اقتصاد ایران درونگرای برون‌زا است/ از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنیم

14:47 - 13 مرداد 1393
کد خبر: ۱۹۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: وضع موجود اقتصاد ایران درون گرای برون زا است و درون گرا به معنای اینکه از فرصت های موجود دنیا بهره کمی داشته و برون زاست زیرا نوسانات رشد اقتصادی با تغییرات قیمت نفت تغییر می کند.

: مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: وضع موجود اقتصاد ایران درون گرای برون زا است و درون گرا به معنای اینکه از فرصت های موجود دنیا بهره کمی داشته و برون زاست زیرا نوسانات رشد اقتصادی با تغییرات قیمت نفت تغییر می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، مسعود نیلی در هشتمین همایش اساتید دانشجویان ایرانی خارج از کشور، با بیان اینکه سیاست اقتصاد مقاومتی تکلیف نحوه تعامل با دنیا را به لحاظ نگرش رأس نظام روشن می کند، اضافه کرد: برهمین اساس ایران در تجارت خارجی باید به دنبال توسعه تجارت با اتکای به صادرات، در سرمایه گذاری خارجی به دنبال سرمایه گذاری برای ورود به بازار جهانی و توسعه صادرات و در نفت باید به دنبال توسعه ظرفیت تولید و صادرات نفت و گاز به همراه اعمال ملاحظات ثبات اقتصاد کلان باشد.

وی با طرح این سوال که چرا رشد اقتصادی با تغییرات قیمت نفت نوسان پیدا می کند، گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که اقتصاد ایران را برون گرای درون زا کند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: در هر کشوری سیاست گذاری ها باید در چارچوب خاصی قرار گیرد که با یکدیگر سازگاری داشته باشد زیرا اگر چارچوب ها وجود نداشته باشد، این امکان وجود دارد که سیاست های اتخاذی همدیگر را خنثی کنند.

نیلی ادامه داد: 75 درصد مصوبات مجلس اصلاح قوانین قبلی است و این امر بخش زیادی از توان مجلس را به خود اختصاص داده است، هرچند قوانین قبلی به دلیل ناسازگاری با یکدیگر نیاز به اصلاح دارد.

وی با بیان اینکه کشور هرچقدر اسناد بالادستی دارد اما کمتر سندی داریم که از قابلیت مناسب برخوردار باشد، گفت: چارچوب اقتصاد مقاومتی قابلیت آن را دارد که سیاست های کوتاه مدت و میان مدت اقتصادی را ایفا کند.

به گفته وی، سیاست اقتصاد مقاومتی با هدف تامین رشد پویا و بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و همچنین دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله تدوین شده است.

وی افزود: همچنین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا و برون گرا ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ایران خود را در بستر تحقق عدالت اجتماعی قرار داده و در اقتصاد مقاومتی به رشد پویا و کاهش مخاطرات جهانی توجه ویژه شده، گفت: رشد اقتصادی در ایران همواره با نوساناتی همراه بوده است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی کشور طی سال های گذشته، اظهار داشت: اقتصاد ایران هرچند شاهد رشد اقتصادی دو رقمی 14 و 12 درصدی بوده اما رشد منفی را نیز تجربه کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد رشد پایدار در کشور، تصریح کرد: متوسط رشد اقتصادی بین سال های 68 تا 72 ، 2/7 درصد بوده که اگر این رقم 5 درصد بود و با نوسان همراه نبود، رفاه بیشتری برای جامعه به همراه داشت بنابراین پایداری رشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی درباره آسیب پذیری از مخاطرات جهانی، اظهار داشت: بالابودن حجم تجارت خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: بعد از دوران جنگ حجم واردات کشور بطور متوسط 20 میلیارد دلار بود اما در دهه گذشته این حجم از 20 به 80 میلیارد دلار افزایش یافته ولی نکته قابل توجه این امر آن است که منابع آن ناپایدار بوده است.

به گفته وی، هرچند رشد اقتصادی بین سال های 91 و 92 حدود منفی 6.8 درصد بوده اما اثر این رشد منفی 17.2 درصد بوده و از رفاه مردم کاسته شده است.

وی با اشاره به آسیب وابستگی اقتصاد به نفت، اظهار داشت: زمانی که قیمت نفت افزایش یافت بی مهابا از درآمدهای آن استفاده شد در حالی که در اقتصاد مقاومتی باید بعد درون زا بودن اقتصاد برون گرا باشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: منظور از رویکرد برون گرا در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بهره برداری حداکثری از فرصت های موجود در جهان خارج به منظور پیشبرد اهداف است، یعنی باید با بهره گیری از دانش فنی و سرمایه به رشد موفق در بازار دست یابیم.

نیلی با اشاره به ظرفیت های بالقوه در اقتصاد ایران، گفت: برخورداری از جایگاه اول از نظر ذخایر گاز جهان و چهارم از نظر ذخایر نفت ایران، ذخایر فراوان معدنی، جایگاه ممتاز در ترانزیت و ظرفیت گردشگری و تعداد قابل توجه جوان تحصیلکرده و برخورداری از زیرساخت های صنعتی بیشتر نسبت به کشورهای منطقه برای ما ظریفت های خوبی فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود این مزیت ها اما ایران در هیچکدام از این ظرفیت ها به جایگاه مطلوبی دست نیافته است.

نیلی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با رویکرد انعطاف پذیر و فرصت ساز حداکثر بهره برداری از امکانات موجود در جهان خارج در جهت بالندگی اقتصاد ملی است که باید در عین حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی کشور معیار اصلی در تعامل اقتصادی با جهان مدنظر باشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: اقتصاد مقاومتی از نگاه درون زا، کاهش وابستگی بودجه به نفت، تقویت نظام مالی و اقتصاد دانش بنیان و همچنین توسعه بخش نفت و گاز را به همراه دارد. معنای برون زا در اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی و راهبرد توسعه صادراتی است که می تواند زمینه را برای پیشرفت آماده کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *