سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه تحول اداری پیشتاز است/ برگ سبز نیروی انتظامی در حکم سند رسمی نیست

22:40 - 06 تير 1395
کد خبر: ۱۹۰۶۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
تویسرکانی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه تحول اداری پیشتاز است، گفت: امروز دفترخانه مجاز به استعلام کاغذی نیست و فرآیند را اصلاح کردیم تا جلوی سوء استفاده ها گرفته شود.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام علی (ع) و گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: با برنامه ریزی‌های دقیق برای برون رفت از وضعیت سنتی و اصلاح فرآیندها اقدامات گسترده‌ای انجام دادیم و امروز سازمان ثبت اسناد در حوزه تحول اداری در دستگاه های اداری کشور پیشتاز است.

وی با بیان اینکه عقبه سازمان ثبت را به صورت حدی بروز رسانی کرده‌ایم، افزود: 13 میلیون سند مالکیت کاداستری صادر شده که برای معامله آن ظرف دو روز کاری واحدهای ثبتی نقل و انتقال آن را انجام می دهند. 

تویسرکانی تصریح کرد: امروز دفترخانه مجاز به استعلام کاغذی نیست و فرآیند را اصلاح کردیم تا جلوی سوء استفاده ها گرفته شود. سردفتر با امضای الکترونیک استعلام می کند و اداره ثبت بر اساس همان امضای الکترونیک در سیستم پاسخ می‌دهد و امروز هیچ مکاتبه کاغذی ردو بدل نمی شود که تولید فساد کند.

وی در رابطه با برگ سبز نیروی انتظامی و اینکه آیا این برگ سبز به عنوان سند پذیرفته می شود یا خیر افزود: خیر باید رسانه ها در این زمینه اطلاع رسانی کنند. مرجع ثبت رسمی سازمان ثبت اسناد است و تولید سند در دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد. در ماده 29 قانون اخذ جرایم رانندگی به نقش دفاتر اسناد رسمی اشاره شده ولی متاسفانه فضا سازی شد که این برگ سبز به عنوان سند است درحالی که اینگونه نیست و اختلاف در مالکیت اگر صورت گیرد باید در دادگاه به آن رسیدگی شود. پس این برگ سبز در حکم سند رسمی نیست و قانونگذار تکلیف را مشخص کرده و ما معتقد به اجرای قانون هستیم و همه باید اهتمام به قانون داشته باشیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ادامه داد: مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغیشان به توسعه ثبت رسمی در کشور اشاره کردند و هرچه به این سمت حرکت کنیم نزاع ها کمتر می شود و هزینه های پنهایی که در جامعه می دهیم کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این مردم عزیز باید با قوانین و مقررات آشنایی داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه بنگاه های ملکی نقش این بنگاه ها باید به عنوان واسطه باشد ما پیشنهادمان به دولت این بود که بنگاه های معاملات ملکی را نباید مثل اصناف ببنیم در حالیکه باید آن ها زیر نظر سازمان ثبت اسناد ببنیم، در این زمینه مذاکرات نیز انجام شده و باب بررسی آن در دولت باز شده تا به صورت متمرکز به سمت ثبت رسمی که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز است حرکت کنیم.

تویسرکانی در رابطه با عملکرد کمیسون تقسیم اسناد تصریح کرد: ما یک آیین نامه ای را در دولت درخواست کردیم که در گذشته تصویب شده است، طبیعتا تمام اسناد در رابطه با مراکز دولتی از طریق کمیسیون اسناد انجام می شود آن چیزی که بعضی از دفاتر متقاضی آن هستند نسبت به قراردادهای مربوط به شرکت ها و بانک های خصوصی است. ما از دولت خواسته ایم که آن آیین نامه را حتی به بانک ها و موسسات خصوصی تسری دهد و به درستی عنوان کردند که شاید از نظر قانونی الزام بخش خصوصی که به یک دفترخانه خاصی کارتان را ارجاع دهید درست نباشد و این را هنوز نتوانستیم در آیین نامه دولت لازم الاجرا کنیم. ما دنبال سازوکاری هستیم که با کمک دولت بتوانیم توزیع مناسب را برقرار کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: مطابق ارزیابی ها به طور روزانه و به شکل دقیق اطلاع پیدا می کنیم که هر دفترخانه چقدر سند صادر می کند و وضعیت صدور اسناد به چه صورت است، وضعیت درآمدشان را کنترل می کنیم. درسال گذشته حق التحریرها را تعدیل کردیم و سقفی برای حتی اسناد بالای 40 یا 50 میلیارد تومان در نظر گرفتیم و نظارت کافی وجود دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *