۱۱ درصد مبتلایان به ایدز زنان هستند/ فوت بیش از 5 هزار نفر در اثر ویروس HIV

12:00 - 10 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۷۷۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به این که ۱۱ درصد مبتلایان به ایدز در کشور ما را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: باید در نگرش فرهنگی عمومی به این بیماری تغییر ایجاد شود چرا که HIV مثبت همیشه دلیل بر رفتار غیر‌اخلاقی نیست.

: رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به این که ۱۱ درصد مبتلایان به ایدز در کشور ما را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: باید در نگرش فرهنگی عمومی به این بیماری تغییر ایجاد شود چرا که HIV مثبت همیشه دلیل بر رفتار غیر‌اخلاقی نیست.

به گزارش ،‌ رحمت‌الله حافظی با بیان این‌که از سال 1988 اول دسامبر هر سال (10 آذر) به عنوان روز جهانی مبارزه با ایدز شناخته شده است، اظهار کرد: در سال 2012 در جهان 35 میلیون و 300 هزار مبتلا به ایدز داشته‌ایم که سالانه 2 میلیون و 300 هزار بیمار جدید به این آمار اضافه می‌شود. در همان سال نیز یک میلیون و 600هزار نفر به علت ابتلا به ایدز فوت شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که هزینه‌های این بیماری طی آن سال 9/18 میلیارد دلار بوده، گفت: پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال 2015 به 24 میلیارد دلار برسد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این‌که در آمریکا یک میلیون و 106 هزار و 400 نفر مبتلا به ایدز زندگی می‌کنند، ادامه داد: سالانه 51 هزار نفر به این بیماری آلوده جدید می‌شوند که 67 درصد بیماران مرد و 23 درصد زن هستند.

حافظی با تأکید بر این که 95 درصد آلوده شدگان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، تصریح کرد: نیمی از افراد آلوده به HIV زیر 25 سال و 75 درصد آنان زیر 50 سال دارند یعنی گروه سنی فعال و مولد جامعه درگیر چنین معضلی هستند.

وی درباره وضعیت این بیماری در کشور ایران اظهار کرد: نخستین بیمار کشور ما در سال 1367 شناسایی شد.که بر اساس آمار منتهی به شهریور 92 و تخمین وزارت بهداشت هم اکنون 90 هزار مبتلا گزارش شده ‌هر چند آمارهای غیررسمی تا 120 هزار نفر را اعلام می‌کند. از این تعداد زنان 11 درصد و مردان 89 درصد مبتلایان هستند‌.

رئیس کمیسیون سلامت شورا با اشاره به این‌که بیش از 5 هزار نفر از مبتلایان به HIVدر کشور ما فوت کرده‌اند، درباره اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری گفت: در نخستین گام باید تغییر نگرش فرهنگ عمومی به این بیماری ایجاد شود چرا‌ که HIV مثبت دلیل بر رفتار غیراخلاقی نیست. همچنین در گام دوم مردم، سازمان‌های مردم نهاد، مسئولان اجرایی، سران و رهبران کشورها در برابر گسترش ایدز باید هم پیمان شوند. با تشریک مساعی و تشریک مصائب با تعهد اجتماعی و ایجاد امید به مبارزه و مقابله با این پدیده بپردازیم.

حافظی ادامه داد‌: در گام سوم نیز با ایجاد باشگاه در استان‌های مختلف و انجام اقدامات لازم آموزشی برای تمام آحاد جامعه، ارائه مشاوره برای بیماری‌های رفتاری و انجام حمایت‌های لازم درمانی و بیمه‌ای برای مبتلایان گامی برای مدیریت و مقابله با ایدز برداشته شود.

به گفته وی شورای اسلامی شهر تهران نیز آمادگی دارد با اخذ نظر از اساتید دانشگاه‌ها و با همراهی سازمان‌های مردم نهاد و سایر اقشار علاقمند به پیگیری موضوع نسبت به تأمین زیرساخت‌های لازم اقدام کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *