رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پایش و اندازه‌گیری 75 درصد از آب ورودی به شبکه‌های آب کشاورزی

13:44 - 10 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۸۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: با توجه به پراکندگی شبکه‌های آبیاری پیشرفته کشور، از بین 244 نقطه پیش‌بینی‌شده 55 ایستگاه در اولویت است چراکه میزان 10 میلیارد مترمکعب آب ورودی به این شبکه‌ها در این 55 نقطه قابل اندازه‌گیری و پایش است و تاکنون 38 نقطه انجام شده است.

: با توجه به پراکندگی شبکه‌های آبیاری پیشرفته کشور، از بین 244 نقطه پیش‌بینی‌شده 55 ایستگاه در اولویت است چراکه میزان 10 میلیارد مترمکعب آب ورودی به این شبکه‌ها در این 55 نقطه قابل اندازه‌گیری و پایش است و تاکنون 38 نقطه انجام شده است.

به گزارش ، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با اجرای طرح نصب تجهیزات اندازه‌گیری آب ورودی به شبکه‌های پیشرفته آبیاری و زه‌کشی، تا پایان سال‌جاری 75 درصد از آب سطحی ورودی به شبکه‌ها در برنامه پایش و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس "جهانگیر حبیبی" با بیان اینکه تحویل حجمی آب در بخش کشاورزی از تکالیف وزارت نیرو است که در قوانین برنامه توسعه و همچنین قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی تاکید شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون در 18 میلیون هکتار زمین‌های قابل کشت سطح کشور، 8.8 میلیون هکتار به‌صورت آبی کشت می‌شوند و حدود 30 میلیارد مترمکعب آب سطحی به مصرف کشاورزی می‌رسد.

وی افزود: ورودی آب در 130 شبکه پیشرفته موجود در کشور 13.7 میلیارد مترمکعب و در 700 شبکه‌ نیمه پیشرفته شش میلیارد مترمکعب است و مابقی آب در بخش کشاورزی ازطریق سنتی و به‌وسیله برداشت موتور تلمبه‌‌ها تامین می‌شود.

حبیبی با بیان اینکه در زمان حاضر تحویل حجمی در بخش آب سطحی از شبکه‌های پیشرفته آغاز شده است، گفت: با نگاهی به عملکرد شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی پیشرفته، از مجموع 13 میلیارد مترمکعب آب ورودی به این شبکه‌ها، 10 تا 12 میلیارد مترمکعب تحویل مصرف‌کننده می‌شود که این اختلاف مربوط به بازده 88.7 درصدی آب در این شبکه‌ها است.

وی اهداف این طرح را ارزیابی عملکرد بهره‌برداری در شبکه‌های پیشرفته آبیاری و زه‌کشی، اصلاح الگوی مصرف کشاورزی برای استقرار نظام حسابداری آب، شفاف‌سازی در دریافت آب‌بها، رعایت عدالت بیشتر بین مصرف‌کنندگان و شناسایی تلفات در بخش‌های مختلف شبکه آبیاری عنوان کرد.

حبیبی با بیان اینکه بیشتر پراکندگی شبکه‌های پیشرفته کشور در نیمه غربی و جنوب‌غربی کشور است، ادامه داد: برای اجرای این طرح بخشی از کارها در ایجاد سازه‌های هیدرولیکی و نصب تجهیزات الکترونیکی است و در کنار اینها سامانه مخابراتی نیز برای ارسال اطلاعات باید در نظر گرفته شود که در زمان حاضر تمرکز بر روی نصب تجهیزات الکترونیکی است.

وی درباره اعتبار موردنیاز طرح، گفت: مجموع اعتبار موردنیاز برای اجرای کامل طرح 456 میلیارد ریال است که 242 میلیارد ریال برای اجرای سازه‌های هیدرولیکی و 214 میلیارد ریال در بخش ابزار الکترونیکی مورد نیاز است ضمن آنکه در سال 93 برای اجرای این طرح 97 میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است که 21 میلیارد ریال مصوب شده است و شش میلیارد ریال تخصیص داشته‌ایم.


حبیبی با اشاره به پیگیری جدی این طرح در سطح کشور، ادامه داد: در شبکه‌های پیشرفته کشور 1928 نقطه برای نصب این سامانه‌های الکترونیک پایش و اندازه‌گیری در نظر گرفته شد که تا پایان سال 92 در 219 نقطه نصب شده و 776 نقطه نیز در سال‌جاری در دست اقدام است. در بخش ایجاد سازه‌های هیدرولیکی نیز به هشت استان تفویض اختیار شده است که استان‌ها قرارداد اجرا را با شرکت‌های پیمان‌کار عقد و به اجرا دربیاورند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره اولویت‌بندی اجرای طرح، گفت: با توجه به پراکندگی شبکه‌های آبیاری پیشرفته کشور، از بین 244 نقطه پیش‌بینی‌شده 55 ایستگاه در اولویت است چراکه میزان 10 میلیارد مترمکعب آب ورودی به این شبکه‌ها در این 55 نقطه قابل اندازه‌گیری و پایش است و تاکنون 38 نقطه انجام شده است.

وی از پایان 17 نقطه باقی‌مانده تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: با نصب تجهیزات در این ایستگاه‌ها خواهیم توانست 75 درصد از آب سطحی ورودی به شبکه‌ها را در برنامه اندازه‌گیری و پایش قرار دهیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *