بایدها و نبایدهای 24 ساعت مانده به کنکور

8:09 - 23 تير 1395
کد خبر: ۱۹۶۹۰۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
بسیاری نمی دانند در 24 ساعت مانده به کنکور و صبح قبل از آزمون چه کنند، بهترین روش برای سپری کردن روز آخر، داشتن آرامش و رعایت رژیم خاص غذایی قبل از برگزاری آزمون است.
بایدها و نبایدهای 24 ساعت مانده به کنکور
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ،حال و هوای کنکوری ها در این دو روز تعریفی ندارد حتی آنهایی که بسیار آماده هستند و قرار هست رتبه بیاورند و در رشته دلخواهشان قبول شوند.

 میزان استرس بالا رفته و حتی کمی با ترس همراه شده است، اما آنچه که مهم است و داوطلبان باید از آن مطلع باشند این است که تنها این حس معطوف به آنها نیست که البته احساسات دیگری مانند این که هر آنچه خوانده اند را از یاد برده اند با آن آمیخته شده است، خیلی از کسانی که امسال سال دوم کنکورشان است با خود فکر می کنند که پارسال وضعیت بهتری داشتند و از آمادگی بیشتری برای کنکور بهرمند بودند.

البته نه احساس شما و نه آنها هیچ کدام درست نیست اما دانستن اینکه شرکای زیادی در چنین احساساتی دارید و حال و روز رقبا نیز تعریفی ندارد به شما کمک می کند که با این احساسات منفی راحت تر کنار آمده و بر اعصابتان مسلط باشید.

یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت داوطلبان کنکور، خونسردی آنهاست. توجه کنید آنچه گذشت قابل برگشت نیست پس نباید بابت آن خود را سرزنش کنید یا اندوهگین باشید. با غصه خوردن نه تنها اطلاعات شما افزایش نمی یابد بلکه باعث می شود که نتوانید از اطلاعات جمع آوری شده نیز بهینه استفاده کنید. پس فقط به زمان حال و آنچه می توانید انجام دهید فکر کنید،به این افکار که نتیجه کنکور چه می شود،زحمات و هزینه هایی که خانواده متحمل شده را چگونه جبران کنید، دروسی که نخوانده اید، دوره نکرده اید، حتی آنها که احساس می کنید فراموش کرده اید و اینکه سطح دانش رقیبان چقدر است؟ دامن نزنید.

آنچه در این یک روز باید در ذهن شما پرورش یابد این افکار است: هر آنچه آموخته اید را جواب خواهید داد، به بهترین شکل ممکن به سوالات پاسخ می دهید، پاسخ ها را جابجا نخواهید زد و اینکه خواهان پیروزی در این ماراتن هستید و موفق خواهید شد.
 
خوراکی های مضر و مفید در 24 ساعت آخر 
از خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها پرهیز کنید، زیرا حجم زیاد این مواد حالت خواب آلودگی ایجاد می کند. از خوردن قهوه، چای ونوشابه گازدار حدود 6 ساعت قبل از خواب شب کنکور، پرهیز کنید.

دم کرده گل گاوزبان و لیمو عمانی را فراموش نکنید زیرا در کاهش استرس و داشتن آرامش بسیار موثر است.خوردن غذاهایی که اسید های چرب امگا 3 دارند باعث می شود مغز بهتر و عمیق تر عمل کند پس ماهی که سرشار از امگا3 هست را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

از خوردن موز و سیب در برنامه غذایی خود نیز غافل نشوید، زیرا این دو میوه در کاهش افسردگی و خستگی بسیار مفید هستند. خوردن نوشیدنی حاوی نعناع، لیموی تازه و عسل نیز کاهش استرس را به همراه دارد.

خرما میوه ای انرژی زا است، توصیه می شود حتما" در وعده غذایی خود بگنجانید. همچنین عسل، پنیر و کنجد در کنار خرما انرژی لازم برای صبح کنکور به همراه دارد.

داوطلبان  حتما" چند حبه خرما با خود سرجلسه آزمون همراه داشته باشند زیرا قند موجود در خرما می تواند گلوکز مورد نیاز مغز را تامین کند.

شب کنکور، شام سالم حدود 2 ساعت قبل از خواب میل کنید. از خوردن غذای آماده، یا کنسرو شده جدا خودداری کنید. همچنین فراموش نکنید که تمام وسایل مورد نیاز را ( شناسنامه، کارت ورود به جلسه، ساعت مچی، پاک کن، مدادتراش، 2تا3 عدد مداد سیاه مناسب و نرم، دستمال کاغذی، سنجاق، بطری آب و شکلات(نرم نباشد) یا خرما) آماده کنید. همچنین فراموش نکنید که شماره داوطلبی خود را در جایی دیگر یادداشت بفرمایید تا در موقع اعلام نتایج از آن استفاده کنید.


صبح آزمون از خواب بیدار شده نیایش و دعا را فراموش نکنید زیرا اثر آن بسیار شگفت انگیز است، حدود چند دقیقه نرمش سبک کنید، چند نفس عمیق کشیده و با تفکرات مثبت صبحانه کامل میل بفرمایید.

خوردن خوراک عدسی در صبح کنکور بسیار به آرامش در طول کنکور کمک می کند. اگر داوطلبی عدسی دوست ندارد پنیر، گردو، خرما و کنجد به همراه عسل و نان تازه صبحانه کاملی برای صبح آزمون خواهد بود.

اما به آن دسته از شرکت کنندگان در کنکور که بر اثر استرس و اضطراب نمی توانند صبحانه بخورند توصیه می شود خوردن کشمش، خرما و موز را فراموش نکنندعلاوه بر این ها، گردو نیز به علت داشتن فسفر و انرژی بالا درکنار پسته و بادام برای بی اشتهایی روز کنکور مفید هستند.

اما به آن دسته از داوطلبانی که آزمون آنها بعداز ظهر برگزار می شود سفارش می شود که 2 ساعت قبل از حضور در آزمون وعده غذایی خود را بخورند.

فراموش نکنید که حفظ آرامش و کنترل اعصاب رمز موفقیت شما در کنکور هست پس با اعتماد به خود و داشتن اطمینان از پیروزی در این آزمون سر جلسه حاضر شوید و بدانید که همه ما برای موفقیت شما دعاگو هستیم.

لیلی لجمیری-کارشناس ارشد آموزشی


                            


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *