ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی بزرگترین لطمه به توسعه روستایی

4:00 - 28 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۶۷۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی گفت:متاسفانه یکی از لطمات عظیمی که بر پیکره توسعه روستایی کشور وارد شد، ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی بود.
به گزارش گروه اقتصاد ،محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در سالگرد تاسیس جهاد سازندگی گفت: جهاد سازندگی یکی از مولودهای انقلاب اسلامی بود که بر اساس مبانی اولیه کار انقلابی یعنی کار بی منت، دشوار و هم راستا با دستور ولی فقیه، تشکیل شد. این مجموعه حرکتی بود برای هدایت نیروهای انقلابی به منظور آبادسازی روستاها.
 
جهانسوز با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی موجب برچیده شدن طومار سلطنت ستمشاهی شد و جهاد سازندگی در ادامه مسیر انقلاب، برای از بین بردن اثرات مخرب دوره طاغوت بر روستاهای محروم به وجود آمد، افزود: در این سازمان یک روش جدید در شیوه کار و فعالیت در راستای عمران و آبادانی شکل گرفت که اثراتش به سرعت در روستاها دیده شد و همین امر موجب شد برای انقلابی کردن سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی از همین شیوه و نیروی جهاد سازندگی استفاده شود.
 
وی با اظهار تاسف از ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی در سال 79 گفت: متاسفانه یکی از لطمات عظیمی که بر پیکره توسعه روستایی کشور وارد شد، ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی بود. در اواخر دهه 60 تفکیک وظایف دو وزارتخانه کشاورزی و جهادسازندگی صورت گرفت و عملا دوگانگی و تزاحم بین این دو وجود نداشت. وزارت کشاورزی یک وزارتخانه تخصصی در حوزه کشاورزی است اما وزارت جهادسازندگی پرچم دار بحث توسعه و عمران روستایی بود و منحصر به بحث کشاورزی نشده بود. در آن دوره بخشی از بار زحمات وزارت کشاورزی بر عهده وزارت جهادسازندگی بود و علاوه بر این به علت تجمیع همه مسائل توسعه روستایی اعم از برق و آب و مسکن و ترویج و... در یک جا، یکپارچگی و وحدت رویه در امر توسعه روستایی وجود داشت.
 
جهانسوز با اشاره به اینکه بسیج سازندگی را می توان یکی از راهکارهای توصیه شده از سوی مقام معظم رهبری دانست که تا حدودی خلا وزارت جهادسازندگی را پر می کند، گفت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی اقشار مختلف جامعه در قالب بسیج همگانی، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با دستور ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین، در سالگرد تاسیس جهادسازندگی یعنی در 27 خرداد سال 92 متشکل از مهندسین کشاورزی معتقد به روحیه جهادی و انقلابی برای تامین امنیت غذایی کشور و آموزشهای علمی و عقیدتی روستاییان تاسیس شد تا به نوعی روح جهادسازندگی احیا شود.
 
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در سالگرد تاسیس این سازمان گفت: طی سالهای اخیر در راستای بحث امنیت غذایی، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی طرح «بسیج همگام با کشاورز» را آغاز کرد. در این طرح مقرر شد از توان پایگاه های روستایی استفاده کنیم و کارگروه علمی کردن کشاورزی راه اندازی شود، به طوری که برای هر دو روستا یک مهندس کشاورزی داوطلب به صورت جهادی اعزام می شود تا بتواند آموزشهای علمی لازم را جهت ارتقای سطح تولید محصولات شاخص هر منطقه به کشاورزان آن منطقه ارائه کند.
 
وی در تشریح این طرح افزود: از بین 8 تا 10 هزار پایگاه روستایی موجود حدود 4000 پایگاه طی سال گذشته راه اندازی شده و در سال اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی تلاش می شود تمامی پایگاه های باقی مانده نیز راه اندازی شوند که در این راستا 2970 نفر مربی و 1200 نفر سرمربی و در مجموع 4170 نفر آموزش خواهند دید.
 
معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح بسیج همگام با کشاورز بر اساس تفاهم نامه ای که با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عمل آمده با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی صورت می گیرد، گفت: هدف اساسی این طرح افزایش عملکرد محصول است تا بتوان فاصله بین تولید کشاورزان متوسط با کشاورزان نمونه را که در حال حاضر بین 2 تا 18 برابر است، کاهش داد.
 
وی با اشاره به اینکه علیرغم وجود کمبودهایی در تولیدات داخلی مخصوصا در حوزه دانه های روغنی نباید با واردات بی رویه این محصولات مخصوصا از امریکا به اقتصاد دشمنان کمک کنیم گفت: واردات بی رویه و یا بدموقع می تواند به تنهایی کشاورزی کشور را فلج کند، اولا اگر محصولی در داخل امکان تولید داشته باشد، نبایستی بی رویه وارد شود و ثانیا زمان واردات هم طوری باید تنظیم شود که به تولیدگر داخلی آسیب وارد نشود، برای مثال وقتی قیمت جو در داخل کشور به حداقل خود می رسد، واردات جو عملا تیر خلاص را به کشاورز شلیک می کند.
 
جهانسوز افزود: در محصولاتی هم که به شدت نیازمند واردات هستیم می توان با قرار دادن عوارض مخصوص به ترویج کشاورزی برای واردات، و تزریق عواید حاصل از این عوارض به آموزش، ترویج و حتی گسترش ارقام مقاوم و پربازده و یا توسعه آبیاری تحت فشار، در تولید آن محصولِ به خصوص به حداکثر توان داخلی برسیم و تا جایی که امکان دارد نیاز به خارج از کشور را کاهش دهیم.
 
وی در پایان با تاکید بر تقویت میادین میوه و تره بار و ساماندهی پروسه تولید تا توزیع گفت: مشکل مربوط به بازار محصولات کشاورزی، علاوه بر مساله واردات، مساله مدیریت شبکه توزیع محصولات کشاورزی نیز هست، به طوری که باید تلاش شود تا دست دلالان از شبکه توزیع کوتاه شده و محصولات کشاورزی با حداقل واسطه ها به دست مشتری برسد، این امر می تواند علاوه بر رونق اقتصاد کشاورزی داخلی، قدرت خرید مردم را نیز بالا برد.
 
 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *