دلار استخوان ترکاند/رکورد یکساله شکسته شد!

16:07 - 08 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۴۹۹
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خبرگزاری میزان: قیمت دلار در معاملات امروز بازار تهران به عدد 3 هزار و 360 تومان رسید که این رقم بالاترین قیمت طی یکسال گذشته به شمار می آید.

: قیمت دلار در معاملات امروز بازار تهران به عدد 3 هزار و 360 تومان رسید که این رقم بالاترین قیمت طی یکسال گذشته به شمار می آید.

به گزارش گروه فضای مجازی ،قیمت دلار امروز رکود سال 93 را جابه جا کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که رئیس کل بانک مرکزی یک ماه و نیم قبل از کاهش قیمت ها خبر داده بود.

سیف به صراحت اعلام کرده بود قیمت دلار کاهش می یابد. اما نتیجه مذاکرات وین موجب شد تا بهای این ارز معتبر جهانی در بازار تهران رکود یکسال گذشته را جابه جا کند. پیش از این تنها در اردیبهشت سال جاری قیمت دلار به عدد 3 هزار و 335 تومان رسیده بود. فعالان بازار اعتقاد دارند رشد ناگهانی قیمت دلار در بازار تهران در پی هجوم خریداران به بازار صورت گرفته است. طی ماه های گذشته بخش مهمی از فعالان اقتصادی به انتظار نتیجه مذاکرات وین نشسته بودند. آنها پالس های دریافت کرده بودند که نشان می داد پس از این مذاکرات روند قیمت گذاری ها نزولی می شود. برهمین اساس طی دو ماه گذشته خرید ارز کلان در بازار متوقف شده بود. حتی یکی از تجار نقل می کند:« آنهایی که بدهی ارزی داشتند، پرداخت ها را به تاخیر انداخته بودند تا در دوره ارزانی قیمت ها اقدام به خرید کنند ولی از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون فضای روانی بازار بهم ریخته است.» همین تقاضاهای انباشته موجب شده تا بازار ارز با شوک ناگهانی مواجه شود. برخی تحلیلگران نیز اعتقاد دارند، تا زمانی که دولت اقدام به تزریق ارز در بازار نکند، وضعیت به همین شکل باقی می ماند.

قیمت دلار در سال 93 وضعیت نسبتا با ثباتی را پشت سرگذاشته بود. پیش از این حتی قیمت دلار به عدد 3 هزار و 40 تومان در هفدهمین روز از فرودین ماه نیز کاهش یافته بود که به عنوان رکوردی کمترین قیمت در سال جاری به شمار می آمد. نشانه های پیش از وین نیز مشخص می کرد که احتمال کاهش بیشتر قیمت ها وجود دارد. در همین حال حسینی هاشمی کارشناس بانکی اعتقاد دارد طی سه هفته گذشته خرید و فروش کلان ارز در بازار متوقف شده بود. دلیل اصلی نیز انتظار بازار برای کاهش قیمت ها بوده است ولی از امروز همین گروه اقدام به خرید دلار کرده اند و همین جریان موجب رشد قیمت ها در بازار شده است. سید کمال سید علی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز همین اعتقاد را دارد:« فعالان اقتصادی پیش از سوم آذر ماه انتظار حصول توافق نهایی از مذاکرات هسته ای را داشتند. این موضوع باعث شد پس از تمدید مذاکرات موجی از خرید در بازار ایجاد شود.» براین اساس تحلیل های کارشناسان بانکی نشان می دهد دلیل اصلی رشد قیمت دلار، خرید ناگهانی فعالان اقتصادی بوده است.

در حال حاضر روند قیمت گذاری دلار همچنان صعودی است. این اتفاق هم در شرایطی رخ می دهد که ارزش دلار در بازارهای جهانی طی چهار روزگذشته نزولی بوده است. با این حال شرایط بازار جهانی در وضعیت دلار در تهران اثری ندارد. در پی رشد قیمت دلار، بهای خرید و فروش سکه و طلا نیز در بازار تهران رشد پیدا کرده است. پیش از این میزان رشد قیمت سکه در هفته منتهی به مذاکرات 1.8 درصد و دلار 2.8 درصد بوده است. اما این رقم با توجه به وضعیت صعودی قیمت ها تا پایان هفته بیشتر خواهد شد.

منبع:خبرآنلاین

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *