خودزنی هند برای عضویت در "گروه تامین کنندگان هسته ای"

14:20 - 09 تير 1395
کد خبر: ۱۹۱۴۰۶
یک روزنامه معتبر هند تلاش ناموفق مقام های این کشور برای عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای را نوعی خودزنی دانست و نوشت تلاش های غیرضروری دولت برای عضویت دراین گروه نتیجه عکس داد.
خودزنی هند برای عضویت در به گزارش سرویس بین الملل روزنامه انگلیسی زبان ایشین ایج در ادامه این مطلب اضافه کرد :انتظار می رود وزارت امور خارجه اعتراف کند که فعالیت های بین المللی باحضور شخصیت های برجسته این کشور برای عضویت به گروه ان.اس.جی مناسب نبوده است .

در بخش دیگری از این مطلب آمده است ،هند در سال 2008 از گروه ان.اس.جی. مصونیت کسب کرد و براساس آن می توانست هر نوع کالای هسته ای از سوخت هسته ای گرفته تا راکتورها را خریداری کند.

به نوشته این روزنامه ،عضویت در ان.اس.جی. نیز مفید بود اما ضروری نبود که برای این منظور چنین فعالیت های گسترده انجام شود ،به ویژه که روشن بود چین موضع خود را تغییر نمی دهد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است چین دلیل مخالفت این کشور را با عضویت هند در این گروه را ، نپوستن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) اعلام کرده است .
 
به نوشته این روزنامه ،چین برای مسدود کردن راه هند اعلام کرد که درخواست پاکستان نیز باید به طور همزمان با هند مورد بررسی قرار گیرد.

درادامه این مطلب با اشاره به اینکه پاکستان، بعنوان نماینده چین در برابر هند عمل می کند اضافه شده است دولت به توصیه ها برای جلوگیری از طرح درخواست عضویت دراین گروه عمل نکرد.
نویسنده این مطلب درادامه می نویسد باید پرسید که دولت هند چه عجله ای برای عضویت دراین گروه داشت که با تلاش گسترده بین المللی ،باعث تمسخر این کشور شد.

دربخش دیگری از این مقاله آمده است سفر نخست وزیر هند به کشورهای مختلف از قبیل سوئیس ،مکزیک و دیدار با رئیس جمهوری چین برای حمایت از عضویت این کشور در گروه تامین کنندگان هسته ای ،کاری غیر ضروری بود.

درادامه این مطلب اضافه شده است نه تنها چین بلکه کشورهایی مانند سوئیس و مکزیک که نخست وزیر به آنها سفر کرده بود با درخواست هند برای عضویت مخالفت کردند.

به نوشته این روزنامه ،این اقدام ها ممکن است باعث خدشه دار شدن روابط هند با کشورهای مخالف عضویت هند در این گروه شود.

نشست عمومی گروه تامین کنندگان هسته ای از روز پنجشنبه گذشته به مدت دو روز با شرکت 300 شرکت کننده از 48 کشور عضو در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد.

مخالفت چین با عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای باعث شکست تلاش های هند برای عضویت دراین گروه به رغم حمایت قاطع امریکا ،فرانسه و انگلیس شد.

وزارت امور خارجه هند با انتقاد از مخالفت چین با عضویت این کشور در گروه تامین کنندگان هسته ای اعلام کرد که این مخالفت تلاش های دهلی نو را برای پیوستن به این گروه ناکام گذاشت.
 
هند از کشور های عضو این گروه خواسته بود با توجه به سابقه روشن این کشور، به تقاضای عضویت هند در این گروه پاسخ مثبت دهند.

عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای به هند کمک می کند تا وارد تجارت تکنولوژی هسته ای شود.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *