انتقاد شبکه ملی چین از وضعیت حقوق بشر در آمریکا

9:55 - 09 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۵۵۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: خبرنگار شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان سی سی تی وی چین گفت: آمریکا که خودش حقوق بشر بسیاری از شهروندان خود از جمله سیاهپوستان و سایر اقلیت‌های نژادی این کشور را نقض می‌کند نباید به سایر کشورها درس حقوق بشر بدهد یا به آنان تحکم کند.

: خبرنگار شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان سی سی تی وی چین گفت: آمریکا که خودش حقوق بشر بسیاری از شهروندان خود از جمله سیاهپوستان و سایر اقلیت‌های نژادی این کشور را نقض می‌کند نباید به سایر کشورها درس حقوق بشر بدهد یا به آنان تحکم کند.

به گزارش ، مجری شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین گفت: در روز جمعه‌ بعد از عید شکرگزاری - که مراسم جشن آن در آخرین پنجشنبه ماه نوامبر در آمریکا برگزار می‌شود - صدها تظاهرکننده در چندین شهر آمریکا به خیابان‌ها و مراکز خرید ریختند تا به تبرئه افسر پلیس قاتل مایکل براون، جوان غیرمسلح سیاهپوست، توسط هیأت عالی منصفه در فرگوسن اعتراض خود را نشان دهند. این در حالی است که جمعه‌ی بعد از جشن شکرگذاری در آمریکا به جمعه سیاه معروف است، زیرا یکی از شلوغ‌ترین روزهای خرید در آمریکا و همچنین آغاز غیررسمیِ فصل خریدهای هدایای کریسمس به حساب می آید که برای فروشگاه های این کشور بسیار سودآور است.

وی با اشاره به جریانات شهر فرگوسن، اظهار کرد: جمعی از تظاهرکنندگان که با صدای بلند شعار می دادند: دستان ما بالاست، شلیک نکنید، به یکی از مراکز خرید در این شهر در ایالت میسوری ریختند. همچنین تظاهرکنندگان در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن در شمال غرب آمریکا، در یکی از مراکز خرید روی زمین خوابیدند و خریدهای روز جمعه سیاه را در این مرکز خرید مختل کردند. صدها نفر نیز در خیابان‌های مرکز شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا دست به راهپیمایی زدند.

شماری از جمعیت خشمگین و معترض در میدان یونیون شهر سانفرانسیسکو با چکش، شیشه فروشگاه ها را می‌شکستند. نیروهای پلیس در خلال تظاهرات مردمی طی یک هفته گذشته، بیش از 300 نفر را دستگیر کرده‌اند. برخی از دستگیر شدگان می گویند: نیروهای پلیس ما را به صورت غیرقانونی بازداشت کرده اند، زیرا از ما هیچ خلافی جز ابراز عقایدمان سرنزده است.

کشته شدن مایکل براون باعث افزایش مباحثات و مناظرات در سراسر آمریکا در رابطه با مناسبات نژادی و طرز برخورد دوگانه‌ی پلیس آمریکا با سیاهپوستان و سایر اقلیت‌های این کشور، در مقایسه با سفیدپوستان، شده است.

در همین حال، کمیته سازمان ملل علیه شکنجه، گزارش خود را درباره بررسی استفاده از شکنجه یا سایر روش‌های بی‌رحمانه در آمریکا منتشر کرده است. این کمیته در رابطه با استفاده‌ی پلیس آمریکا از نیروی زورِ بیش از حد و همچنین برخورد بی‌رحمانه‌ی پلیس با مردم، ابراز نگرانی کرده است. شهروندان آمریکایی نیز در سطح ملی به نحوه‌ی برخورد پلیس این کشور با پرونده تیراندازی پلیس سفیدپوست در شهر فرگوسن به یک جوان غیرمسلح سیاهپوست انتقاد کردند.

لیلینگ تان، خبرنگار این شبکه، طی گزارشی از نیویورک گفت: گزارشِ پانزده صفحه‌ایِ کمیته سازمان ملل علیه شکنجه به بررسی عملکرد آمریکا در رابطه با حقوق بشر پرداخته و طیف گسترده‌ای از تخلفات را پوشش می‌دهد. مثلاً در این گزارش، به طرز رفتار آمریکا با بازداشت شدگانِ باارزش، در زندان های خارج از آمریکا (مانند گوانتانامو)، ادامه استفاده‌ی آمریکا از مجازات اعدام، اعدام‌هایی که درست انجام نشده و شخص محکومِ به اعدام، در خلال اجرای نامناسب حکم اعدام، با درد و شکنجه مواجه شده و حتی استفاده‌ی پلیس آمریکا از سلاح‌های شوک الکتریکی علیه افراد غیرمسلح اشاره شده است.

در عین حال، آنچه در این گزارش بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است، خشونت و بی‌رحمی پلیس آمریکا در برابر گروه‌های اقلیت در این کشور است. البته در گزارشِ این کمیته‌ی سازمان ملل، مشخصاً به رخداد فرگوسن اشاره نشده است، اما این گزارش فقط چند روز پس اعلام تصمیم هیئت عالی منصفه مبنی بر عدم صدور کیفرخواست برای محاکمه افسر دارین ویلسون، منتشر شده است.

خبرنگار سپس به نقل قول دقیق از یکی از بندهای مندرج در این گزارش پرداخت که در آن آمده است: این کمیته، همچنین درباره تیراندازی‌های مکرر و متناوب پلیس (آمریکا) به افراد سیاهپوستِ غیرمسلح، ابراز نگرانی عمیق می‌کند.

لیلینگ تان اضافه کرد: چند کشور جهان، از جمله کره شمالی، چین و روسیه مسئله نقض حقوق بشر را در آمریکا به باد انتقاد گرفتند و در رسانه‌های رسمی خود با انتشار بیانیه‌هایی از این که آمریکا با چنین عملکردِ تیره و تاری به سایر کشورها درس احترام به حقوق بشر می‌دهد و با این کشورها برخوردی تهاجمی و حق‌ به‌ جانب دارد، ابراز شگفتی کردند. این کشورها خطاب به آمریکا اعلام داشتند که این کشور ابتدا باید شرایط بد حقوق بشر و تبعیضات نژادی را در داخل خود اصلاح کند و سپس به انتقاد از سایر کشورها یا درس دادن به آنان یا تهدیدشان به تحریم و امثال آن بپردازد.

خبرنگار در خاتمه افزود: در رابطه با واقعه‌ فرگوسن، وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات مستقل خود را در این خصوص آغاز کرده است و هنوز هم ممکن است این وزارتخانه علیه افرادی در فرگوسن اقامه دعوا کند یا آنان را به ارتکاب جنایاتی متهم سازد، اما هنوز این تحقیقات ادامه دارد و نتیجه‌ آن مشخص نشده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *