رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مهر «باطل شد» بر پرونده گزارشگر ویژه آمریکا و اسرائیل/ احمد شهید پیش از پایان ماموریتش می‌رود

14:01 - 20 تير 1395
کد خبر: ۱۹۵۷۱۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
شب گذشته کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر از تغییر زود هنگام «احمد شهید» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران پیش از پایان دوران ماموریتش خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، شب گذشته کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر از تغییر زود هنگام «احمد شهید» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران پیش از پایان دوران ماموریتش خبر داد. پیش از این نیز خبرگزاری فرانسه گزارش داد احمد شهید که به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران از او یاد می‌شود در آستانه خروج از این سمت است.

مهر «باطل شد» بر پرونده گزارشگر ویژه آمریکا و اسرائیل/ احمد شهید پیش از پایان ماموریتش می‌رود

احمد شهید کیست؟

«احمد شهید» 52 ساله، اهل مالدیو است كه از سال 1999 تا 2004 معاون وزیر امور خارجه، از سال 2004 تا 2005 سخنگوی رئیس‌جمهور و از سال 2005 تا 2007 رئیس دستگاه دیپلماسی مالدیو بوده است. او 11 ژوئن 2011 توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل، به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران انتخاب شد. این درحالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل در هیچ‌یک از کشورهایی که زنان حتی حق رانندگی و رفت و آمد بدون همسرانشان را ندارند و همچنان به وحشیانه‌ترین شیوه‌ها، فعالان سیاسی نظیر شیخ نمر را گردن‌ می‌زنند، گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین نکرده است.


در همین زمینه : تغییر زود هنگام احمد شهید

احمد شهید یک ماه پس از تعیین او به عنوان گزارشگر ویژه ایران، با فشار آمریکا و با تکیه بر منابع خارج از ایران از جمله گروه‌های ضدانقلاب و گروهک تروریستی منافقین و به استناد شهادت‌ها و تحلیل‌های این گروه‌ها، گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد و همین اقدام غیرمنصفانه، سیاسی و به دور از واقعیت گزارشگر ویژه باعث شد تا ایران از همان ابتدا به این روند اعتراض کند.

منابع گزارش‌های احمد شهید چه کسانی هستند؟

احمد شهید در طول 6 سال ماموریت خود، گزارش‌هایش را که تماما در خارج از کشور تهیه و تنظیم شده بود، بلافاصله جهت بهره‌برداری تبلیغاتی در اختیار رسانه‌های غربی قرار می‌داد؛ در حالی که خود احمد شهید بارها تاکید کرده بود که در بررسی‌های اطلاعاتی و گزارش‌هایش استقلال و بی‌طرفی را حفظ کرده است، ولی به جرات می‌توان گفت که گزارش‌های وی، همگی از سوی گروه‌های معاند نظام اسلامی و به خصوص گروهک تروریستی منافقین تهیه می‌شد. افزون بر این، ادعاهای سراسر سیاسی افراد گوناگونی از گروه‌های «اپوزیسیون خارج‌نشین» که همواره در پی یافتن تریبونی برای بیان ادعاهای خود و در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، در این گزارش‌ها مورد استناد قرار می‌گرفت.

برای مثال احمد شهید در دفتر حقوق بشر نروژ با عناصر «گروهك تروریستی منافقین» از جمله «پرویز خزاعی» از عناصر و سركردگان گروهك تروریستی منافقین پشت یک میز نشست تا باز هم آقای گزارشگر منبع گزارش‌های ضد ایرانی خود را یك تروریست انتخاب كرده باشد.

مهر «باطل شد» بر پرونده گزارشگر ویژه آمریکا و اسرائیل/ احمد شهید پیش از پایان ماموریتش می‌رود

همچنین در دیداری که احمد شهید با خاطره معینی، حدیث بیرانوند و صمد بهادری طولابی از عناصر گروهک تروریستی منافقین داشت، بعد از نشست چند ساعته، یکی از حاضران از احمد شهید تقاضا می‌کند که در سفر احتمالی خود به ایران با دیگر اعضای خانواده اعدامیان ۶۰ تا ۶۷ ملاقات و دیدار نماید.!! احمد شهید نیز ضمن قبول این درخواست، خبری به شرکت کنندگان در این جلسه می‌دهد که برای حاضران در این جلسه نیز قابل باور نبود. وی خبر داد که کمیسیونی در سازمان ملل تشکیل یافته است تا به‌طور رسمی به بررسی اعدام‌های سال ۶۷ بپردازد. احمد شهید با این بیان به منافقین تضمین داد که موضوع اعدام‌های سال ۶۷ از دستور کار حقوق بشری سازمان ملل خارج نخواهد شد.

نکته جالب توجه این است که احمد شهید در اولین گزارش خود پس از این دیدار اقدامات تروریستی گروهک منافقین در دهه۶۰ را صرفا یک ادعا دانسته و بدون آنکه مستندات نظام اسلامی و قربانیان ۱۷ هزار خانواده شهید ترور را ببیند، منکر آن می‌شود. پس از انتشار این گزارش خانواده شهدای ترور کشور، با ارسال نامه‌ای اعتراض خود را به گزارش یکجانبه احمد شهید اعلام کردند و حتی در دیدار سید محمد جواد هاشمی نژاد دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور) با احمد شهید، اسنادی مبنی بر ترور ۱۷۰۰۰ شهروند ایرانی به دست گروهکهای ترورریستی و در رأس آنها گروهک تروریستی منافقین به وی ارائه شد که با کوچکترین توجه از جانب وی مواجه نشد.

مهر «باطل شد» بر پرونده گزارشگر ویژه آمریکا و اسرائیل/ احمد شهید پیش از پایان ماموریتش می‌رود

یکی دیگر از نقاط تاریک کارنامه احمد شهید، دیدار با اردشیر امیر ارجمند است. امیر ارجمند که پس از فرار از کشور به متحدان ضد ایرانی خود در پاریس پیوست، فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرد، به‌طوری که درحاشیه نشست سازمان ملل در سال 93، با استفاده از نفوذ دوستان لابی خود در واشنگتن با احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران دیدار و توصیه اربابان خود را به شهید منتقل کرد.

احمد شهید، با اعضای گروهک تجزیه‌طلب و ترویستی کومله در نروژ نیز دیدار داشته است. وی در این ملاقات به آنها گفته است: در محیط داخلی ایران باید فضای سیاسی و رسانه‌ای "حقوق شهروندی" را پررنگ کرد تا جمهوری اسلامی بدین ترتیب تحت فشار برای پاسخگویی قرار بگیرد.

احمد شهید به عناصر گروهک توصیه کرده در بخش های مختلف حقوقی علیه جمهوری اسلامی پرونده سازی کنند. وی اعلام آمادگی کرده هر نوع خبری  که از رابط کومله به دستش برسد را در گزارش سالیانه علیه جمهوری اسلامی ایران درج خواهد کرد. این ملاقات، با نظارت تعدادی از افسران سرویس موساد در یکی از هتل‌های نروژ و با  حضور عبدالله مهتدی به عنوان  یکی از چهره‌های تجزیه‌طلب و حامی استقلال کردستان ایران و به عنوان بخشی از مجموعه طرح بزرگ آمریکایی‌ها برای تجزیه ایران برگزار شد.

همچنین در فیلمی که دوربین‌های بی بی سی آن را ضبط کرده به خوبی روشن است که احمد شهید با قرار گرفتن در جمع ضد انقلاب و وابستگان گروهك‌های تروریستی به راحتی با آن‌ها صحبت می‌كند و در صحنه‌ای دیگر هنگامی كه یكی از اعضای خانواده شهدای ترور خواستار ملاقات و صحبت با او است به اصطلاح گزارشگر ویژه حقوق بشر از این كار سرباز می‌زند.

احمد شهید همچنین در گزارش‌های خود به مجموعه‌ای اخبار و تحلیل‌ها مراجعه و گزارش نهایی را براساس ‌آن‌ها تنظیم می‌کند. به عنوان مثال گزارش اندیشکده‌هایی نظیر بروکینگز و اخبار سایت‌های ضدانقلاب وابسته به سازمان تروریستی منافقین یا مؤسسه پژوهشی سابان (وابسته به اندیشکده بروکینگز) استفاده می‌کند.

احمد شهید یکی از موارد همیشگی نقض حقوق بشر در ایران را مغایرت قوانین اسلامی با قوانین بین‌المللی ذکر می‌کند و از دیگر قوانین اسلامی مانند نصف بودن ارثیه زنان و برخی احکام اسلامی که در بیش از 60 کشور دنیا در حال اجراست را از جمله چالش‌های حقوق بشری در ایران نامبرده است! با بررسی گزارش‌های حقوق بشری احمد شهید علیه ایران به خوبی می‌توان دریافت که او مدافع حقوق همجنس‌بازان، بهائیان، قاچاقچیان موادمخدر، گروه‌های مخل امنیت ملی و اشرار مسلح بوده است.

اجرای برجام و ماموریت جدید احمد شهید

احمد شهید به انتشار گزارش‌های مغرضانه خود علیه ایران همینطور ادامه می‌داد تا اینکه در آستانه پایان 5 سال ماموریت خود و آغاز اجرایی شدن برجام خبرهایی از تمدید این ماموریت به گوش رسید. در واقع می‌توان گفت که تمدید مأموریت احمد شهید در اوج اجرای برجام حربه جدید کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی برای اعمال فشار بر ایران بود. چراکه پس از توافق اولیه هسته‌ای در ژنو، احمد شهید در اولین اظهارنظر رسمی خود گفت: «اکنون نوبت پرونده حقوق بشر ایران است.» او در اولین گزارش مغرضانه خود پس از اجرای برجام اظهار کرد که حکم اعدام برای قاچاقیان مواد مخدر نقض حقوق بشر است و خواهان تجدیدنظر ایران در این خصوص شد. در این گزارش پیگیری قضایی جرائمی همچون ارتداد، روابط نامشروع و همجنس بازی از موارد نقض حقوق بشر در ایران اعلام شده است. گزارشی که با واکنش دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان مواجه شد.

در همین زمینه : ادعاهای حقوق بشری علیه ایران سیاسی و مغرضانه است/ آمریکا در گزارش سالیانه خود ناشیانه رفتار کرده است


گزارش‌های احمد شهید آبکی و غیرقابل استناد است

 دکتر محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در رابطه با این گزارش، تصریح می‌کند: در این گزارش مسئله محارب و مفسد فی الارض را که در قانون ما هست بهانه کرده‌ و گفته‌اند «مرجع قضایی ایران با استناد به این قانون، محاربان را در جنگ با خدا می داند» شما به این بخش ها چه کار دارید؟ این بخش مربوط به ساختار قانونی ماست.


مهر «باطل شد» بر پرونده گزارشگر ویژه آمریکا و اسرائیل/ احمد شهید پیش از پایان ماموریتش می‌رود

وی افزود: آنچه از بیرون قابل استناد است این است که نظام قضایی کشورما به هیچ عنوان  هیچ گونه عمل تروریستی را تحمل نمی‌کند و این سبب افتخار ماست زیرا اکنون ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم است که باید از آن قدردانی شود.

لاریجانی گفت:‌ با این حال آنان مبارزه ما با تروریست‌هایی را که  محکوم شده‌اند تحت عنوان  مبارزه با آزادی بیان قرار داده اند. آزادی بیان چه ربطی به تروریسم دارد؟

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود:‌ اگر بنا باشد تروریسم را در ذیل آزادی بیان، دفاع از حقوق بشر و امثال این روکش‌های شکلات دار بپوشانیم تبدیل به همین چیزی می‌شود که الان وجود دارد و برخی کشورها که از داعش و امثال آن حمایت می کنند مدعی حقوق بشر هم هستند.

وی گزارش احمد شهید را از نظر محتوایی دارای اشکالات بسیار سنگین دانست و  گفت: در بخش‌هایی از این گزارش، گزارشگر جای مرجع تقلید مفتی را نیز گرفته و معتقد است سب النبی نباید پیگیری قانونی شود؛ به او چی ربطی دارد؟

لاریجانی افزود: این موضوع در قانون ماست و حق اجرای این قانون طبق همه اسناد مصوب در سازمان ملل متحد تایید شده است؛ آیا ما در اجرای قانونمان باید از احمد شهید فتوا بگیریم؟

وی تصریح کرد:‌ این نشان می‌دهد که این گزارش بسیار آبکی است و هیچ یک از استناداتی که ارائه کرده است قابل ارزیابی نیست، همچنانکه خودش می گوید احساس می کنم استنادات درستی است؛‌ اینکه نمی شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت:‌ اشکال دیگر در رفتار احمد شهید است زیرا  او به عنوان گزارشگر علی الاصول باید انسان بی‌طرفی باشد و علیه ما پرونده سازی نکند در حالی که وی از روز نخست انتصابش در رسانه‌های مختلف علیه ما موضع گیری کرده است و برای گزارشگری مناسب نیست.

لاریجانی افزود:‌ از این مهم‌تر این است که ما تعیین گزارشگر ویژه را برای کشورمان قبول نداریم. ایران بزرگ‌ترین و جدی‌ترین دموکراسی  غرب آسیا را دارد و در این منطقه ساختار مدنی و سیاسی هیچ کشوری از نظر سازوکارهای دموکراتیک مانند کشور ما نیست.

وی برگزاری انتخابات هفتم اسفند را از نظر مشارکت وسیع مردم، رقابت‌های طیف های مختلف سیاسی و پیش بینی ناپذیری آن، نمونه برشمرد.

لاریجانی گفت: خود غربی‌ها با آنکه لحظه به لحظه در انتخابات ما فضولی کرده‌اند و بی ادبانه درباره افراد ما نظر داده‌اند اما نمی‌دانستند نتیجه چیست و این نشان می دهد که انتخابات درستی است البته ملت ما به این حرف ها گوش نمی دهد و انتخاب مردم ما بسیار محترمانه است و همه به آن احترام می گذارند.

وی افزود: با توجه به بهره مندی کشورمان از بزرگ‌ترین دموکراسی غرب آسیا چگونه ما را مشمول گزارش ویژه حقوق بشر قرار می دهند در حالی که اطراف ما کشورهای فراوانی هست که به شکل قبیله ای اداره می شوند و صحبت درباره انتخابات در این کشورها غیرقابل طرح است؟

لاریجانی تعیین گزارشگر ویژه برای کشورمان را اقدامی بی اساس و غیرموجه دانست و گفت:‌ البته با نظام گردشگری مشکلی نداریم همچنانکه گزارشگران موضوعی چون به همه جای دنیا می روند ما نیز تاکنون 7 گزارشگر را پذیرفته و از 2 گزارشگر نیز دعوت کرده ایم.

وی افزود: نمونه دیگر، نظام نوین یو پی آر است که  همه کشورها تحت گزارش آن قرار می گیرند و می دانیم که امریکایی ها و غربی ها ناراحتند که روی این صندلی بنشینند و درباره مسائل حقوق بشری کشورها بحث شود اما این تصویب شد و خود ما نیز جز‌و پرچمداران این مصوبه بودیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ما با این نوع گزارشگری که در آن استاندارد دوگانه نیست کاملا موافقیم و به این علل گزارش احمد شهید درباره کشورمان را غیرمعقول می دانیم.

لاریجانی با اشاره به بخش دیگری از این گزارش درباره اعدام قاچاقچیان مواد مخدر  تاکید کرد: دیدگاه های کشورمان در این باره کاملا مشخص است دنیا باید بابت مبارزه ما با این مجرمان به ما جایزه بدهد زیرا ما عمدتا برای غرب در این باره هزینه می دهیم.

وی تصریح کرد: مقدار  مواد مخدر تولیدی در افغانستان به برکت حضور ناتو در این کشور 40 برابر افزایش یافته است؛ درصدی از این مواد مخدر برای لندن، نیویورک، پاریس، برلین و مانند آن است در حالی که ما با قاچاقچیان می جنگیم و آنان باید در این جنگ مشارکت کنند.

لاریجانی افزود:‌ آیا درست است که قاچاقچیان را رها کنیم تا گذر کنند؟ اگر این کار را بکنیم زندگی برای ما راحت می شود اما ما این کار را درست نمی دانیم بنابراین مبارزه ما با  موادمخدر شایسته قدردانی است.

وی همچنین با رد نگاه نادرست احمد شهید در خصوص قصاص، تأکید کرد: آنان باید قصاص را بفهمند، این حکمی نورانی است؛ قصاص اعدام نیست بلکه ایجاد حق برای شهروند ذی‌حق است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: احمد شهید قبل از هر چیز باید قوانین اسلام و این دین مبین را بفهمد، حقوق بشر ما مانند سایر جهات مدنی ما مبتنی بر عقلانیت اسلامی، پرچم ماست که از آن حمایت کامل می کنیم.

لاریجانی افزود: حقوق بشر برای ما مسئله ای اساسی و زیربنایی است، نباید عملکرد کسانی را دید که در امریکا و اروپا درباره حقوق بشر حرف زیادی می زنند؛ مدعیانی که دستشان به خون هزاران نفر آلوده است.

وی تصریح کرد: این مدعیان کسانی هستند که امثال داعش را طراحی و ایجاد می کنند و اصلاً حق ندارند درباره حقوق بشر صحبت کنند؛ حقوق بشر مربوط به ملل مظلومی است که می خواهند از یوغ استعمار و استکبار خارج شوند و این پرچم، ویژه و متناسب با تفکر اسلامی است.

لاریجانی گفت: این پرچم با تبلیغات از دست ما نمی افتد و جامعه بشری متوجه می شود که بهترین مدافع کرامت انسانی، اسلام و جمهوری اسلامی است نه کرامت قراردادی.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین درباره پاسخ به ادعاهای احمد شهید اظهار داشت: ما اشکالات و سؤالات وی را به طور کتبی و شفاهی به تفصیل پاسخ داده ایم به نحوی که پاسخ کتبی را برای سازمان ملل ارسال کرده ایم و گروه های کارشناسی ما نیز در ژنو و نیویورک شفاهی در این باره صحبت کرده اند و موضوع مبهمی برای وی باقی نگذاشته‌اند.

وی خطاب به احمد شهید تصریح کرد: دعوت ما این است که او قبل از اینکه دست به گزارشگری ببرد بهتر است دوره ای را درباره حقوق بشر بر اساس اسلام بگذراند و کسب اطلاعات کند، ما حاضریم به او در این باره کمک کنیم.

در همین زمینه : استمرار ادعاهای ضدحقوق‌بشری علیه ایران/ آمریکا قبل از نسخه‌پیچی تدبیری برای تهیه کتاب قانون کند!

در همین زمینه: جای صالحی باشم فردا ساخت راکتور دیگری را آغاز می‌کنم + فیلم

در همین زمینه: گزارش‌های احمد شهید برپایه دروغ و سیاه‌نمایی است/ گزارشگر ویژه سازمان ملل مهره معاندین نظام است

تمدید ماموریت احمد شهید با آرای مثبت کمتر از نصف اعضای شورا

در نهایت شورای حقوق بشر سازمان ملل 4 فروردین 95 در حالی مأموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد که شمار آرای مثبت کمتر از نصف اعضای شورا بود. در واقع ماموریت 5 ساله احمد شهید رو به پایان بود ولی نهایتا در سی و یکمین اجلاسیه شورای حقوق بشر، بلوک کشورهای غربی با همراهی کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی، قطر و امارات که خود از سوی نهادهای حقوق بشری به شدت مورد انتقاد هستند، مأموریت احمد شهید را برای یک سال دیگر تمدید کردند. در جریان رأی‌گیری، 20 کشور رأی مثبت و 15 کشور رأی منفی دادند و 11 کشور هم از شرکت در رأی‌گیری خودداری کردند تا شهید با رأی حداقلی شورا همچنان گزارشگر ویژه سازمان ملل باقی بماند.

مشروعیت انتصاب گزارشگر ویژه هر سال بیشتر زیر سئوال می‌رود

دکتر کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در واکنش به تصویب قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از سوی شورای حقوق بشر اظهار داشت: در جریان مباحث مربوط به این موضوع در شورا، کاملا مشخص بود که گروه غرب و حامیان آن با اغراض سیاسی به دنبال مکانیسم گزارشگران ویژه کشوری می باشند. از طرف دیگر، کشورهای عضو عدم تعهد و قاطبه کشورهای در حال توسعه با وجود مکانیسم هایی نظیر یو پی آر و گزارشگران ویژه موضوعی، اصرار بر نصب گزارشگر ویژه برای کشورها را کاملا غیرسازنده و سیاسی می‌دانند.

مهر «باطل شد» بر پرونده گزارشگر ویژه آمریکا و اسرائیل/ احمد شهید پیش از پایان ماموریتش می‌رود



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *