ضرورت برنامه‎ریزی دقیق برای استفاده از مجازات‎های جایگزین حبس

0:00 - 22 تير 1395
کد خبر: ۱۹۶۰۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سیاوش پور گفت: بايد در خصوص کاهش مجازات‎های حبس اقداماتی اساسي صورت گيرد و با استفاده از افراد صاحب‌نظر و کارشناسان مجرب، برای مجازات‌های جایگزین حبس برنامه‌ریزی و طراحی شود.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی دادگستری گیلان، «احمد سياوش پور» رئیس کل دادگستری گیلان، در نشست ماهانه  شوراي قضايي استان گفت: دستگاه قضايي استان چنان  گذشته در راستای كارآمدی و ارائه خدمت هر چه بهتر به آحاد جامعه، به ويژه مردم شريف گيلان گام خواهد برداشت.

وی  همچنين  با ابراز خرسندي از ديدار مسئولان قوه قضائيه با مقام معظم رهبري كه هر ساله  با اتمام هفته قوه قضائيه صورت مي گيرد اظهار داشت: در اين جلسه نكات مهمي مطرح گرديد كه بايد در اجرايي شدن آنها تلاشهاي مستمري صورت گيرد.
 
رييس شوراي قضايي استان گيلان در ادامه افزود: مقام معظم رهبري  «حفظ سلامت قوه قضاییه» را به عنوان وظیفه ای اسلامی و هدفی مبنایی، اصلی ترین عامل جلب رضایت مردم دانستند و بر ضرورت اطلاع رسانی در خصوص برخورد با افراد خاطی در داخل دستگاه قضایی تأکید کردند.
 
اين مقام ارشد قضايي نظارت مستمر و دقيق و قاطع را از دیگر الزامات حضرت آیت الله خامنه ای در قوه قضاییه برشمرد و توضيح داد: نظارت قاطع نظارتي است كه در محدوده قانوني صورت گيرد.
 
وي به تاكيدات رهبري در خصوص كاهش آمار زندانيان اشاره كرد و اظهار داشت: بايد در خصوص کاهش مجازاتهای حبس  اقداماتي اساسي صورت گيرد و با استفاده از افراد صاحب نظر و کارشناسان مجرب، برای مجازات‌های جایگزین حبس برنامه ریزی و طراحی شود.
 
احمد سياوش پور  گفت: رهبر انقلاب با بيان اينكه قوه قضائيه بايد انقلابي باشد و انقلابي عمل كند افزودند: پيگيري حقوق پايمال شده ملت ايران به علت تحريم ها واقعيتي است كه بايد در سطح جهاني پيگيري قضايي شود و در دستور كار قضايي قرار گيرد.
 
رئيس كل دادگستري استان در خاتمه  با عرض خوش آمدگويي  به دارسرايي  رئيس جديد دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب  شهرستان رشت در اين نشست  تصريح كرد: تعامل مستمر با دادستان مركز استان و نشستهاي ماهانه در جهت پيگيري مطالبات و مشكلات مردم استان ضروري خواهد بود.
 
وي مديريت پرونده هاي مهم، جهت دهي درست و ارجاع دقيق را از عوامل تسريع دهنده رسيدگي پرونده هاي قضايي ذكر كرد و گفت: همدلي و مشاركت هرچه بيشتر دستگاه هاي وابسته به قوه قضاييه در استان ، كاهش تخلفات و افزايش رضايتمندي هرچه بهتر  جامعه را به همراه خواهد داشت.
 
رئيس شوراي قضايي استان وظيفه شوراي حل اختلاف زندان را متمايزتر از ساير شوراها ذكر كرد و افزود: شوراي حل اختلاف زندان بايد از ظرفيت قانوني خود در صلح و سازش بهره برده و از تمام توان خود استفاده نمايد.
 
در ادامه اين نشست حسيني مدير كل اداره زندانها و اقدامات تاميني استان گزيده اي از منويات  مقام معظم رهبري در خصوص كاهش جمعيت كيفري زندانها،  استفاده از مجازات هاي جايگزين حبس و تحكيم بنيان خانواده را بيان كرده   و اقدامات سازمان زندانها را در اين  خصوص به سمع حاضران رساند .وي همچنين در اين نشست گزارشي آماري از  عملكرد سازمان متبوع خود و تحليل مقايسه اي با ساير استانها را ارائه كرد.
 
حسيني با اشاره به پاره ايي از مشكلات  در بخشي از اداره كل  زندانهاي استان با نهادهاي متولي خواستار تسهيل شرايط جهت خدمت رساني مطلوب تر به ويژه در بكارگيري محبوسين در مشاغل مشخص طبق قانون آيين دادرسي كيفري و مجازاتهاي جايگزين حبس  شد.
 
در ابتداي جلسه فوق نيز  طبق روال معمول حجت الاسلام و المسلمين رضازاده  معاون فرهنگي دادگستري استان گيلان به بيان احاديثي از ائمه اطهار در خصوص علم و ادب و فكر پرداخت و رابطه و جايگاه آن را در دين مبين اسلام و در لسان معصومين ( عليهم السلام) بازگو کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *