مالیات‌های غیر منصفانه از کشاورزان/ هزینه‌های تولید افزایش داشته است

10:52 - 13 مرداد 1393
کد خبر: ۱۸۸۶
خبرگزاری میزان: عضو خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان انتقاد کرد: سیاست های اشتباه دولت در حوزه کشاورزی سبب شده تا شاهد اخذ مالیات های غیرمنصفانه از کشاورزان باشیم. این در حالی است که هزینه‌های تولید به شدت افزایش داشته است.

: عضو خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان انتقاد کرد: سیاست های اشتباه دولت در حوزه کشاورزی سبب شده تا شاهد اخذ مالیات های غیرمنصفانه از کشاورزان باشیم. این در حالی است که هزینه‌های تولید به شدت افزایش داشته است.

فرهاد سحرخیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان افزود: در حال حاضر کشاورزان برای تولید با هفت خوان رستم روبرو هستند و هزینه تولید محصول در سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

وی ادامه داد: از یک سو کشاورز به دنبال جبران هزینه و زحمات خود است و از سوی دیگر شاهد سنگ اندازی در مسیر کشاورزان هستیم.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تصریح کرد: به عنوان مثال دولت با فشار بر کشاورز قصد ثبت سفارش و مشخص شدن میزان صادرات و درآمدهای کشاورز را دارد، این در حالی است که کشاورزان برای دور زدن این اقدام دولت، به سمت دلالان و قاچاقچیان سوق پیدا کرده اند و حاضر هستند بدون ثبت سفارش و مراحل قانونی محصول خود را به قیمت پایین تر به دلال بفروش برسانند.

سحرخیز افزود: دولت اگر واقعاً قصد حمایت از کشاورزان و تولیدکننده ها را دارد باید شفاف سازی داشته باشد و دو پهلو با کشاورز و تولیدکننده سخن نگوید.

وی گفت: اصرار بی منطق به گرفتن کد ملی برای ثبت سفارش با توجه به اینکه کشاورز از مالیات معاف است، بنابراین چنین اقدامی چه لزومی دارد اگر واقعا کشاورز از مالیات معاف است؟ اگر خواهان خودکفایی در حوزه کشاورزی هستیم باید با برنامه ریزی کوتاه، میان و بلند مدت به دنبال رفع مشکلات زیرساختی و همچنین فراهم کردن بستر لازم برای تولید بیشتر باشیم.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ادامه داد: نباید قانون هایی به تصویب برسد که سبب کاهش تولید یا بی انگیزگی تولیدکننده شود و با توجه به سخت بودن شرایط تولیدی در شرایط کنونی، نباید خودزنی یا خودتحریمی داشته باشیم.

سحرخیز اضافه کرد: از سوی دیگر به روز کردن تجهیزات و ادوات کشاورزی نیز باید با ارائه تسهیلات مناسب از سوی بانک و حمایت دولت صورت گیرد تا میزان بهره وری افزایش و هزینه های تولید کاهش یابد.

وی گفت: رقیب های ایران از وجود مشکلات فراوان برای کشاورزان ایرانی خوشحال هستند چرا که به مرور زمان و به تدریج کشاورزان ایرانی مشتریان دائمی خود را در بازارهای جهانی از دست خواهند داد بنابراین نتیجه چنین امری کاهش درآمدهای کشاورزان و همچنین حذف شدنشان از عرصه جهانی خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *