اراذل و اوباش در اراک شناسنامه‌دار می‌شوند/ رفع تصرف 673 هکتار از اراضی ملی

11:15 - 09 تير 1395
کد خبر: ۱۹۱۴۷۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
طاهری گفت: تمامی اراذل و اوباش سطح شهر اراک و برخی از شهرستان‌های استان به منظور رصد و پیگیری، رفت و آمدهای این افراد به صورت روزانه و مستمر شناسنامه دار شدند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، فرشید محمد حسینی طاهری بازرسی از تمامی اماکن عمومی اعم از رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها، پارک‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد در جهت رعایت حفظ حقوق شهروندی و ضایعاتی‌ها جهت رعایت و جلوگیری از خرید و فروش اموال مسروقه را از جمله برنامه‌های اجرایی خواند و گفت: بازرسی از تمامی عطاری‌ها جهت جلوگیری از دخالت در امر پزشکی، بازرسی خوابگاه‌های دانشجویی، بیمارستان‌ها جهت حفظ حقوق شهروندی، آرایشگاه ها، تالار باغ‌ها و پلمپ تالار باغ‌های غیر مجاز، باشگاه‌های پرورش اندام، تکدی‌گری و نظرات بر عملکرد مراکز تحت کنترل بهزستی اعم از خانه سالمندان، کانون دختران و مراکز توانبخشی از جمله خدمات ارائه شده است.

وی تصریح کرد: شناسنامه‌دار کردن تمامی اراذل و اوباش سطح شهر اراک و برخی از شهرستان‌های استان به منظور رصد و پیگیری، رفت و آمدهای این افراد به صورت روزانه و مستمر در سه سطح یک، دو و سه از دیگر اقدامات دادستانی است و هر پرونده‌ای که برای آنان تشکیل می‌شود بر اساس همان پرونده درجه‌بندی خواهند شد.

طاهری ادامه داد: بنا داریم ورودی را کنترل کنیم و واحدهای ارشاد ما بیش از پیش فعالیت خواهند داشت.

طاهری  ارتقای سامانه تلفن 129 را از جمله اقدامات خوب این مجموعه خواند و در تشریح این امر مهم اظهار کرد: مردم با مشاهده تخلف یا مورد مشکوکی مراتب را توسط این سامانه به دادستانی اطلاع‌رسانی کرده و مأموران نیز بلافاصله با دریافت پیام جهت صحت و سقم در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد عمل می‌شوند.

طاهری افزایش مختومه‌ها و کاهش موجودی در شعب دادسراها در سال 95 را از دیگر برنامه‌ها خواند و اظهار کرد: بالابردن کیفیت مراحل تحقیق، افزایش شعب دادسرا، پیشگیری از وقوع جرم و اجرای پرونده‌هایی که در اجرای حکم معطل ماندند، جلوگیری از پدیده زمین‌خواری، پیگیری در جهت سند‌دار کردن اراضی دولتی و رفع تصرف از اراضی دولتی و ملی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، مبارزه جدی با جرائم خاص مانند آدم‌ربایی، قتل، کلاهبرداری، اختلاس، برگزاری نشست با اصحاب رسانه استان را از دیگر برنامه‌های در دستور کار خواند.

دادستان اراک غیر فعال کردن چاه‌های غیر مجاز در استان را از دیگر برنامه‌های اجرایی امسال برشمرد و اظهار کرد: ما اماده دریافت خبر در خصوص مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز هستیم خبرنگاران اطلاع رسانی لازم را در دستور قرار دهند تا مردم آگاهی کافی در این حوزه داشته باشند و مراتب را اعلام کنند.

طاهری استفاده از سازمان‌های مردم نهاد در جهت پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آلودگی هوا را از دیگر برنامه‌های اجرایی خواند و بابیان اینکه ایجاد واحد مددکاری اجتماعی یکی دیگر از فعالیت‌های پیشرو دادستان استان در کشورست، افزود: این واحد مددکاری به پرونده‌های بسیار مهمی که شخص متهم در چه شرایطی مرتکب به جرم شده کمک کرده و وضعیت اقتصادی، خانوادگی و چرایی ارتکاب به جرم را بررسی و قاضی را در راستای صدور حکم مساعدت می کند.

دادستان اراک حمایت از حقوق زنان و کودکان، آموزش ضابطین و تخصصی کردن شعبات استانی، رفع تصرف از باقی مانده اراضی دولتی و منابع طبیعی را از جمله دستور کار ویژه دادگستری و دادستانی‌های استان عنوان کرد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به تشریح آمار پرونده‌های این حوزه پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته، 673 هکتار اراضی ملی به میزان ارزش ریالی 55 میلیارد ریال رفع تصرف شده است، این در حالی است که در سه ماهه ابتدایی امسال این رقم 144 هکتار به ارزش 53 میلیارد ریال رسیده است.

طاهری ادامه داد: به‌علت تغییر کاربری در سال گذشته 210 مورد تخریب بنا در استان داشتیم که این رقم در سه ماه اول سال 85 مورد در استان است.

وی ورودی دادسراهای استان در سال 93 را 115 هزار و 396 فقره، مختومه‌ها را 114هزار و 869 فقره و پرونده‌های باقی مانده را 21هزار و 737 فقره عنوان کرد و افزود: این رقم در سال کذشته، 116 هزار و 740 فقره ورودی، 112 هزار 277 فقره پرونده مختومه و 26 هزار و 218 پرونده باقی مانده می‌باشد.

طاهری تصریح کرد: آمار سه ماهه ابتدایی 95 در دادسرای اراک بدین شرح است، 11 هزار و 892 فقره پرونده ورودی، 10 هزار و هشتصد و بیست و شش پرونده مختومه و 14 هزار و 990 فقره پرونده مانده. ورودی دادسرای اراک در سال قبل نیز 49 هزار و 728 فقره پرونده، مختومه 47 هزار و 717 فقره پرونده و مانده 13 هزار و 944 فقره است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به امار ارائه شده نتیجه می‌گیریم روزانه 360 الی 400 فقره پرونده ورودی داریم در اراک 25 شپعبه تحقیق داریم 8 ساعت کاری داریم و برای هر پرونده دو نفر حساب کنیم برای هر نفر 17 دقیقه حداکثر رمانی است که به پرونده رسیدگی شود .تمام ورودی یک ماه ادارات سراسر استان را حساب کردیم با ورودی یک روز دادسراهای استان قابل قیاس نیست امکانات بودجه و منابع انسانی نابرابرست .

وی در بخش دیگر از سخنانش با ابراز گلایه از برخی از مسئولین به دلیل عدم نظارت به بهره‌برداری های محول شده به شرکت‌ها بیان داشت: اگر سولفات سدیم در سال باید 600هزار تن بهره‌برداری کند چرا بیشتر بهره‌برداری کرده و آن رقم را به 900 هزار تن رسانده است؟ اگر قرارست عمق برداشت یک متر باشد چرا عمق برداشت شش مترست؟ این موارد در ردیف کوتاهی مسئولین ذی‌ربط تعریف می‌شود که با جدیت پیگیری خواهیم کرد و اگر به این نتیجه برسیم که کوتاهی کردند هیچ اغماضی نخواهیم کرد، محیط زیست و صنعت و معدن باید نظارت لازم را اعمال می‌کردند و اگر کوتاهی کرده باشند باید پاسخگو باشند.

طاهری اضافه کرد: گاهی مسئولین گزارش آماری می‌دهند و فکر می‌کنند مردم خوابند، در واقع چنین نیست همه چیز حساب و کتاب دارد و باید دقیق بررسی شود، خبرنگاران اعلام کنند که مسئولین باید در مقابل مردم پاسخگو باشند و ما موارد را با جدیت پیگیر خواهیم بود.

طاهری در ادامه از مصوبات انجام شده در خصوص سولفات سدیم خبر داد و گفت: مقرر شد سولفات سدیم برداشتش متوقف شود، میزان برداشتی اضافه اندازه‌گیری شود و تا میزان اضافه جبران نشود حق برداشت نخواهند داشت تا این مشکل جبران شود.

این مقام مسئول یکی از صنایع آلاینده را اتومبیل‌های فرسوده دانست و بر ضرورت نظارت شهرداری، سازمان ترافیک و دیگر مسئولان اجرایی جهت ساماندهی این امر مهم تأکید کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *