تونل شماره 5 راه‌آهن میانه- اردبیل خط گذاری شد

1:30 - 24 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۴۹۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی از خط گذاری تونل شماره 5 راه‌آهن میانه- اردبیل به طول 621 متر خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد ، مسعود نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح خط گذاری تونل شماره 5 راه‌آهن میانه- اردبیل گفت: این طرح با توجه به شرایط بحرانی و زمین‌شناسی مسیر، سختی کارت و لزوم به‌کارگیری روش خاص و پیشرفته در حفاری به پایان رسید.
 
وی در ادامه افزود: تونل شماره 5 راه‌آهن میانه- اردبیل به طول 621 متر در محدوده شهرستان میانه در مناطق کوهستانی با خاک سست و ریزشی واقع شده است که حفاری این تونل در شرایط ویژه با زمان ایستایی بسیار کوتاه و با استفاده از تحکیمات موقت، قاب‌های فولادی و در بعضی مناطق با تزریق مواد تحکیمی همراه بوده است.
 
نصر آزادانی در توضیح شرایط حفر تونل شماره 5 راه آهن اظهار کرد: این تونل در در منطقه‌ای با جنس خاک بسیار ضعیف تا متوسط قرار گرفته است. حفاری تونل شماره 5 با توجه به خاک منطقه باید در 2 مرحله فوقانی و تحتانی انجام شود.
 
نصر آزادانی با بیان جزئیات این طرح یادآور شد: با اتمام عملیات خط گذاری بتنی نهایی تونل، با استفاده از دو دستگاه قالب از محل بحرانی تونل به طرف دو سر تونل، در آخر اردیبهشت عملیات اجرایی به پایان رسید.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به پیشرفت فیزیکی کل پروژه اظهار داشت: راه‌آهن میانه- اردبیل در بخش زیرسازی 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به وجود 60 دستگاه تونل در این خط آهن به طول 24 کیلومتر، حفاری 17 کیلومتر از تونل‌ها نیز به پایان رسیده است.
 
وی طول این خط آهن را 175 کیلومتر اعلام کرد و افزود: این پروژه از دو بخش میانه- فیروزآباد به طول 79 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 56 درصد و فیروزآباد- اردبیل به طول 96 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 83 درصد تشکیل شده و برای عملیات اجرایی به 9 قطعه تقسیم شده است.  
 
پیشرفت کل محور با احتساب عملیات روسازی شامل بالاست، ریل گذاری، علایم و ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها در حدود 43.5 درصد است.
 
نصر آزادانی در خصوص مزایای این خط آهن اشاره کرد: راه‌آهن میانه- اردبیل موجب اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور می‌شود. 

تسهیل مراودات اقتصادی میان استان اردبیل و استان‌های مجاور، ایجاد سیستم حمل و نقل روان، سریع و ایمن، ارتباط با کارخانه ذوب آهن و استان‌های جنوبی کشور از دیگر مزایای این پروژه است.
 
وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه را 3 هزار و 800 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: به منظور اتمام این طرح 9 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *