دستورالعمل صدور پروانه صید ماهی اعلام شد/ صید تیلاپیلا آزاد است

17:07 - 09 تير 1395
کد خبر: ۱۹۱۷۵۷
سازمان حفاظت از محیط زیست شرایط دریافت پروانه صید ماهی در سال 95 را اعلام کرد.
به گزارش گروه جامعه ، صید ماهی در آب های داخلی در سال ۹۵ بر اساس چهار دستورالعمل جداگانه به تفکیک شرایط استان ها و به شرح ذیل است:
 
دستورالعمل شماره یک
 
ادارات کل حفاظت محیط زیست لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، البرز، مازندران و تهران
 
دستورالعمل صدور پروانه ویژه صید ماهی قزل آلا با تک قلاب
 
در راستای بهره برداری پایدار از منابع زیستی و آبزیان قابل صید، جدول منابع آبی و زمان و تعداد مجاز صید و بهای پروانه ویژه صید ماهی قزل آلا (خال قرمز و رنگین کمان) با تک قلاب در سال ۱۳۹۵ به شرح ذیل ابلاغ می شود.
 
مقتضی است برابر ضوابط مربوطه و جدول پیوست نسبت به صدور پروانه‌های ویژه صید اقدام و در پایان فصل، آمار و اطلاعات پروانه‌های صادر شده و گزارش تحلیلی از روند صید ماهی قزل آلا در استان را به اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید و دفتر تنوع زیستی و حیات وحش ارسال کند.
 



دستورالعمل صدور پروانه صید ماهی اعلام شد/ صید تیلاپیلا آزاد است


 
دستورالعمل شماره دو
 
ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان
 
دستورالعمل صدور پروانه عادی استانی صید ماهی با تور ٩۵
 
مقتضی است طبق مقررات و با رعایت موارد زیر نسبت به صدور پروانه صید ماهی با تور بدون استفاده از قایق موتوری در آب‌های آزاد حوزه استحفاظی آن استان به استثنای تالاب‌ها اقدام شود.
 
۱ – شروع فصل صید از تاریخ پانزدهم تیر لغایت پایان دی تعیین می‌ شود.
 
۲- زمان صید سه روز آخر هفته (چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه) است که لازم است بر روی پروانه‌ها، روزهای مجاز صید قید شود.
 
۳- تور مورد استفاده باید یک رشته تور سالیک با چشمه‌های سی میلیمتر به بالا باشد.
 
۴- بهای پروانه یک میلیون و پانصد هزار ریال است که در مقابل ارائه فیش بانکی به نام صیاد صادر می‌گردد.
 
۵- هر متقاضی در هر استان فقط می تواند یک پروانه دریافت کند.
 
۶- میزان مجاز برداشت ماهی به ازای  هر پروانه در هر روز حداکثر سی قطعه است.
 
تبصره: باتوجه به این که گونه ای از ماهی تیلاپیا به عنوان گونه مهاجم در برخی از منابع آبی استان خوزستان وارد شه و حذف آن از این منابع آبی از اهداف سازمان بشمار می آید، لذا در استان خوزستان گونه تیلاپیا در سهمیه های روزانه دارندگان پروانه شمارش نشده و صید آن به هر تعداد مجاز است.
 
۷- صید در رودخانه‌های حفاظت شده و همچنین صید آزاد ماهیان شامل ماهی آزاد دریای خزر و قزل آلا و نیز ماهیان خاویاری ممنوع است.
 
۸- پروانه صادره صرفا در حوزه استحفاظی استان صادر کننده پروانه دارای اعتبار است. چنانچه متقاضی تمایل به صید در استان های مختلف را داشته باشد می بایست از هر استان جداگانه پروانه دریافت نماید.
 
۹- صدور پروانه عادی صید ماهی با تور در استان های البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، قم، کرمان، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد به استناد اعلام نظر ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های یاد شده ممنوع است.
 
۱۰- اداره کل حفاظت محیط زیست استان مکلف است در پایان فصل صید آمار پروانه های صادره را به اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید و دفتر تنوع زیستی و حیات وحش ارسال کند.
 
دستورالعمل شماره سه
 
ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های گیلان، مازندران و گلستان
 
دستورالعمل صدور پروانه ویژه صید ماهی با قلاب (استانی) در رودخانه های استان در سال ٩۵
 
شایسته است نسبت به صدور پروانه ویژه صید ماهی با قلاب در رودخانه‌های استان‌ با توجه به قوانین و مقررات شکار و صید و رعایت موارد زیر اقدام کنند.
 
۱- فصل مجاز صید ماهی با قلاب در رودخانه های استان های مازندران، گیلان و گلستان از تاریخ صدور این دستورالعمل لغایت پایان دی ماه تعیین می شود.
 
۲- بهای پروانه صید با قلاب پنجاه هزار ریال است که در مقابل ارائه فیش بانکی، به نام صیاد صادر می‌شود.
 
۳- تعداد مجاز صید، روزانه ۵ قطعه به ازای هر پروانه تعیین می شود.
 
۴- اعتبار پروانه صادره از تاریخ صدور به مدت یک ماه است. بدیهی است پس از پایان تاریخ اعتبار، متقاضیان باید مجددا پروانه خریداری کنند.
 
۵- صید ماهی از مصب رودخانه‌ها تا پانصد متری آن (به طرف رودخانه) و همچنین در سایر نقاطی که توسط سازمان آب منطقه‌ای رسما ممنوع اعلام شده است، مجاز نیست.
 
۶- صید آزاد ماهیان شامل ماهی آزاد دریای خزر و قزل آلای خال قرمز و ماهیان خاویاری با این پروانه ممنوع است.
 
دستورالعمل شماره چهار
 
ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی و همدان
 
دستورالعمل صدور پروانه عادی استانی صید ماهی با قلاب در سال ٩۵
 
مقتضی است طبق مقررات و با رعایت موارد زیر نسبت به صدور پروانه عادی صید ماهی با قلاب در رودخانه‌ها و آب های داخلی محدوده استان اقدام کنند.
 
۱- شروع فصل صید از تاریخ صدور این دستورالعمل لغایت پایان دی ماه تعیین می‌ شود.
 
۲- اعتبار پروانه صادره از تاریخ صدور به مدت یک ماه می‌باشد. بدیهی است پس از پایان تاریخ اعتبار، متقاضیان باید مجددا پروانه خریداری کند.

۳- بهای پروانه صید ماهی با قلاب پنجاه هزار ریال است که در مقابل ارائه رسید بانکی، به نام صیاد صادر می شود.
 
۴- تعداد مجاز صید، حداکثر روزانه ۵ قطعه ماهی به ازای هر پروانه تعیین می‌باشد.
 
۵- صید در رودخانه‌های حفاظت شده و صید ماهی قزل آلای با این پروانه ممنوع است.
 
۶- به ازای هر پروانه، متقاضی می تواند صرفا از یک واحد ابزار مجاز صید (مانند چوب و چرخ یا چوب ماهیگیری یا ریسه و …) استفاده کند و استفاده از ابزار بیشتر، مستلزم تهیه پروانه به ازای هر واحد ابزار صید است.
 
تبصره: هر ماهیگیر در هر دوره یک ماهه اعتبار پروانه حداکثر مجاز به اخذ سه پروانه صید از هر استان و استفاده از سه واحد ابزار صید در هر روز است.(بنابر تشخیص اداره کل محیط زیست استان)
 
۷- پروانه صادره صرفا در حوزه استحفاظی استان صادر کننده پروانه دارای اعتبار است. چنانچه متقاضی تمایل به صید در استان های مختلف را داشته باشد باید از هر استان جداگانه پروانه دریافت کند.

۸- ماهیگیری در قسمت‌هایی که از طرف سازمان آب منطقه ای ممنوع اعلام شده است مجاز نیست.
 
۹- صدور پروانه عادی صید ماهی با قلاب در استان های خراسان جنوبی، سمنان، گلستان، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد به استناد اعلام نظر ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها ممنوع است.
 
۱۰- اداره کل حفاظت محیط زیست استان مکلف است آمار پروانه های صادره در پایان فصل صید را به اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید و دفتر تنوع زیستی و حیات وحش ارسال کند.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *