رشد منفی صنعت خودرو سازی/نگرانی بخش خصوصی از اجرای اقتصاد مقاومتی

22:16 - 25 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۶۰۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که با گذشت ۳ ماه از سال هنوز اثری از اجرای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی مشاهده نمی‌شود،گفت: وزارتخانه‌ها به جای بررسی مشکلات خود به دنبال ارائه طرح‌های جدید هستند.
به گزارش ، مسعود خوانساری به آمار 3 ماهه آخر شاخص تولید صنعتی در سال 94 که اخیراً استخراج شده اشاره کرد و گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن در بخش تولید صنعتی 4.6 درصد رشد داشته است.

وی به این نکته اشاره کرد که طبق آمار، برخی از صنایع مانند خودرو 25.1 درصد رشد منفی و سیمان، آهک و گچ نیز 17.3 درصد رشد منفی در تولید را در 3 ماهه پایانی سال 94 داشته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:شاخص فروش نیز در این مدت 2.7 درصد کاهش داشته که در حوزه سیمان، آهک و گچ این رقم منفی 17.3 درصد بوده و فروش خودرو نیز منفی 13.8 درصد بوده است.

خوانساری همچنین با اشاره به آمار شاخص تولید صنعتی سال 94 نسبت به سال 93 نیز تصریح کرد: این رقم حدود 9.8 درصد کاهش داشته و فروش نیز در این مدت 10.9 درصد کاهش را تجربه کرده است.

وی همچنین با اشاره به آمار واردات و صادرات در 2 ماهه سال جاری نیز خاطرنشان کرد: واردات با رقم 5.5 میلیارد دلار، 13.5 درصد کاهش و صادرات هم با رقم 6.8 میلیارد دلار 15 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: آنچه از این آمار برداشت می‌شود، این است که بازار و صنعت توأم با رکود است و صنایع وضعیت خوبی ندارند در حالی که دولت در سال گذشته 2 هدف عمده کاهش تورم و حل بحران تحریم را دنبال می‌کرد که در هر 2 مورد نیز توفیق حاصل شد.

خوانساری اظهار امیدواری کرد، با مطرح شدن بحث کاهش نرخ سود بانکی به تدریج نرخ سود سپرده‌ها هم کاهش یابد که می‌تواند از جمله اقدامات خوب دولت باشد و امید می‌رود همراه با آن در سایر مسائل اقتصادی نیز شاهد چنین اقداماتی باشیم.

وی انتظار بخش خصوصی از دولت را حل مشکلات اساسی که سبب عدم رشد اقتصادی در کشور شده است دانست و گفت: موضوع بهبود فضای کسب و کار به عنوان یک معضل اساسی باید در دستور کار قرار گیرد. قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شده و ساختارهای بانکی نیز اصلاح شود. مضاف برآنکه نرخ ارز به رقم واقعی خود برگردد و رقابتی کردن فضای کسب و کار در دستور کار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اقتصاد مقاومتی نیز اشاره‌ای کرد و گفت: پس از سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی شاهد آن هستیم که همه زمینه اجرای آن را تأیید کرده‌اند، اما اکنون 3 ماه از سال گذشته و اثرات اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت و تجارت مشاهده نمی‌شود.

خوانساری ابراز نگرانی کرد که اقتصاد مقاومتی نیز به سرنوشت سایر برنامه‌های اقتصادی دولت دچار شود و اثری بر اقتصاد نگذارد.

وی علت عدم کامیابی برنامه‌های قبلی دولت را آن دانست که هیچ‌گاه آسیب‌شناسی جدی از علت عدم کامیابی روی برنامه‌های قبلی صورت نگرفته و دولت تنها به دنبال اجرای برنامه‌های جدید بوده است. به عنوان مثال سال گذشته بسته خروج از رکود از سوی دولت ارائه شد، اما هیچ‌گاه تحلیلی بر روی آن صورت نگرفت که نکات منفی چه بوده و چرا این بسته اجرایی نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اصل 44 را به عنوان یکی از مترقی‌ترین برنامه‌های انقلاب برشمرد که هنوز به سرانجام نرسیده و در کنار آن قوانین جدید در مجلس وضع می‌شود بدون آنکه قوانین قبلی آسیب‌شناسی شده باشد.

خوانساری رویکرد جدید اتاق را پایش قوانین و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: در همین راستا در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اعلام کردیم که وضعیت خوبی نداریم و با گذشت 3 ماه هنوز اثری از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مشاهده نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: وزارتخانه‌ها به دنبال ارائه طرح‌های جدید هستند در حالی که کمتر بررسی بر روی موانع و مشکلات خود انجام می‌دهند که این موضوع با معاون اول رئیس جمهور مطرح و قرار شد، راهکارهایی در مورد مسائل و مشکلات پیش‌روی اقتصاد به دولت ارائه شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *