تجاری سازی تولیدات بیش از 50 شرکت دانش‌بنیان در حوزه آب

13:45 - 13 مرداد 1393
کد خبر: ۱۹۱۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: با حمایت‌های ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از 50 شرکت دانش بنیان فعال این حوزه تولیدات خود را تجاری سازی می‌کنند.

: قائم مقام ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با حمایت‌های ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از 50 شرکت دانش بنیان فعال این حوزه تولیدات خود را تجاری سازی می‌کنند.


به گزارش ، فرود شریفی درباره فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه آب اظهار کرد: ‌در حال حاضر بیش از 50 شرکت دانش بنیان در زمینه‌های مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم اقدام به تولید محصولات مرتبط کرده‌اند و این ستاد نیز در قالب حمایت معنوی در ابتدا با تمامی صاحبان ایده مذاکره می‌کند و پس از انجام بررسی‌های لازم برای حمایت به صندوق نوآوری وشکوفایی معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به این موضوع که کار در حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست برای این شرکت‌ها بدون حمایت جدی دولت درآمدزا نیست، گفت: برخی از شرکت‌های دانش بنیان برای رفع مشکلات حوزه آب و سایر حوزه‌های مربوط، محصولات مختلفی از جمله انواع مواد جاذب الرطوبه، انواع مالچ های تثبیت خاک و بذور و نهال های مختلف متحمل به شوری و خشکی و پالاینده آب و خاک از آلودگی را تولید کرده‌اند و برای تولید تجاری نیاز به تسهیلات دارند و ستاد نیز از این‌گونه طرح حمایت می‌کند.


عضو حقیقی ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی درباره طرح انتقال آب دریای خزر به دریای خلیج فارس از طریق کویر خاطر نشان کرد: بحث مطالعات و امکان سنجی کلان طرح انتقال آب دریای خزر به خلیج فارس از طریق کویر از سال‌ها پیش با هدف توسعه خمل و نقل دریایی مطرح و در چند دولت مختلف طرح وبررسی شده اما تمامی مطالعات و بررسی‌ها درمراحل شناخت و بررسی اولیه بوده است.


وی در ادامه گفت: با توجه به اختلاف ارتفاع زیاد دریای خزر با کویرو یا آبهای خلیج فارس و وجود ارتفاعات در مسیر، بحث انتقال آب بصورت ثقلی امکان پذیر نیست و به دلیل پرهزینه بودن این طرح تاکنون عملیاتی نشده است.


شریفی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها معلول اقدامات غلط و ناموزون درچند دهه گذشته است. موضوع علاج بخشی دریاچه ارومیه توسط کارشناسان و متخصصین و همکاران ستادطی جلسات مختلف مطرح وجمع بندی نظرات اساسی آن‌ها در قالب مجموعه‌ای تدوین و به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری منعکس شده تا درصورت صلاحدید دستورات لازم برای پیگیری بعدی صادر شود.

قائم مقام ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: برای رفع مشکل دریاچه ارومیه مباحث مختلفی از جمله انتقال آب (ازدریای خزرو رودارس و سایر منابع) به این دریاچه مطرح شد که پس از بررسی‌های لازم مشخص شد هزینه پمپاژ حدود 300 میلیون متر مکعب که فقط کسری از تبخیر سالانه دریاچه است، با 2000 متر اختلاف ارتفاع پمپاژ(اختلاف ارتفاع بدون لحاظ موانع از ارس 700 متر و از خزر 1200 متر) صرفنظر از هزینه قابل توجه ساخت، سالیانه چندین هزار میلیارد تومان هزینه جاری و نیاز به حدود 1000 مگاوات برق خواهد داشت که کاملا غیر اقتصادی بنظر می‌رسد. پیشنهادات عملیاتی و اجرایی کم هزینه تری در افق کوتاه مدت تا دراز مدت وجود دارد که به‌صورت جامع همه بخش‌های زون بندی دریاچه تا اقدامات آبخیزداری، آبخوانداری، کشاورزی و معرفی الگوی کشت مناسب و باروری ابرها تا استفاده از آب‌های غیر متعارف را مد نظر قرار داده است.


عضو ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی با تایید اهمیت صرفه جویی و ارتقائ بهره وری آب در بخش کشاورزی و اقدامات آبخیزداری گفت: اگر فقط بتوان 10 درصد از 270 میلیارد مترمکعب ازنزولات اسمانی را که تحت عنوان تبخیر از دسترس خارج می‌شود، مدیریت کرد و با اقدامات آبخیزداری مانع تبخیر ان شد چندین برابر نیاز فعلی آب شرب و صنعت خواهد شد. اگر فقط 10 درصد راندمان مصرف اب در بخش کشاورزی بالا برود حدود دو برابر اب مورد نیاز شرب و صنعت صرفه جویی میشود. در کنار اینگونه اقدامات در مدیریت تولید و استحصال آب باید به تولید بیشتر به ازای یک متر مکعب مصرف آب توجه کرد. امروزه با بکارگیری فناوری وکشت در محیط های کنترل شده می‌توان با 20 درصد صرفه جویی در آب مصرفی، تولید را تا 10 برابر افزایش داد. کشاورزان پیشرو و نمونه خود دلیل واضحی بر امکان افزایش تولید چند برابری در همین میزان سطح زیر کشت می‌باشند.


این عضو ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در ادامه گفت: برای استفاده بهینه از منابع موجود باید بحث تکنیک‌های توزیع آب در مزرعه، مدیریت گیاه و مدیریت زراعی را به طور جدی پیگیری کرد تا بتوان به هدف اصلی که صرفه جویی در مصرف آب است برسیم.


شریفی درباره به کارگیری فناوری‌های مقابله با کم آبی و صرفه جویی آب تصریح کرد: به کارگیری فناوری‌‎هایی از جمله استفاده از هیدروژل ها، بذرها یا مالچ‌های یا سامانه‌های مختلف آبیاری نوین اعلام کرد به کمک برخی از این فناوری‌ها به نوعی می‌توان قدرت جذب و نگهداری آب خاک‌ها را بالا برد و در مصرف آب صرفه جویی کرد.


قائم مقام ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین اظهار کرد: در راستای صرفه جویی در آب بسیاری از شرکت‌ها اقدام به تولید محصولاتی از جمله هیدروژل‌ها  یا سیستم‌های نوین آبیاری کرده‌اند و دستاوردهای داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی خود چیزی کم ندارند. در همین راستا توجه به واقع شدن کشور در کمربند خشک کره زمین، در زمینه فناوری‌های استحصال و بهره برداری ازآب ضرورت دارد سطح دانش و فناوری بومی کشور بسیار فراتر از سایر کشورهای دیگری که پرآب تر هستند باشد و از محققان و دانشجویان و اندیشمندان برای تمرکز روی ابداع روش‌های ابتکاری در زمینه آب، خشکسالی, فرسایش خاک و محیط زیست در سطح گسترده دعوت کردند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *