افزایش رشد صادرات غیر نفتی

16:29 - 09 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۶۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: تازه ترین آمار گمرک از اوضاع تجارت خارجی ایران منتشر شد .

: تازه ترین آمار گمرک از اوضاع تجارت خارجی ایران منتشر شد .

به گزارش میزان، در 8 ماه گذشته 31میلیارد و 447میلیون دلار انواع کالا صادر و به میزان 34 میلیارد و 254 میلیون دلار هم وارد کشورمان شده است.

بنابراین گزارش،مهمترین نکته در خصوص آمار تجارت خارجی هشت ماهه کشورمان افزایش آهنگ رشد صادرات غیر نفتی و کاهش رشد واردات است. به نحویکه در مدت یاد شده رقم رشد صادرات غیر نفتی به 19 و 72 صدم درصد و واردات به 20 و 22 صدم درصد رسید که این ارقام در هفت ماهه امسال به ترتیب 19و9 صدم درصد و 24و72 صدم درصد بود و مشاهده می شود که درآذر ماه امسال نرخ رشد صادرات غیر نفتی به واردات نزدیکتر شده است.

اقلام عمده صادرات غیر نفتی در مدت یاد شده شامل پروپان مایع شده،متانول وپلی اتیلن گرید فیلم بوده وعمده ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین ،عراق ، امارات متحده عربی، افغانستان وهند بوده اند.

عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به گندم با سهم3 و 79صدم درصدی از کل ارزش واردات ،برنج با 3 درصد،وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر بیشتر از 1500 سانتیمتر مکعب با 2و83 صدم درصد، کنجاله سویا با 2و6صدم درصد و ذرت دامی با 2و7صدم درصد اختصاص داردو عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران هم در هشت ماهه امسال به ترتیب چین، کره جنوبی،هند و ترکیه بوده اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *