رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفر به سرزمین عروسک های سنگی +تصاویر

20:00 - 09 تير 1395
کد خبر: ۱۹۱۷۰۴
خبرگزاری میزان در سلسله گزارش های تهران شناسی سعی در نشان دادن جاذبه های تاریخی ، فرهنگی ، هنری تهران دارد که در این قسمت شما را با روستای وریچ (روستاهای آدم سنگی) تهران آشنا می کنیم.
به گزارش گروه فضای مجازی ، بارها از دوستان، فامیل، همسایه و همه همه شنیده ایم که آرزوی اقامت و زندگی در تهران را دارند!شاید از خود پرسیده باشید تهران چه چیزی دارد و این همه اشتیاق از کجا می آید؟
 
 
در سلسله گزارش های تهران شناسی سعی در نشان دادن آن روی سکه شهر تهران دارد و هر روز یک جاذبه شهر تهران اعم از تاریخی ، فرهنگی ، هنری و .. را با هم می بینیم و می خوانیم.


روستای وردیج (روستاهای آدم سنگی)


وردیج، روستایی از توابع بخش کن شهرستان تهران در استان تهران است.
در غربی ترین نقطه شهر تهران و در امتداد جاده ای کوهستانی و پیچ در پیچ، دو روستای کوچک و آرام در دل کوه های البرز میانی قرار گرفتند به نام وَردیج و واریش. این روستا در دهستان سولقان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۱ نفر (۷۷خانوار) بوده‌است. روستاهایی که فارغ از همهمه و شلوغی شهر تهران، ساکت و آرام در دل کوهستان البرز جا خوش کرده اند. دسترسی به این روستاها از طریق اتوبان تهران-کرج و از بالای وردآورد امکان پذیر است. از بالای محله وردآورد، جاده ای آسفالته و پیچ در پیچ به سبک و سیاق جاده امامزاده داوود، در امتداد رودخانه و دره ای عمیق به روستای وَردیج و بعد از آن به واریش منتهی می شود.

غعات

بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصاً اردیبهشت ماه است، چرا که در این موقع از سال، باغ های وردیج و واریش با شکوفه های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفیدپوش شده و مناظری بدیع از طبیعت دلنشین بهار را به نمایش می گذارند.

غعات

 دره های عمیق، باغ های سرسبز و کوه های مرتفع، مناظر چشم نوازیست که در طول جاده و در طی مسیر، چشم های زیبابین و کنجکاو شما را به خود جلب خواهند کرد. ارتفاع روستای وردیج از سطح دریا یک هزار و ۸۵۰ متر و ارتفاع روستای واریش، ۲ هزار و ۲۵۰ متر است.

غعات

اگر اسم این دو روستا زیبا برای ما ناشناخته است، اما برای اهالی طبیعت و بویژه كوهنوردان كه همیشه عشق صعود دارند نامی آشناست. «قله لیچه» پله‌ای است برای رفتن بر بلندای قلل «پهنه حصار». در جوار پهنه حصار آرامگاه یك امامزاده قرار گرفته كه «بی‌بی زرین قمر» می‌گویندش.

غعات
 امامزاده بی بی زرین قمر

سرزمین آدمک های سنگی

اگر از مردمان خوب و مهربان این دو روستا بگذریم تازه می‌رسیم به اصل ماجرا، اما اصل ماجرا درست میان این دو روستا قرار گرفته است، اینجا قلمرو فرمانروایی آدمك‌های سنگی است؛ سنگ آدم شده است یا آدم سنگ؟ این را ما نمی‌دانیم؛ هر چه كه هست شاهكاری از طبیعت است. یك نگارخانه طبیعی و مسحوركننده كه عقل در ابهتش می‌ماند و خیال به پرواز در می‌آید. هر صخره به شكلی فریاد می‌زند؛ به این اشكال «آدمك جیان» هم گفته می‌شود، علت پدیدار شدن آنها در این شكل مبهم است، شاید برای ما... .

غعات

آدمك‌ها كه گویی به ما ریشخند می‌زنند، هیچ خم به ابرو نمی‌آورند. درباره آنها برخی بر این باورند كه اینجا بقایای قلعه‌ای از زمان قدیم است؛ البته این نظر تنها یك گمان است. عده‌ای دیگر به وجود آمدن این اشكال را ناشی از فرسایش می‌دانند و اما هستند افرادی كه این نظر را هم به طور قاطع انكار می‌كنند آنها در رد این نظر می‌گویند، چرا تنها بخشی از كوه چنین شكل و شمایلی دارد.

غعات

آبشاری که در روستای وردیچ وجود دارد، همان جایی كه سنگ‌های صیقل داده شده به شما چشمك می‌زنند، مكانی است كه باید رفت، اما با احتیاط. خاطرش را نیازاریم با آتش و زباله، حرمت آب را باید خوب نگاه داشت. نام این آبشار «لت مال» است؛ لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش، تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ و سنگ‌ها چه هنرمندانه با نرمش آب و موسیقی آبشار، صیقل خورده‌اند.

غعات
آبشار لت مال

دیدن باغستان‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور آدمها راتشویق می کند كه این هم خود موهبتی است؛ بلكه به این دلیل كه تابستان فصل آن است، فصل كه عوض شد فكر رفتن را هم از سر بیرون كنید، به دلیل اینكه در رشته كوه‌های البرز هوا سخت سرد می‌شود؛ حتی اهالی هم، بویژه واریشی‌ها كه روستایشان در یك دره واقع شده است، در سرما تاب ماندن را نداشته و به شهر می‌روند و واریش تنها یك منطقه ییلاقی برای آنها به شمار می‌آید.

غعات
باغستان وردیچ

اما در رفتن هم باید مراقب بود؛ خیلی زیاد! گاهی این منطقه به دلیل دارا بودن آب و هوای خنك بویژه در گرمای طاقت فرسای تابستان، پذیرای جمعیت زیادی از شهرنشینان می‌شود، تا آن اندازه زیاد كه زندگی عادی بر اهالی سخت می‌شود، حتی آزرده هم می‌شوند.

غعات

غعات

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *