ممنوعیت واردات برنج از اول مرداد/ سرانه مصرف شیر۵۰ لیتر کمتر از متوسط جهانی

18:07 - 24 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۵۵۶۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که از آخرین روز تیرماه حتی یک کیلوگرم برنج به کشور وارد نخواهد شد گفت سرانه مصرف شیر در کشور ۵۰ لیتر از میانگین جهانی کمتر است.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،‌ وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، ثبت سفارش برنج آزاد نیست ، همچنین از آخرین روز تیرماه حتی یک کیلوگرم برنج به کشور وارد نخواهد شد.

محمود حجتی روز دوشنبه در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درصحن علنی مجلس درباره بحث آزادسازی ثبت سفارش برنج، افزود: مصوبه مذکور در شورای اقتصاد تصویب و برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده است.

وی اظهارداشت: براساس سیاست بازرگانی، وزارت جهادکشاورزی برای ثبت سفارش برنج آزاد نیست بلکه با محدودیت های زمان ورود و تعرفه همراه است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه مهلت ثبت سفارش سه ماه و پس از آن تا یک ماه قابل تمدید است، تصریح کرد: براساس مصوبه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای ممنوعیت واردات برنج از پایان تیرماه سالجاری، اگر واردکننده ای برنج خود را پس از تاریخ 31 تیرماه سالجاری وارد کند به هیچ وجه این محصول از گمرک ترخیص نخواهد شد.

حجتی با اشاره به اینکه برای واردات برنج محدودیت زمان ورود و تعرفه را در حال اجرا داریم گفت: همچنین سال گذشته برای واردات برنج تعرفه 40 درصدی و ما به التفاوت 500 تومان را در هر کیلوگرم اعمال کردیم ، بنابراین تولیدکنندگان نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند.

وی افزود: براساس آمار در سال 1392 حدود یک میلیون و 900 هزار تن، سال 1393 حدود یک میلیون و 200 هزارتن، سال 1394 حدود 745 هزارتن و از ابتدای امسال تاکنون 191 هزارتن برنج وارد شد که روند کاهشی واردات را نشان می دهد.

به گفته وی ، سال گذشته تنها سالی بود که کشاورزان برنج تولید داخل را بدون هیچ مشکلی به فروش رساندند و هم اکنون نیز قیمت برنج داخلی مناسب است.

کاهش 11 میلیارد دلاری واردات غذا در سال گذشته


وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت واردات در سال های اخیر گفت: براساس آمار گمرک، سه سال قبل 20 میلیارد دلار واردات غذا داشتیم اما سال گذشته این میزان به 9 میلیارد دلار رسیده است.

ترازتجاری بخش کشاورزی 4.7 میلیارد دلار کاهش یافت


حجتی درباره تراز تجاری غذای کشور افزود: باوجود افزایش جمعیت در سال 1392، تراز تجاری بخش کشاورزی منهای 8.1 میلیارد دلار بود که با تلاش های صورت گرفته در کاهش واردات و افزایش صادرات این رقم در سال 94 به منهای 3.4 میلیارد دلار رسید یعنی 4.7 میلیارد دلار کاهش یافته است.

شیرخشک وارد نمی شود


وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر شیرخشک تولید داخل صادر می شود و ما نیازی به واردات این محصول نداریم، اما به دلیل نیاز، بخشی از شیرخشک نوزاد وارد می شود.

وی اظهارداشت: براساس گزارش ها، در سطح جهانی با مازاد تولید شیرخام مواجه هستیم به طوری که سال گذشته قیمت جهانی هر کیلو شیرخام در اطراف مرزهای ایران 12 هزار ریال( 1200 تومان ) بود که امسال به 8 هزار ریال(800 تومان) رسید که همین امر پس زدگی را در کشورهای هدف ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در مرزهای کشور واردات شیرخشک و لبنیات را محدود کردیم اما کره به مقدار محدود و با افزایش تعرفه وارد می شود.

حجتی تصریح کرد: شیر دارای صفات خاص بخش کشاورزی است و ماندگاری آن کوتاه مدت است ، بنابراین از دولتمردان خواستار نگاه ویژه به بخش کشاورزی شد.

وی معتقد است؛ در ایران نیازمند نگاه ویژه ای در برنامه ریزی، حمایت، پشتیبانی و سیاست های بخش کشاورزی هستیم زیرا نمی توان تولید شیرخام را با تولید یخچال و فولاد یکی دانست.

سرانه مصرف شیر کمتر از 100 لیتر


حجتی اضافه کرد: برای کمک به دامداران سال گذشته وارد بازار شدیم و روزانه بین 700 تا 800 تن شیرخام خریداری، چربی گیری و به شیرخشک تبدیل و صادر شد.

وی گفت: این درحالی است که برخی کارخانجات لبنی با ما همکاری نمی کنند و همچنین سازمان تعاون روستایی باوجود این که منابع نقدینگی در اختیار ندارد این مصوبه را در جهت حمایت از تولید داخل دنبال می کند.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: هم اکنون براساس ردیف بودجه ای که پیش بینی شده است امیدواریم بتوانیم شیرخام را خریدرای و پول دامداران را پرداخت کنیم.

حجتی گفت: برای حمایت از دامداران تحریک تقاضا را باید از لحاظ بهداشتی از سوی رسانه ها در دستور کار داشته باشیم زیرا هم اکنون سرانه مصرف شیر کشور ما نزدیک 100 لیتر است درحالی که میانگین جهانی آن 150 لیتر و در برخی کشورها 350 تا 400 لیتر است که نشان می دهد سرانه مصرف ما خیلی پایین تر از میانگین سرانه مصرف جهانی است.
وی همچنین از پیگیری یارانه صادراتی خبر داد.

بیش از 3هزار میلیارد ریال اعتبار صندوق بیمه کشاورزی تامین اعتبار نشده است


وزیر جهادکشاورزی درباره منابع مالی صندوق بیمه کشاورزی گفت: دولت در تامین نقدینگی و تامین ریال دچار مشکل است که همین موضوع خود را در بیمه محصولات کشاورزی نشان می دهد به نحوی که سال گذشته اعتبارات مورد نیاز ردیف بودجه این بخش تامین نشد.

وی افزود: در نهایت با مصوبه دولت شب عید سال گذشته 4 هزار میلیارد ریال (400 میلیارد تومان) از بانک کشاورزی قرض گرفته شد و بخشی از تعهدات صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شد اما هنوز 3 هزار میلیارد ریال(300 میلیارد تومان) دیگر به بیمه گذاران بدهکار هستیم.

وی اظهارداشت: امسال در حال پیگیری هستیم تا اعتبارات مورد نیاز صندوق بیمه کشاورزی تخصیص یابد و بدهی بیمه گذاران پرداخت شود.

با صادرات سیب زمینی خام موافق نیستیم


وزیر جهادکشاورزی درباره صادرات سیب زمینی گفت: سال گذشته 700 هزارتن سیب زمینی صادر شد اما دولت هنوز یارانه صادراتی که ما تعهد کرده بودیم را نتوانسته تخصیص بدهد و در حال پیگیری هستیم.

حجتی با بیان این که با صادرات سیب زمینی خام موافق نیستیم ، افزود: چنین اقدامی به مصلحت کشور نیست، باید این محصول فرآوری و صادر شود و هم اکنون روی این موضوع کار می کنیم اما در شرایط فعلی تلاش داریم تا محصول روی دست تولید کنندگان باقی نماند و از حمایت های مقطعی استفاده می کنیم.

سیاست صادرات سیب درختی و واردات موز جواب داد


حجتی با اشاره به این که ایران در تولید سیب درختی دارای مزیت نسبی است، گفت: هم اکنون سالیانه 2 میلیون تن سیب درختی در کشور مصرف می شود در حالی که سال گذشته 3 میلیون و 400 هزارتن تولید داشته ایم که بخشی از این محصول در سردخانه های ارومیه باقیمانده بود و متاسفانه یارانه صادراتی آن را نیز نتوانستیم تامین کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین با طراحی روش تجاری واردات موز در ازای صادرات سیب درختی با یک تعرفه ترجیحی توانستیم باعث تحریک صادرات سیب درختی شویم و خوشبختانه سیب درختی که در سردخانه ها باقیمانده بود در فروردین و اردیبهشت ماه خارج شد و هم اکنون سییب درختی چندانی در سردخانه ها نداریم.

به گفته وزیر جهادکشاورزی، براساس برنامه ریزی ها در سال آتی با مشکل سال گذشته در تولید و صادرات سیب درختی مواجه نخواهیم شد.

تولید چای خشک امسال به بیش از 30 هزارتن می رسد


حجتی درباره تولید چای خشک گفت: در زمان آغاز به کار دولت یازدهم تولید چای خشک کشور کمتر از 20 هزارتن بود ، اما با تلاش های صورت گرفته در حمایت از تولید امسال تولید این محصول به بیش از 30 هزارتن می رسد.

وی اظهارداشت: همچنین در راستای حمایت از چایکاران در دو سال اخیر صندوق سرمایه گذاری چای با 600 میلیارد ریال (60 میلیارد تومان) سرمایه در گردش ایجاد شد که می تواند بخشی از مشکلات این صنعت را برطرف کند.

وی با بیان این که ممکن است در پرداخت پول برگ سبز تاخیری داشته باشیم، افزود: در دو تا سه سال اخیر چای خشک تولیدی کشور به چای سنواتی تبدیل نشده، درحالی که در گذشته بخش عمده چای به چای سنواتی تبدیل می شد. این بدان معناست که با سیاست و حمایت مجلس تمامی چای تولیدی کشور مصرف می شود.

وی گفت: درحال حاضر در صنعت چای شرایط رو به جلو را پیش رو داریم و امیدواریم با فرآوری برگ سبز چای با توجه به فناوری های نوین بتوانیم این صنعت و محصول را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.

تولید 500 تن پیله ابریشم در سالجاری


وی با اشاره به رشد تولید در پیله ابریشم، گفت: امسال باید 500 تن پیله ابریشم داشته باشیم . در دو سال گذشته یک میلیون نهال تولید شد که با افزایش تقاضا و عرضه تخم نوغان در توتستان ها در اختیاز نوغانکاران قرار می گیرد و به دنبال آن هستیم که کرم ابریشم را به جایگاهی واقعی خود برگردانیم.

تاکنون محصول تراریخته تولید نکرده ایم


حجتی درباره محصولات تراریخته گفت: محصول نهایی تراریخته همچون ذرت و روغن از کشورهای برزیل، آمریکای شمالی، هند و پاکستان وارد کشور ما می شود و مصرف می کنیم.

وی اظهارداشت: اما تاکنون محصول تراریخته در داخل کشور ما تولید نشده و اگر بنا باشد چنین تولیدی داشته باشیم در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان این که در سطح کشور با مشکل تولید پنبه مواجه ایم، اضافه کرد: برای تولید پنبه تراریخته به عنوان محصول غیرخوراکی در بذر و افزایش محصول و مقاومت به بیماری ها کارهایی انجام شده تا بخشی از مشکلات حل شود و این براساس قوانین و مقررات است و تاکنون عملیاتی نشده است.

کشت چغندرقند پاییزه راهکاری برای کاهش مصرف آب


وی درباره وضعیت کشت چغندر قند گفت: برای کاهش مصرف و افزایش بهره وری آب سبز تلاش کرده ایم کشت بهاره چغندر قند را که بیشترین مصرف آب را دارد به کشت پاییزه تبدیل کنیم.

وی با بیان این که کشت پاییزه چغندرقند در دستور کار است، اظهار داشت: هم اکنون در حال ترویج این نوع کشت هستیم تا در افق سه تا پنج ساله مشکل شکر حل شود و این امر تنها با اتکا به کشت پاییزه و افزایش بهره وری آب ممکن است.

حجتی گفت: براساس آمار سندیکای کارخانجات قند در سه سال گذشته بیش از 11 تن در هکتار میانگین برداشت محصول داشته ایم که اگر کشت چغندر را از بهاره (غرقابی) به پائیزه (تیپ) تبدیل کنیم مصرف آب به یک چهارم کاهش می یابد و سه تا چهار هزار مترمکعب در هکتار می توانیم چغندر داشته باشیم.

انتهای پیام//



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *