حال این روزهای صنعت و معدن

10:11 - 10 تير 1395
کد خبر: ۱۹۱۸۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
در حالی که مسئولان وعده روزهای خوب را برای صنعت و معدن می دهند این بخش این روزها حال خوبی ندارد.
حال این روزهای صنعت و معدنبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ،دهم تیر ماه بر پايه‌‌ی مصوبه‌‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن ناميده شده‌است.سال‌ها است که در این روز مسئولان و فعالان بخش صنعت و معدن گرد هم می آیند و فعالان این بخش با جیب های پر از وعده به خانه بر می گردند.

اگر چه اختصاص این روز فرصت مناسبی است تا به مهمترین موتور محرک اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن پرداخته شود اما در طی این سال ها بسیاری از وعده ها تنها در جیب فعالان باقی مانده و هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

بر اساس آمار های وزارت صنعت تعداد مجوزهای صنعتی صادره از سوی این وزارتخانه در سال گذشته 14.2 درصد کاهش یافته ضمن این که اشتغال صنعتی نیز 11.5 درصد کاهش را شاهد بود.

این در حالی است که وزیر صنعت وعده بازگشت رشد و رونق به بخش تولید را در سال 95 داده بود امری که با وضعیت صنعت و معدن به نظر می رسد کمی با مشکل مواجه باشد.
 
رضا پدیدار عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گو با ،با اشاره به وضعیت صنعت در کشور گفت: وضعیت کنونی صنعت خیلی با خواسته‌های فعالان بخش خصوصی فاصله دارد چرا که یکی از نیازهای امروز موضوع فرهنگ است چرا که باید فرهنگ صنعتی در کشور نهادینه شود .

وی افزود: متاسفانه در کشور بخشی از سرمایه گذاری های صنعتی با استفاده از رانت انجام شده است و محورسرمایه گذاری سود و بهره مالی بوده است.

پدیدار تصریح کرد:نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که باید سبد تنوع صنعتی ایجاد شود و نیاز های صنعتی در کشور بر اساس برنامه ریزی خرد و کلان توسعه صورت گیرد.
 
وی به این نکته نیز اشاره کرد که متاسفانه خیلی از اقلام که در کشور قابلیت تولید را دارند از راه واردات تامین می شود و یک نمونه آن چادر مشکی است که علی رقم  این که  پارچه بافی و صنعت نساجی در کشور ما قدمت تاریخی دارد هنوز ما آن را به کشور وارد می‌کنیم.

پدیدار ادامه داد :صنعت باید به اهلش سپرده شود تا پایدار بماند چرا که در شرایط موجود تنها  از 35 درصد ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی استفاده می‌شود و 65 درصد ظرفیت شهرک ها بلا استفاده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:در بخش صنعت و معدن تنها به یک چهارم خواسته‌های بخش خصوصی عمل شده و فعالان بخش خصوصی انتظار بیشتری را دارند.
 
وی به این نکته نیز اشاره کرد که 40 درصد مدیریت در بخش  صنعت و معدن  دولتی است و 23 درصد در دست صندوق های بازنشستگی و 21 درصد در دست خصولتی ها است و تنها 16 درصد دست بخش خصوصی است.

پدیدار تصریح کرد:دولت باید همین 16 درصد را حمایت کند تا شاهد توسعه در بخش صنعت و افزایش رقابت پذیری باشیم.

این در حالی است که فریال مستوفی معتقد است که وضعیت صنعت در سال‌های گذشته نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر هم شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که مشکلات بخش صنعت و معدن تنها مربوط به دولت نیست و همه دنیا درگیر این مشکلات بودند، گفت:دولت باید سهم بخش خصوصی را افزایش دهد تا شاهد توسعه این بخش باشیم.

به گزارش میزان این طور که به نظر میرسد باید برای رونق اقتصاد مسئولان تنها به وعده دادن در روز صنعت و معدن اکتفا نکنند و به این بخش توجه ویژه نمایند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *