش افراط.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *