واکنش جهانی به لغو تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم از سوی رژیم بحرین

9:11 - 01 تير 1395
کد خبر: ۱۸۸۴۲۷
اقدام اخیر رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم سبب انتقاد جدی از سوی مقامات کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و همچنین موسسات حقوقی و سازمان های بین‌المللی شده است.
واکنش جهانی به لغو تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم از سوی رژیم بحرین

به گزارش گروه بین الملل ، لغو تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم توسط رژیم بحرین، واکنش‌هایی را در خارج از این کشور، کشورهای اسلامی و غربی داشته است.

عربستان سعودی که شریک و حامی اصلی رژیم بحرین است از اقدام دولت بحرین و لغو تابعیت این عالم شیعی استقبال کرده است و اقدام دولت بحرین را شجاعانه خوانده است.

حزب‌الله لبنان در شبکه تلویزیونی المنار به شدت از اقدام دولت بحرین انتقاد کرده است.

حزب‌الله از بحرینی‌ها خواسته است تا خشم خود را نشان دهند.

به علاوه حزب‌الله اعلام کرده است که این اقدام رژیم بحرین علیه عالم شیعی، شیخ عیسی قاسم، عواقب وخیمی برای این دولت خواهد داشت.

اما وزیر کشور بحرین گفته است که آیت‌الله عیسی قاسم در جهت منافع خارجی سخنرانی داشته و منافع کشور خود را نادیده گرفته است.

یک ماده جنجالی از قانون بحرین به این رژیم اجازه می‌دهد تا شهروندان را لغو تابعیت کند.

زید رعد الحسین، رئیس کمیته حقوق بشر سازمان ملل گفته است که حداقل 250 نفر در سال‌های اخیر به دلایلی مانند خیانت توسط رژیم حاکم بحرین لغو تابعیت شده‌اند.

همچنین گروه‌های حقوق بشری هم به اخراج یا تبعید 5 نفر در ماه‌های اخیر از کشور بحرین اشاره داشته‌اند.

هفته گذشته هم رژیم بحرین نبیل رجب، فعال شناخته شده حقوق بشر را به اتهام اظهار نظر علیه دولت و انتقاد از این رژیم دستگیر کرده است.

وزارت خارجه آمریکا درباره سرکوب‌، دستگیری و تبعیدهای صورت گرفته توسط رژیم بحرین هشدار داده است، و اعلام کرده است که تبعید یا اخراج شیخ عیسی قاسم، «زنگ خطر» را به صدا در آورده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «لغو تابعیت و تبعید شهروندان توسط رژیم بحرین همچنان برای ما عمیقاً مشکل ساز است، این مسئله مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، و این خطر وجود دارد که همچنان شهروندان بحرینی لغو تابعیت و تبعید شوند».

به گزارش آسوشیتد پرس، کربی در ادامه و در پاسخ به سوالی گفته است، «مهمتر از همه این که، ما نگرانیم که این پرونده و همچنین سایر اقدامات دولت بحرین در ماه‌های اخیر، سبب شود که مردم بحرین از مسیر اصلاح و آشتی خارج شوند».

ناظر حقوق بشر هم در باره اقدام اخیر دولت بحرین گفته است که این تصمیم و لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم «سبب می‌شود که رژیم بحرین، پس از سرکوب‌ تظاهرات سال 2022 مردم و با انجام چنین اقدامی در برهه کنونی، روزهای بسیار سخت و تاریکی را در پیش داشته باشد و عواقب اقدامات پیشین و کنونی خود را به سختی تجربه خواهد کرد.».

سازمان جهانی ااعتیار سنجی نیز اعلام کرده است که تعلیق الوفاق سبب افزایش تنش‌های سیاسی در داخل بحرین می‌شود و به شدت سبب نزول جایگاه و افت اعتباری بحرین خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *