ضعف در نظام ساختاری بانک / انتشار اوراق راهکاری برای پرداخت بدهی های دولت

10:22 - 27 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۶۵۰۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی گفت:دولت از طریق انتشار اوراق بدهی های خود را به نظام بانکی کاهش می دهد که این آثار مثبت جانبی هم دارد که ابزار در سیاست پولی بانک مرکزی قرار می دهد که می تواند با انعطاف پذیری بیشتری در این بخش حضور پیدا کند.
ضعف در نظام ساختاری بانک / انتشار اوراق راهکاری برای پرداخت بدهی های دولتبه گزارش گروه اقتصاد ،ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی برغم دستاورد مثبتی که در کاهش سود بانکی داشته به وضع موجود نرخ سود بانکی رضایت ندارد.

وی افزود: هدف تعیین شده تورم تک رقمی است و پیش بینی شده که ظرف یک یا دو ماه آینده این امر تحقق پیدا کند، لذا نرخ سود بانکی نیز باید به این میزان برسد.

سیف گفت: نظام بانکی کشور از لحاظ ساختاری دچار اشکال و ضعف است، همچنین از نرخ سود بانکی به تبع کاهش تورم کم نشده و در این زمینه یک چسبندگی از خود نشان داده است.

وی افزود: بانک مرکزی با اتخاذ روش های منطقی برای کاهش این نرخ ها از شهریور ماه گذشته وارد عمل شده و در بدو امر به اقتصاد بین بانکی و نرخ بازار بین بانکی ورود پیدا کرده و این نرخ را از 29 درصد به 17 درصد رسانده است.

رئیس کل بانک مرکزی کشور اضافه کرد: این روند کاهنده ادامه دارد و نرخ تسهیلات بانکی نیز به تبع آن کاهش پیدا کرده و به دامنه 22 و 23 درصد رسیده، همچنین نرخ سود سپرده ها نیز طبق مصوبه شورای پول و اعتبار کاهش یافته و به 18 درصد رسیده است.

وی گفت: بانک ها اخیرا هدف نهایی را اعلام کرده اند. اینکه نرخ سود بانک باید از تورم تبعیت کند و بانک ها از 18 درصد نیز پایین تر می آیند که اثر بعدی آن کاهش نرخ سود تسهیلات خواهد بود.

سیف با اشاره به بنگاه داری بانک ها نیز گفت: 3 دلیل برای حضور بانک ها در بخش بنگاه داری وجود دارد. مطالبات معوق و مطالبات غیر جاری، مطالبات از دولت و دیگری دارایی های غیر مالی بانک که بنگاه داری نیز جزو آن است، از این رو بانک ها موظف هستند هر سه این موضوعات را دنبال کنند.

وی عنوان کرد: بانک ها باید به فضای بیرون نیز توجه کنند. در زمینه وصول مطالبات غیر جاری، پیگیری پرونده های تسهیلاتی معوق که جزو اولویت های بانک مرکزی است که با جدیت دنبال می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رقمی که در کل شبکه بانکی 15 درصد بود، اکنون به 10.2 درصد رسیده است. خیلی از بانک ها به زیر 10 درصد رسیده اند و علاوه بر این بانک مرکزی دقت ویژه اعمال می کند.

وی افزود: در بحث وصول مطالبات از دولت، در طرح جدید دولت قصد دارد برای ایجاد بازار اوراق ورود کند و بازار سرمایه را تجهیز کند، از این بابت که بتواند منابع لازم را از بازار سرمایه دولت تامین کند.

سیف اظهار کرد: دولت از طریق انتشار اوراق بدهی های خود را به نظام بانکی کاهش می دهد که این آثار مثبت جانبی هم دارد که ابزار در سیاست پولی بانک مرکزی قرار می دهد که می تواند با انعطاف پذیری بیشتری در این بخش حضور پیدا کند.

وی گفت: در بخش بنگاه های بانکی در فضایی که در بازار وجود دارد، مناسب برای عرضه این سهام نیست، به دلیل اینکه شاخص بورس وضعیت مطلوبی ندارد و به محض اینکه به تعادل برسد، بانک ها با سرعت در این مسیر حرکت می کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *