استعمار پیر زمین گیر شد / سیلی آنگلوساکسون ها به اقتصاد اتحادیه

11:55 - 05 تير 1395
کد خبر: ۱۸۹۸۷۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
انگلیسی ها در حالی به جدایی از اتحادیه اروپا رای دادند که به گفته بسیاری از کارشناسان با دستان خود کلاه گشادی را که بر سر اتحادیه اروپا گذاشته بودند اینبار با دستان خود بر سر خودشان گذاشتند و اقتصادشان را تضعیف کردند.
استعمار پیر زمین گیر شد / سیلی آنگلوساکسون ها به اتحاد اتحادیه

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، مردم انگلستان در یک همه پرسی تاریخی در حالی رای به جدایی از اتحادیه اروپا دادند که تمام کشورهای عضو و سران اتحادیه از این تصمیم ابراز تاسف کردند.

در پایان شمارش آرا، مشخص شد که 52% رأی دهندگان به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این رأی می تواند زمینه ای برای جدایی دیگر کشورها مثل اسکاتلند و ایرلند از سلطه بریتانیا باشد.

اعضای اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک، هرچند از تصمیم انگلیسی‌ها ابراز تأسف کردند، اما گفتند که آماده مذاکره برای تکمیل روند خروج انگلستان هستند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «از تصمیم مردم انگلستان متأسف هستیم، اما به آن احترام می‌گذاریم... اتحادیه با 27 کشور به کار خود ادامه خواهد داد».

در همان ساعات ابتدایی اعلام نتایج قیمت پوند در بازار های جهانی سقوط بی سابقه ای را تجربه کرد، سقوط ارزش پول ملی انگلستان که می تواند آغازی بر تضعیف اقتصاد این کشور باشد.

پایگاه خبری بلومبرگ نوشته است که همزمان با اعلام نتایج همه‌پرسی انگلستان، قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین حد در دو سال گذشته رسیده است.

همزمان قیمت پوند انگلستان در برابر دلار با سقوطی بی‌سابقه به پائین‌ترین سطح از سال 1985 رسیده است و در کنار آن شاخص بورس در آمریکا و انگلستان هم سقوط کرد. با این حال کمتر کسی پیش بینی می کرد که تنها ساعتی بعد از اولین شمارش آرا، ارزش پوند چنین کاهشی داشته باشد.

رشد ارزش سرمایه‌های امن و سقوط شاخص‌های بورس در روز جمعه نماد نگرانی‌هایی است که احتمالا مدتی پایدار خواهد ماند و بیشترین سقوط یک روزه پوند در تاریخ، نشانه نا اطمینانی درباره آینده جزیره آنگلوساکسون ها است تا جایی که این تغییر نظم اروپایی، بی‌نظمی گسترده بازارهای جهانی را در پی داشته است.

آنچه مسلم است ارزان شدن پوند گرچه به صادرکنندگان انگلیس در صورت بسته شدن قراردادهای تجاری مناسب کمک می‌کند، اما قطعا در اقتصاد این کشور تورم زا خواهد بود و مصرف‌کننده را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

تمام این شاخص ها نشان می دهد مردم انگستان که کشورشان سالها با اتکا به منابع کشورهای تحت استعمار خود مانند هند و توانسته بود خود را اداره و در زمره کشورهای ثروتمند قراردهد حالا مشکلات اقتصاد بزرگی را در راه دارد که یک به یک برای این کشور از نقاط مختلف جهان به سوغات می رسد.

انگلستانی که زمانی خوشحال از امپراطوری حبابی خود حداقل خوب بر سر مردم و کشورهای اتحادیه اروپا کلاه می گذاشت حالا نقاب دروغین موفقیت ها و دست آوردهای اقتصادیش پاره شده و این کشورش هست که در حال چند پاره شدن قرار گرفته است.

بعد از اسکاتلند حالا ولز هم صدای اعتراض و طلب جداییش از بریتانیا بلند شده و هیچ بعید نیست بعد از تشدید بحران اقتصادی جزیره، ایرلند هم لبلیط جدایی بخرد و با پرواز چارتری از زیر چتر انگلیس بیرون بیاید.

آنچه مسلم است این روزها گرچه بیش از نیمی از مردم انگلستان خوشحال از جدایی از اتحادیه اروپا، جشن آرزوهای دروغین خود برای جدایی و استقلال و تاسیس دوباره امپراطوری دارند اما نیمی دیگر فهمیده و نفهمیده می دانند چه سرنوشت تلخی برای اقتصادشان در راه است و دیگر اتحادیه ای هم وجود ندارد که پدری کند و در مواقع اضطرار دست بچه های خودش را بگیرد.

نا گفته نماند انگلستان به عنوان یکی از اقتصادهای برتر اتحادیه اروپا در کنار آلمان و فرانسه، حضورش حداقل برای کشورهای ضعیف تر این اتحادیه مانند یونان و اسپانیا قوت قلب بود اما این قوت قلب از اتحادیه اروپا گرفته شد و انچه مسلم است شاید سرنوشت محتوم شوروی سابق اینبار برای اتحادیه اروپا حتمی باشد.

اتحادیه ای که به گفته بسیاری از کارشناسان اکنون هم با سیلی صورت خود را سرخ نگه می داشت و حالا در این اوج رکود جهانی از یار قدیمی خودش هم سیلی خورد و یکی از پایه هایش به شدت شل شد.

گزارش از رضا حسینی

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *