چینی‌ها تولیدکننده‌های ایرانی را بیکار کرده‌اند/ بخش خصوصی زیرآب یکدیگر را می‌زنند

9:15 - 09 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۵۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اکنون چینی ها تولیدکننده های ما را بیکار کرده اند، گفت: وزارت ارتباطات چنین قصدی ندارد که همه کارها را به دست چینی‌ها بدهیم.

: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اکنون چینی ها تولیدکننده های ما را بیکار کرده اند، گفت: وزارت ارتباطات چنین قصدی ندارد که همه کارها را به دست چینی‌ها بدهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، محمود واعظی امروز (یکشنبه) در صبحانه کاری اتاق بازرگانی در خصوص گسترش بازار، گفت: در چند سال گذشته سیاست معینی از سوی دولت دنبال و حمایت نشد و به دنبال آن شاهد حضور پر رنگ تر و بیشتر کالاهای چینی بودیم که کلیه بخش های فعال ایرانی را از میدان خارج کرد.

وی ادامه داد: در دوران قبل که در مخابرات بودیم تلاش ما این بود که پژوهش و تولید داخل شکل گیرد که البته آقای غرضی این سیاست را دنبال کرد و شرکت های خوبی هم شکل گرفت اما پس از آن مشاهده کردیم که در سال های گذشته شرکت های 800 نفره به 35 نفر تعدیل نیرو داشنتد که چنین وضعیتی باعث غصه و غم همه ما شده بود و در این چند سال گذشته عقبگرد داشتیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به حمایت از تمام تولیدکننده های داخلی، اضافه کرد: آنچه که در وزارت ارتباطات تحت عنوان پروژه دنبال می شود اگر بخش خصوصی گران هم پروژه را انجام می دهد ما با بخش خصوصی قرارداد می بندیم و از آنها حمایت خواهیم کرد.

واعظی با اشاره به پارازیت، اضافه کرد: پارازیت ها منظور مخابرات و ارتباطات است که تحت کنترل سازمان تنظیم مقررات است و تلاش ما این است که ضرر نشده است اما در خصوص پارازیت‌های خارج از این بخش بنده به دستور روحانی مسئول شدم با همکاری سازمان محیط زیست، انرژی اتمی و بهداشت جلسات متعددی داشتیم و سازمان تنظیم مقررات در مناطق مختلف گزارش تهیه شده که خدمت رئیس جمهور ارسال شده که اکنون در حال بررسی است و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: پارازیت ها اگر از حدی بیشتر باشد ضرر دارد و باید تحت نظارت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات به دنبال تصدی گری نیست، اضافه کرد: صحیح است وظیفه حاکمیتی داریم و اصول وزارتخانه هم بر همین اساس بود اما باید گفت معاونتی که نقشش حمایت پژوهش و تولید داخل و بخش خصوصی باشد نداشتیم اما اکنون تلاش کردیم به این موضوع توجه صورت گیرد.

نباید اقتصاد دولتی باشد
واعظی با بیان اینکه بخش خصوصی فعال نشود اقتصاد رونق پیدا نمی کند، اضافه کرد: در دنیا اقتصاد دولتی امتحان خود را پس داده است و ما نباید این را دوباره امتحان کنیم. ما شاهد بودیم که شوروی سابق به دنبال این تفکر هستند هنوز نتوانسته اقتصاد شکوفا شده و معیشت مناسبی را برای مردمشان فراهم کنند.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که در کشور به بخش خصوصی توجه ویژه ای صورت گیرد، البته فرهنگ سازی چنین اقدامی آسان نیست و همه فکر می کنند که باید تصدی گری کنند اما موفقیت یک وزارتخانه این است که سیاست گذاری و هدایت و حمایت کند و بستر را برای بخش خصوصی فراهم کند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اعتقاد ما این است که دولت در حدی سرمایه گذاری کند که سه تا چهار برابر آن توسط بخش خصوصی صورت گیرد.

واعظی تصریح کرد: بخش هایی که برای بخش خصوصی درآمدزا نیست و توجیه اقتصادی ندارد، دولت باید حمایت جدی داشته باشد.

وی گفت: امسال حدود 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از سوی دولت و بخش خصوصی حدود 3 هزار میلیارد تومان انجام می دهد.

وزیر ارتباطات افزود: در حال حاضر بنده وارث مجموعه ای هستم که انتظارات از آن زیاد است و با شعار هم نه پنهای باند افزایش پیدا می کند و اقدامی صورت گرفته است.

ترسی از بزرگ شدن بخش خصوصی نداریم
وی تصریح کرد: از بزرگ شدن بخش خصوصی و کوچک شدن دولت ترسی نداریم، اگر اقتصاد کشور بزرگ شود، دولت نقوذش در داخل و خارج بزرگ می شود، وقتی مردم امنیت داشته باشند و مردم دغدغه معیشت نداشته باشند، مردم از دولت راضی خواهند بود.

نمی خواهیم کل کارها به دست چینی بدهیم
واعظی با بیان اینکه نمی خواهیم کل کار را دست چینی ها دهیم، اضافه کرد: تلاش ما این است که شبکه متنوع را شکل دهیم و هم طبق برنامه ریزی کارها را دنبال کنیم و اکنون در صدد تحقق وعده‌هایمان هستیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه هنوز دولت 90 میلیارد تومان را به ما تخصیص نداده است، افزود: اما دولت به ما اجازه داد که از بخش های مختلف از جمله زیرساخت تا سازمان تنظیم مقررات استفاده کنیم و اولویت استفاده از اعتبارات نیز بر این است که پول ها به استان ها و به سمت پروژه های بالای 70 درصد سوق پیدا کند. هنوز نتوانسته ایم از پول استفاده کنیم تازه در مورد استفاده از آن تصمیم گیری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه حتما آزمایشگاه ها را حمایت می کنیم، تصریح کرد: حتی آزمایشگاه های خود را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهیم و به طور کلی از آزمایشگاه های خصوصی هم حمایت می کنیم.

بخش خصوصی زیرآب یکدیگر را می زنند
واعظی تصریح کرد: بخش خصوصی رقیب همدیگر هستند اما به همدیگر رحمی ندارند و توافق نانوشته‌ای دارند که همدیگر را خراب و از میدان به در کنند و در ایران بخش خصوصی علیه بخش خصوصی کار می کند.

وزیر ارتباطات گفت: جوانان ما تحصیل می کنند و می روند برای بزرگترین شرکت های دنیا کارآفرینی می کنند اگر برای این جوانان زیرساخت و تسهیلات ایجاد کنیم حرف های زیادی برای گفتن داریم و می توانیم پیشرفت های خوبی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نیاز است بازنگری بین اتاق و وزارت ارتباطات صورت گیرد تا تحولات صورت گرفته در سیاست های دولت و عرصه و تکنولوژی اصلاحاتی صورت گیرد، افزود: خواهان این هستیم که همکاری بین وزارت ارتباطات و اتاق آغاز شود و اینکار در یک ماه آینده به صورت جدی پیگیری می شود و به دنبال آن کمیته مشترک 6 نفری شکل می گیرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *