سازمان ملل رسیدگی به وضع "مهاجران افغانستانی" را در اولویت قرار دهد

14:02 - 10 تير 1395
کد خبر: ۱۹۱۶۶۷
نماینده پاکستان در سازمان ملل گفت: این سازمان باید رسیدگی به وضع مهاجران افغانستانی را دراولویت قرار داده و برای فراهم کردن مقدمات بازگشت آبرومندانه آنها به کشورشان، پاکستان را همراهی کند.
سازمان ملل رسیدگی به وضع به گزارش سرویس بین الملل ملیحه‌لودهی نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد اظهار داشت: جامعه جهانی باید برای بازگشت مهاجرین افغانستانی با پاکستان همکاری کند.
 
به گزارش دیلی اکسپرس، وی افزود جامعه جهانی باید به خاطر سال‌ها میزبانی از مهاجران افغانستانی از پاکستان تشکر کند.
 
لودهی تأکید کرد: برای حل مشکلات مهاجرین افغانستان ابتدا باید جامعه جهانی و کشورهای مختلف با هم به توافق برسند.
 
ملیحه لودهی تأکید کرد: سازمان ملل متحد باید رسیدگی به وضع مهاجران افغانستانی را دراولویت قرار دهد و در فراهم کردن مقدمات بازگشت آبرومندانه آنها به کشورشان پاکستان را همراهی کند.
 
این خبر در حالی منتشر می‌شود که دولت ایالتی خیبرپختونخواه برای بازگشت مهاجران افغانستانی ضرب الاجل تعیین کرد.
 
از بین بیش از 3 میلیون مهاجر افغانستانی مقیم پاکستان بیشتر آنها فاقد مدارک شناسایی هستند و به صورت غیر قانونی در این کشور زندگی می‌کنند.
 
دولت پاکستان معتقد است که مهاجرین افغانستانی در عملیات‌های تروریستی و سایر جنایات دست دارند.
 
گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که مهاجرین افغانستانی در پاکستان با انواع بدرفتاری و آزار و اذیت پلیس این کشور روبرو هستند و مقامات اسلام‌‌آباد از آنها خواسته‌اند دست از آزار و اذیت و رفتار غیر انسانی با مهاجرین بردارند.
 
دیده‌بان حقوق بشر با انتشار این گزارش، از حکومت پاکستان خواسته تا اقداماتی را برای پایان دادن به این رفتار نادرست هر چه زودتر انجام دهد.
 
بنابر این گزارش، بدرفتاری دولت پاکستان با مهاجرین افغانستانی به دنبال حمله طالبان به یک مدرسه در پیشاور افزایش یافته است.
 
اعضای طالبان در سال 2014 با حمله به مدرسه «پیشاور» پاکستان، دانش‌آموزان و کارکنان این مدرسه را به رگبار بسته و 142 تن را به قتل رساندند.
 
هم‌چنان دیده‌بان حقوق بشر از کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجران خواسته تا با حکومت پاکستان از نزدیک کار کند تا تمام افغانستانی‌هایی که بدون مدرک پناهندگی در آنجا زندگی می‌کنند، در سازمان ملل ثبت شوند.
 
این در حالی است که مقامات پاکستانی چندی پیش اعلام کرده بودند آنها در نظر دارند که برنامه بازگشت مرحله به مرحله 1.5 میلیون مهاجر افغانستانی را در 2 سال آینده به کشورشان آغاز کرده و به مهلت تعیین شده که همان 31 دسامبر برای اقامت قانونی این پناهجویان در این کشور در نظر گرفته شده بود، خاتمه دهد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *