تمدید اقامت "پناهندگان افغان" در پاکستان

12:38 - 10 تير 1395
کد خبر: ۱۹۱۵۷۲
روزنامه پاکستانی در حالی از تمدید اقامت پناهندگان افغان توسط دولت فدرال این کشور تا دو سال آینده می‌دهد که کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز بسته کمکی برای بازگشت داوطلبانه این پناهندگان را دو برابر کرده است.
تمدید اقامت به گزارش سرویس بین الملل به نقل از دیلی پاکستان، دولت فدرال پاکستان مدت اقامت پناهندگان افغان در این کشور را برای دو سال دیگر تمدید کرد.
 
این در حالی است که دولت ایالتی «خیبرپختونخوا» پاکستان پیش از این با اعلام عدم تمدید اقامت پناهندگان افغان، بیش از دو هزار پناهنده را بازداشت و 400 نفر دیگر را از این کشورش اخراج کرد.
 
بر اساس منابع، دولت فدرال پاکستان برای تکمیل اقداماتی در رابطه با بازگشت پناهندگان افغان، مدت اقامت این پناهندگان را برای دو سال دیگر تمدید کرده است.
 
وزارت امور ایالتی و مرزی پاکستان اسناد مربوط به تمدید اقامت پناهندگان افغان برای دو سال دیگر را به کابینه فدرال ارسال خواهد کرد.
 
پاکستان یک و نیم میلیون پناهنده افغان را با صدور کارت (POR) ثبت کرده است که مدت آن نیز فردا (30 ژوئن) پایان می‌یابد.
 
بر اساس ادعای پاکستان حدود سه میلیون پناهنده غیرقانونی افغان مقیم پاکستان هستند.
 
مشتاق غنی سخنگوی دولت ایالت خیبرپختونخوا در این مورد گفت: علاوه بر پناهندگان قانونی، حدود سه میلیون پناهنده غیرقانونی افغان مقیم پاکستان هستند و ایالت خیبرپختونخوا بیش از این نمی‌تواند این پناهندگان را تحمل کند.
 
وی گفته بود: اگر دولت فدرال تصمیم به تمدید مدت اقامت پناهندگان افغان بگیرد، دولت ایالتی خیبرپختونخوا به ناچار کمپ‌هایی برای مهاجرین افغان ایجاد خواهد کرد تا همه پناهندگان به آنجا انتقال یابند.
 
سخنگوی دولت ایالتی خیبرپختونخوا تاکید کرد: حضور پناهندگان افغان پس از 30 ژوئن در کمپ‌های مهاجرین محدود خواهد شد و حق رفت و آمد آزادانه نخواهند داشت.
 
از سوی دیگر، کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بسته کمکی پناهندگان برای اخراج داوطلبانه از پاکستان را سیصد هزار روپیه (حدود 3865 دلار) تعیین کرده است.
 
بر اساس منابع، بسته کمکی سازمان ملل برای هر نفر از 200 دلار به 400 دلار افزایش یافته است.
 
در عین حال، عبدالقادر بلوچ وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان (سیفرون) از این اقدام کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان قدردانی کرده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *