یک فوریت طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس به تصویب رسید

12:20 - 09 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۶۱۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: یک فوریت طرح استانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس به تصویب رسید این طرح به امضای 169 نماینده مجلس رسیده است.

: یک فوریت طرح استانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس به تصویب رسید این طرح به امضای 169 نماینده مجلس رسیده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به یک فوریت استانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی رای موافق دادند.

در رای گیری یک فوریت این طرح از 218 نماینده حاضر در جلسه 133 نماینده رای موافق، 64 نماینده رای مخالف و 11 نماینده رای ممتنع دادند.

لاهوتی: استانی شدن انتخابات به این معنا نیست که شهرستان ها دیگر نماینده ای در مجلس ندارند

نماینده مردم لاهیجان در توضیح طرح اظهار کرد: ما ابتدا تقاضای دو فوریت این طرح را داشتیم اما برای اینکه فرصت بیشتری جهت بررسی در اختیار نمایندگان باشد درخواست خود را به یک فوریت تغییر دادیم.

مهرداد بائوج لاهوتی تاکید کرد: استانی شدن به این معنا نیست که شهرستان ها دیگر نماینده نداشته باشند بلکه هر شهرستان یک نماینده خواهد داشت اما رای او برای حضور در مجلس بر مبنای مجموعه آرای مردم شهرستان و مردم استان محاسبه می شود.

لاهوتی نسبت به این نگرانی که ممکن است نماینده شهرستان بومی آن بناشد و از جای دیگری کاندیدا شده باشد بیان کرد: در این راستا تمهیداتی اندیشیده ایم مبنی بر اینکه کاندیدا یا باید 5 سال در شهرستان سکونت داشته باشد، یا متولد آنجا باشد یا سابقه نمایندگی آنجا را داشته باشد.

وی یکی از مزایای این طرح را یک مرحله ای کردن انتخابات دانست و گفت: در انتخابات دو مرحله یک نفر ممکن است با سه هزار رای به مجلس بیاید اما در حالیکه برای انتخاب او هزینه زیادی شده است.

لاهوتی ادامه داد: البته در برخی حوزه ها مانند کردستان محدودیت هایی وجود داشت که برای حل آن تدابیری اندیشیده شده است.

وی تاکید کرد: اگر قوه مقننه در کشور درست شود کشور درست می شود و مساله اصلی در قوه مقننه قانون گذاری و نظارت بر قانون است استانی شدن انتخابات گام اول برای عملکرد صحیح قوه مقننه است.

لاهوتی همچنین سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نمایندگان تنها نماینده شهرستان خود نیستند بلکه باید از حقوق ملت ایران دفاع کنند را دلیل دیگری برای لزوم استانی شدن انتخابات مجلس عنوان کرد.

جهانگیرزاده: یک فوریت این طرح شائبه تلاش نمایندگان برای ماندگاری در مجلس را به ذهن می آورد

نماینده مردم ارومیه درمجلس با بیان اینکه آقای لاهوتی صحبتی در مورد یک فوریت نکردند اظهار کرد: آیا این سوال برای افکار عمومی پیش نمی آید که چرا مجلسی ها در آخر دوره به فکر تغییر قانون انتخابات می افتند آیا این طرح تلاشی برای ابقا در مجلس نیست؟

وی خطاب به نمایندگانی که دور اول در مجلس حضور می یابند گفت: اگر انتخابات به صورت استانی برگزار می شد ما با هزینه های استانی چه می کردید؟ چرا وقتی این طرف میز می نشینید طور دیگری فکر می کنید؟

جهانگیرزاده ادامه داد: نماینده ای که نمی تواند جواب مشکلات شهرستان را بدهد چطور حالا می تواند پاسخگو و پیگیر حل مشکلات استانی باشد. نماینده ای که تاکنون نمی توانست جوابگوی مشکلات یک شهرستان 30 هزار نفری باشد حالا چطور می خواهد به مشکلات یک استان 3 میلیونی بپردازد.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال رفع مشکلات قومی هستید چرا چند استان را استثنا کردید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر اینکه وظیفه نمایندگان اتصال حاکمیت با مردم است اظهار کرد: این یک فرصت ملی است که با استانی شدن انتخابات مجلس آن را از دست می دهیم و همچنین شهرهای کوچک از محل تاثیر خارج می شود.

وی با تاکید بر اینکه استانی شدن طرح کیفی مجلس را ارتقا نمی دهد گفت: مشکل مجلس ما قانون گذاری نیست چرا که ما با کسرت قانون مواجه هستیم و 12 هزا ر قانون داریم مشکل ما نظارت بر اجرای قانون است.

نماینده مردم ارومیه از نمایندگان خواست که با رای ندادن به یک فوریت و همچنین طرح یاد شده انتخابات به شکل سابق برگزار شود و گفت: می توانیم با حرکت به سوی انتخابات حزبی مشکلات نحوه برگزاری انتخابات کنونی را حل کنیم.

میرمحمدی: اگر امروز رای ندهیم دوره های بعدی مجلس طرح را از دستور کار خارج می کنند

نماینده مردم گلپایگان در موافقت با یک فوریت طرح استانی شدن حوزه های انتخابی انتخابات مجلس اظهار کرد: مجلس باید از فضای جزئی به سمت فضای کلی برود.

میرمحمدی تاکید کرد: یک فوریت این طرح به این دلیل است که رد سال آینده انتخابات برگزار می شود و اگر امروز به آن رای ندهیم مجلس در دوره های بعدی این طرح از دستور کار حذف می شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات ما بخشی نگری است تصریح کرد: بخشی نگری باعث شده تصمیمات ما کلان و کارشناسی نباشد و به خوبی به سمت توسعه متوازن حرکت نکنیم.

میرمحمدی تاکید کرد: با تصویب این طرح این پیام را به جامعه می دهیم که نمایندگانی باید به مجلس بیایند که نگاه جامعی داشته باشند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *