رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزیر ارشاد: ماهواره‌ها یکی از مصادیق جنگ نرم هستند

13:58 - 09 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۶۴۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر ارشاد در برنامه "صبح با خبر" گفت: همه ما باید در جهت ترویج و توسعه ارزش‌های ملی و دینی‌مان حرکت کنیم.

: وزیر ارشاد در برنامه "صبح با خبر" گفت: همه ما باید در جهت ترویج و توسعه ارزش‌های ملی و دینی‌مان حرکت کنیم.

به گزارش علی جنتی بیان کرد: ابتدا باید بدانیم که مصادیق جنگ نرم چیست؛ امروز در شرایطی هستیم که شبکه های مختلف ماهواره ای در کشورمان قابل استفاده است و می توان از بیش از هزار شبکه ماهواره ای استفاده کرد. به ویژه برخی شبکه های فارسی زبان که اصولا برای مقابله با انقلاب اسلامی طراحی و راه اندازی شده اند و آنها سعی می کنند یک سبک زندگی غربی را در جامعه ما ترویج دهند و روی بسیاری از مناسبات ما از جمله سبک لباس پوشیدن، غذا خوردن، رفتارهای اجتماعی و اخلاقی، معیارهای ارزشی و ... تاثیر بگذارند و معیارهای ارزشی جدیدی را ارایه دهند. و این یکی از مصداق های جنگ نرم است که امروز با آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: به هر حال امروزه استفاده از این شبکه های ماهواره ای هم به نوعی اجتناب ناپذیر شده اگر چه بر خلاف قانون است و به طور قانونی کسی نمی تواند از ماهواره استفاده کند ولی همه ما شاهد این هستیم که بخش قابل توجهی از مردم کشور از آن استفاده می کنند و به عنوان یک فناوری جدیدی که به آن دست می یابیم از آن استفاده می کنند؛ همانطوری که ما خودمان اگر بخواهیم شبکه های تلویزیونی مان را در خارج از کشور و یا در مناطق کور کشور مورد استفاده قرار دهیم باید از فناوری ماهواره ای استفاده کنیم.

انتقال پیام از طریق شبکه های اجتماعی سرعت یافته است
جنتی افزود: بسیاری از نمادهای دیگری نیز وجود دارد که آنها در حال توسعه مسایل غیر ارزشی در جامعه هستند و عمده برخورد ما نیز با همین موارد است. بنده ضمن اینکه معتقدم باید قانون را صد در صد عمل کرد و امروز با توجه به حاکمیت قانون ممنوعیت استفاده از شبکه های ماهواره¬ای وهمچنین برخی شبکه های اجتماعی که در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه مضر تشخیص داده شده اند اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که این موارد همانطور که استفاده های مضر دارند در عین حال استفاده های مفید هم دارند و ما باید سعی کنیم برای ترویج مبانی ارزشی خودمان بهترین استفاده را از آنها کنیم. ولی باید جلوی موارد مضر آنها گرفته شود.

او اشاره کرد: نکته مثبتی که باید به آن اشاره کرد اینکه جمهوری اسلامی ایران امروزه در بخش های مختلف تبلیغاتی، فرهنگی و پژوهشی وارد این میدان شده است و هزاران سایت و پایگاه اطلاعاتی ایجاد شده است و از طریق این پایگاه های اطلاعاتی اطلاعات خود را به دیگران منتقل می کنند.
من اعتقاد دارم که ما ضمن اینکه باید مراقب برخی از مضرات شبکه های اجتماعی و ماهواره ای باشیم در عین حال می توانیم بهترین استفاده برای توسعه فرهنگ و ارزش های خودمان را از آنها ببریم و نباید از این موضوع غفلت کنیم.

جنتی خاطرنشان ساخت: به طور مثال جریان تروریستی داعش با آن حرکات وحشیانه ای که انجام می دهند در عین حال بیشترین استفاده را برای توجیه عملیات وحشیانه خود از شبکه های اجتماعی می برند و واقعا تعجب انگیز است که آنها چطوربا توجه به اینکه افکار منحطی دارند توانسته اند از کشورهای اروپایی و آمریکایی این همه جوان جذب کنند. به نظر این بر اساس استفاده ای است که از همه امکانات رسانه ای و ارتباطی شان می کنند و ما نباید از این موضوع غفلت کنیم و لازم است حسن استفاده را از این امکان داشته باشیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *