قیمت دلار به نرخ سیف/ چارپایه جمشید بسم‌الله‌ها به بازار می‌آید

10:33 - 10 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۷۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: افزایش دوباره قیمت دلار، سکه، طلا و ارز در چند روز گذشته و کاهش قیمت دلار بعد از سخنان سیف رئیس کل بانک مرکزی، این سئوال مطرح می شود که دلار به نرخ سیف تعیین می‌شود؟ آیا چارپایه جمشید بسم‌الله و دیگر دلالان به راسته چهارراه استانبول و میدان فردوسی بار دیگر باز می‌گردد؟

: افزایش دوباره قیمت دلار، سکه، طلا و ارز در چند روز گذشته و کاهش قیمت دلار بعد از سخنان سیف رئیس کل بانک مرکزی، این سئوال مطرح می شود که دلار به نرخ سیف تعیین می‌شود؟ آیا چارپایه جمشید بسم‌الله و دیگر دلالان به راسته چهارراه استانبول و میدان فردوسی بار دیگر باز می‌گردد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، دلار روز گذشته رکود جدیدی زد و به 3560 تومان رسید که رکوردی در یکسال گذشته بود. هر چند که بعد از اظهار نظر سیف رئیس کل بانک مرکزی به قیمت 3485 تومان بازگشت، اما این افزایش یکباره قیمت دلار باعث تعجب تحلیل‌گران و مردم شده است؛ چرا که دولت در طی مدت روی کار آمدنش توانسته بود نرخ دلار را مدیریت کند.

این در حالی است که مهر ماه سال گذشته و در روزهایی که قیمت دلار به زیر 3 هزار تومان رسیده بود، سیف در جمع خبرنگاران گفت که بانک مرکزی اجازه کاهش قیمت دلار به زیر 3 هزار تومان را نخواهد داد که به دنبال این اظهار نظر، کارشناسان بازار پول و سرمایه و مسئولان دولتی آن را نسنجیده و غیرکارشناسی عنوان کردند. چرا که قیمت‌ها روندی افزایشی یافتند.

اما بازار ارزهای خارجی در حالی در یکسال گذشته به تعادل رسیده بود که دلار آمریکا روز دوم آذر ماه سال جاری 3245 تومان در بازار معامله می شد اما با انتشار خبر تمدید مهلت مذاکرات هسته ای 15 تومان گران شد و هر دلار آمریکا 3245 تومان در بازار معامله شد.

به دنبال این افزایش قیمت دلار امروز به قیمت 3485 تومان رسیده است. البته پوند و یورو نیز به صورت میانگین هر روز با 100 تومان افزایش قیمت همراه بوده است.


سکه 30 هزار تومان گران شد
ضمن اینکه هر سکه تمام طرح جدید و قدیم در روز سوم آذر ماه سال جاری 919 هزار تومان و 918 هزار و 500 تومان داد و ستد می شد اما امروز هر سکه تمام طرح جدید و قدیم 951 هزار و 500 تومان در بازار معامله می شود.

با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت به زیر 70 دلار و کاهش درآمدهای نفتی ایران و از سوی دیگر تمدید مهلت مذاکرات تا هفت ماه دیگر، اعتقاد برخی کارشناسان بر این است که دولت با افزایش قیمت دلار قصد درآمدزایی و جبران کسری درآمدهای خود را دارد.

به طور کلی با چنین شرایطی باید گفت که نرخ دلار به قیمت سیف تعیین می شود، اکنون باید منتظر ماند و دید که همانند دولت احمدی نژاد قیمت دلار نوسانات شدیدی را تجربه خواهد کرد؟ و چارپایه جمشید بسم الله ها به بازار دلار باز خواهد گشت یا خیر؟

به طور حتم مسئولان دولتی می دانند که با افزایش قیمت دلار و تداوم همین روند دوباره موجی از گرانی در کشور به راه می افتد و مردم دوباره باید شاهد گرانی و تورم کاذب در جامعه باشند، ضمن اینکه تولیدکننده ها نیز باید مواد اولیه و تجهیزات خود را به دلار گران تر وارد کشور کنند و قیمت تمام شده کالا افزایش می یابد بنابراین به دنبال این امر تولیدکننده ها برای جبران هزینه اضافه شده مجبور به افزایش قیمت کالای خود هستند.

برای همین تولیدکننده ها به دنبال این افزایش قیمت توان رقابت در بازار جهانی را از دست می دهند و مشتری های چندساله خود را از دست خواهند داد، البته برخی از تولیدکننده های آینده نگر برای جلوگیری از دچار شدن به چنین سرنوشتی کوچ خواهند کرد و برخی دیگر نیز برای سرشکن کردن هزینه ها کار خود را به صورت غیر رسمی و زیرزمینی دنبال می کنند.

البته اعتقاد طیب نیا وزیر اقتصاد بر این است که اتفاق خاصی در بازار ارز رخ نداده است و نوسانات اخیر قیمت ارز در روزهای اخیر به دنبال عوامل روانی و رفتارهای هیجانی در بازار بوده است و افرادی که از این جو روانی متاثر شوند و دلار خرید کنند متضرر خواهند شد، با توجه به اینکه تجربه گذشته این موضوع را ثابت کرده است بنابراین این شرایط گذرا خواهد بود.

ضمن اینکه سیف رئیس کل بانک مرکزی به دنبال افزایش قیمت دلار آن را گذرا دانست و گفت: «به زودی آرامش به بازار باز می گردد و چنین نوساناتی در بازار طبیعی است.»

البته سیف به تمدید مذاکرات هسته ای که در سقوط 3757 واحدی بورس و همچنین افزایش بیش از 250 تومانی دلار بی تاثیر نبوده است اشاره کرد و گفت: «تمدید مذاکرات می توانست چند روز هم به تاخیر بیفتد اما به طور کلی بانک ها و اقتصاد باید آمادگی برقراری ارتباط بین المللی را داشته باشند.»


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *