انحصار استفاده از منابع دولتی در آموزش و پرورش شکسته شد

19:30 - 03 تير 1395
کد خبر: ۱۸۹۵۰۹
وزیر آموزش و پرورش گفت: تا قبل از این دولت یازدهم، آموزش و پرورش فقط متکی بر منابع دولتی بود اما اکنون این انحصار شکسته شده است.
به گزارش گروه جامعه ، علی اصغر فانی گفت: از ابتدای دولت یازدهم و همچنین اعلام برنامه های پیش روی معاونت تا پایان این دولت، اظهارکرد: آموزش و پرورش با اجرای سیاست توسعه مشارکت ها در قالب استفاده از کمک خیرین، مردم و همچنین انعقاد بیش از 20 تفاهم نامه با دستگاه ها دولتی و غیردولتی توانسته است منابع زیادی را در اختیار بگیرد و این دستاورد بزرگی برای آموزش و پرورش در این دولت است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد تصریح کرد: هر تصمیم در این نهاد کل جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد به همین دلیل حل مشکلات آموزش و پرورش نباید بر عهده یک وزارتخانه باشد از این رو باید از منابع دستگاه های دیگر در حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده کرد و این دولت تا کنون توانسته است در زمینه تاسیس و تجهیز پژوهش سراها، اقدامات بهداشتی دهان و دندان برای دانش آموزان، تجهیز هنرستان ها و ساخت فضاهای آموزشی استاندارد از کمک نهادهای دولتی و غیردولتی بهره مند شود.

عضو کابینه تدبیر امید با اشاره به گزارش بین بخشی معاونت متوسطه خاطرنشان کرد: این گزارش ها که به صورت «فرآیند محوری» ارائه می شود برای اطلاع کارشناسان آموزش و پرورش مفید است ولی باید علاوه بر این نوع گزارش یک گزارش مدیریتی منسجم مبتنی بر اقدامات کلان معاونت تنظیم شود به طوری که هر ناظر بیرون آموزش و پرورش بتواند از چگونگی اقدامات صوت گرفته در آموزش و پرورش مطلع شود.

فانی به ویژگی های یک گزارش مدیرینی در سطح کلان اشاره کرد و گفت: دراین گزارش ابتدا باید تحلیلی از آنچه تحویل گرفته اید بیان شود سپس تصویری از چالش ها و مشکلات پیش رو را ارائه کنید و پس از آن به بیان سیاست و اقدامات لازم در مواجه با آن چالش ها بپردازید تا بتوانید در پایان دوره کاری خود به دستاوردهایی که در گزارش به آن اشاره می کنید دست پیدا کنید .

فانی اضافه کرد در این نوع گزارش ها باید پیشنهادات و برنامه های آینده کاری حوزه خود را نیز معرفی کنید تا دیگرانی که پس از شما در این پست مشغول می شوند بدانند چه کارهایی صورت گرفته، با چه موانعی مواجه هستند و باید چه اقداماتی را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که باید در گزارش های خودر به کارهای نو و جدیدی که تاکنون انجام نشده بپردازید تصریح کرد: تا 14 ماه دیگر کار این دولت به اتمام می رسد و نیاز است که گزارشی از برنامه ها و اقدامات آموزش و پرورش اعلام شود که در این مدت چه قدردر منابع صرفه جویی و چه مقدار منابع از دیگر سازمان ها و نهادها جذب کرده ایم .

عضو کابینه تدبیر و امید با بیان این که یکی مدیر باید از اقدامات خود در سه مرحله « درون داد »، « برون داد» و «فرآیند محور » ارزیابی انجام دهد، خاطرنشان کرد: بخش های مختلف آموزش و پرورش باید از مجموعه فعالیت ها و اقدامات خود مستند سازی کرده و آن را در قالب دو نوع گزارش مدیریتی به صورت «عملکردی» و «تصویری» ارائه کند .

فانی خاطرنشان کرد: در تنظیم گزارش های مدیریتی باید اقدامات بخش های مختلف آموزش و پرورش مبتنی بر راهکارها و بندهای سند تحول بنیادین ارائه شود که اجرای این سند مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بوده است.

وی با اشاره به رویکرد جدید صدا و سیما  نسبت به برنامه های آموزش و پرورش، اظهار کرد: باید در سال 95 از فضای رسانه ای کشور به ویژه صدا و سیما در انعکاس برنامه ها و گزارش های عملکردی خود استفاده کنیم که در این میان نقش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ویژه خواهد بود.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *