آمریکا در وین و مسقط عملکرد بدی داشت/ انتظار نمایندگان مجلس و افکار عمومی از روسیه و چین

12:01 - 08 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۴۳۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دلیل عدم دستیابی به توافق بین تیم مذاکره کننده هسته ایران و 1+5 در وین 8 را زیاده خواهی آمریکا عنوان و تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا در مسقط بسیار بد و در وین بد عمل کرده است.

: رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دلیل عدم دستیابی به توافق بین تیم مذاکره کننده هسته ایران و 1+5 در وین 8 را زیاده خواهی آمریکا عنوان و تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا در مسقط بسیار بد و در وین بد عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ، علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس صبح امروز شنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش میزان مبنی بر اینکه ارزیابی شما از مذاکرات ایران با 1+5 و گزارش محمد جواد ظریف در جلسه غیر علنی مجلس چیست اظهار کرد: گزارش آقای ظریف در جلسه غیرعلنی بود بنابراین نیاز به توضیح ندارد.

وی در مورد ارزیابی خود در مورد مذاکرات ایران با 1+5 نیز افزود: من فکر می کنم عدم اصول نتیجه نهایی نشان دهنده ایستادگی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بر مواضع جمهوری اسلامی است و این قابل تقدیر ما نمایندگان ما خواهد بود.

رییس کمیسیون امنیت مجلس عامل اصلی عدم وصول نتیجه نهایی توافق ایران با 1+5 را زیاده خواهی ایالات متحده آمریکا عنوان و تصریح کرد: آمریکایی ها در مسقط بسیار بد عمل کردند و در وین نیز بد عمل کردند؛ برای اینکه ما بتوانیم به نتیجه مطلوبی نهایی برسیم آمریکایی ها باید گام های زیادی را در جهت دور شدن از زیاده خواهی های غیرمنطقی که با فشار صهیونیست ها صورت می گیرد بردارد و البته این مواضع آمریکا از کشورهای مرجع منطقه نیز شکل گرفته است.

بروجردی گفت: با توجه به این فرجه 7 ماهه که تیم مذاکره کننده باید آن را کوتاه کند ضرورتی ندارد همه این زمان مورد بهره برداری قرار گیرد. اگر در آن حداقل زمان ممکن بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی، آنها بتواند نظرات جمهوری اسلامی را که در برخی از بندها نیز به نقطه بسیار نزدیکی با 1+5 رسیده است برسند و این نقطه مطلوب می تواند گام بلند و مفیدی در جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران باشد. اگر به نتیجه نرسید قطعا برد با ما است. چون ما دیگر هیچ تعهدی نداریم که توافق ژنو را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: ایران به همه دنیا ثابت کرده که به دنبال سلاح هسته ای و بمب هسته ای نیست، بلکه ایران اهل تفاهم، استدلال و توافق است و این ها در شکل گیری افکار عمومی بسیاری از کشورهای جهان تاثیرگذار بوده و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما در هر دو صورت برنده این بازی هستیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان روابط بین الملل معتقدند که روسیه و چین در مذاکرات وین 8 آنطور که جمهوری اسلامی از آنها انتظار داشت خوب عمل نکردند، گفت: روسیه و چین در 1+5 اکثریت نیستند بلکه اقلیت هستند یعنی در هر صورت اگر قرار است تصمیم جمعی باشد، دو کشور در مجموع 6 کشور رای نخواهند داشت.

بروجردی خاطر نشان کرد: روسیه نیروگاه بوشهر را برخلاف این ادعا که نیروگاه بوشهر هیچ گاه به نتیجه نخواهد رسید، را به نتیجه رساند و قرارداد دو نیروگاه جدیدی را با سازمان انرژی اتمی امضا کردند. بنابراین همکاری هسته ای روسیه با ایران قابل قبول است، ولی این انتظار به حق را نمایندگان مجلس و افکار عمومی ملت ایران از دو کشور روسیه و چین دارند که از ظرفیت خود در مذاکرات 1+5 بیش از گذشته استفاده کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *