«بزرگترین خانه تهران» برج می‌شود!+تصاویر

14:51 - 08 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۴۸۲
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خبرگزاری میزان: یک خانه تاریخی و ارزشمند دیگر در تهران در آستانه تخریب است. خانه ای که با وسعت ۱۱۵۴۳ متر مربع، یعنی بیش از یک هکتار بعنوان «بزرگترین خانه تهران» لقب گرفته است. آن هم در یکی از گرانترین نقاط شهر یعنی خیابان جردن (آفریقا).

: یک خانه تاریخی و ارزشمند دیگر در تهران در آستانه تخریب است. خانه ای که با وسعت ۱۱۵۴۳ متر مربع، یعنی بیش از یک هکتار بعنوان «بزرگترین خانه تهران» لقب گرفته است. آن هم در یکی از گرانترین نقاط شهر یعنی خیابان جردن (آفریقا).

به گزارش گروه فضای مجازی سایت معماری نیوز نوشت؛

«کاخ ورسای ایران» تخریب می شود!

قرار است یک خانه تاریخی و ارزشمند دیگر در تهران تخریب و سپس به برجی 9 طبقه و با کاربری تجاری، اداری و مسکونی تغییر کاربری دهد. خانه ای که با وسعت 11543 متر مربع یعنی بیش از یک هکتار بعنوان «بزرگترین خانه تهران» لقب گرفته است. آن هم در یکی از گرانترین نقاط شهر یعنی خیابان جردن (آفریقا).

این خانه مشهور به «کاخ ثابت پاسال» می باشد.

معماری «کاخ ثابت پاسال» از قصر «لو پتی تریانون» یکی از کاخ های جانبی ورسای در فرانسه کپی برداری شده است و اشیاء بکار رفته در آن بسیار ارزشمند است که قبل از انقلاب به روایتی حدود«15میلیون دلار» قیمت گذاری شده بود.

تصویر کاخ «لو پتی تریانون در ورسای فرانسه»

در کتاب معماران تباهی، ج3، ص 45 در مورد «کاخ ثابت پاسال» آمده است: خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع است. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران ترین و بزرگ ترین خانه شهر تهران» بوده است.

معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده است. دکوراسیون این خانه را همان دکوراتوری انجام داده بود که مسئول تدارکات چادرهای سلطنتی در تخت جمشید بود.
پرده های این خانه را از بلژیک آورده بودند و درهای آن متعلق به یک قصر فرانسوی بود. دستگیره ها را هم از روی یک مدل مربوط به یکصد سال پیش و به صورت اختصاصی برای خانه ثابت ساخته بودند.

همچنین در کتاب: من و فرح پهلوی، اسکندر دلدم، 3 جلد، تهران، گلفام و به آفرین، 1377، ج 3: ص 1323 آمده است که: «مردم تهران آن خانه را قصر سنگی می نامیدند».

این کاخ اما این روزها حال خوشی ندارد. پس از انقلاب این کاخ صاحبان متعددی به خود دید و عموما تردد در آن با کاربری «خاص اداری» صورت می گرفت.

همسایگانی که منازلشان مشرف به این کاخ است به خبرنگار «معماری نیوز» از بی توجهی و عدم رسیدگی ساکنین آن طی 2 سال اخیر و خشک شدن سریع درختان آن علی الخصوص درختان کاج می گویند.

تصویر فعلی کاخ ثابت پاسال

همانطور که در تصاویر هوایی مشاهده می شود بخش عمده فضای سبز و درختان این خانه یک هکتاری در سالهای اخیر خشک شده و از بین رفته است. به گزارش خبرنگار معماری نیوز این کاخ در آستانه تخریب قرار دارد و قرار است گودبرداری عظیمی در این خانه تاریخی برای ساخت یک مجتمع عظیم تجاری توسط یکی از سرمایه داران بزرگ تهران (با نام محفوظ) که این روزها همه جا را تبدیل به «مال» می کند، آغاز شود.

تصویر ماهواره ای مربوط به سال 1385

تصویر فعلی مربوط به سال 1393

مرحوم صادق خلخالی در بخشی از خاطرات خود در باره «کاخ ثابت پاسال» می گوید:

بعد از تابستان 60 که دیگر کم کم کار رسیدگی به پرونده های وابستگان طاغوت کم شده بود نزد امام رفتم و بعد از اینکه کمی از محاکمه اعضای گروه‌های سیاسی ضد انقلاب گفتم از وضعیت فساد و مواد مخدر صحبت کردم و اینکه الآن باید در این مورد هم انقلابی عمل کنیم! که امام فرمودند بروید و مسئولیت این کار را بدست بگیرید، از جماران که بیرون آمدم یک راست رفتم به «خلوت‌ترین خانه ای که سراغ داشتم»، خانه ای بزرگی که قبلاً برای «ثابت پاسال» بود و از همان جا به دادستانی انقلاب زنگ زدم و گفتم بروید هرچه قاچاقچی مواد مخدر می‌شناسید دستگیر کنید … شب نشده بود که زیر زمین و انباری‌های خانه پر زندانی شده بود»! (خاطرات آیت‌الله خلخالی. نشر سایه. چاپ پنج صفحه 432)

بر اساس گزارش معماری نیوز، کاربری این کاخ در طرح تفصیلی جدید شهر تهران به پهنه کلان (M) و پهنه (M11) یعنی مختلط تجاری، اداری و خدمات مسکونی تغییر یافته و قرار است برجی 9 طبقه و با ترکم ساختمانی 440 درصد و حداقل ضریب سکونت 50 درصد! بجای آن قد علم کند.

مشخص نیست در طرح تفصیلی جدید بر چه اساس کاربری یک «کاخ» که یک «اثر تاریخی با ارزش» بوده، به یکباره به پهنه تجاری، اداری تغییر می کند و شهرداری تهران، کمیسیون ماده 5 و شرکت مهندس مشاور طرح تفصیلی، بایستی به این موضوع پاسخ دهند.

وضعیت فعلی کاخ با پنجره های باز و شیشه های شکسته!

استقرار ماشین های سنگین جهت آغاز تخریب و گودبرداری

منبع: سایت معماری نیوز

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *