جزییات ایفای نقش کارگردان "پرده نشین" در قالب نویسنده ای که گرفتار خودکشی شد!

10:59 - 08 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۴۱۱
خبرگزاری میزان: چندی پیش فیلمی سه اپیزودی با عنوان "قصه های زندگی" در شبکه خانگی توزیع شد و مدتی بعد نیز از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای روی آنتن رفت. فیلمی که بازیگر اصلی آن بهروز شعیبی کارگردان سریال "پرده نشین" بود.

: چندی پیش فیلمی سه اپیزودی با عنوان "قصه های زندگی" در شبکه خانگی توزیع شد و مدتی بعد نیز از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای روی آنتن رفت. فیلمی که بازیگر اصلی آن بهروز شعیبی کارگردان سریال "پرده نشین" بود.

به گزارش کارگردان این فیلم حسن هدایت است؛ کارگردانی که بیش از هر چیز به واسطه ساخت سری "کارآگاه" شناخته میشود. هدایت در "قصه های زندگی" دو داستان کوتاه از صادق هدایت با عناوین "دون ژوان کرج" و "تاریکخانه" را در قالب دراماتیک به تصویر درآورده و در اپیزود سوم نیز روایتی شخصی از شب آخر زندگی این نویسنده را مصور کرده است.

نکته مهم این اقتباس سینمایی ایفای نقش بهروز شعیبی کارگردان اخیر سینمای ایران در قالب کاراکتر صادق هدایت بود. شعیبی با گریمی که به شدت او را شبیه به هدایت کرده بود سعی کرد تصویری شبیه به هدایت خلق کرده و بخصوص وجه درونگرایی این هنرمند را با زبان تصویر سینمایی کند.

فرهاد بشارتی، ارژنگ امیرفضلی، نازنین کریمی، مجید عبدالعظیمی و سولماز قبادی دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

سوء تفاهمات باعث شد فیلم دو سال توقیف باشد

حسن هدایت که پیش از این فیلم در اثری به نام "گرداب" نیز داستانی به همین نام از آثار صادق هدایت را سینمایی کرده بود درباره دلایل عدم اکران "قصه های زندگی" به گفت: سوء تفاهماتی که درباره صادق هدایت وجود دارد سبب ساز آن شد که فیلم دو سالی توقیف باشد و با جرح و تعدیلهای فراوان مجوز پخش در شبکه خانگی را بگیرد.

وی ادامه داد: در پخش خانگی هم موسسه پخش کننده سیاست درستی را درپیش نگرفت و همین سبب ساز آن شد که فیلم در داخل درست پخش نشود و بسیاری از مخاطبان اصلا نفهمند که فیلم مجوز خانگی گرفته با این حال شبکه های فارسی زبان به مانند همیشه فیلم را به صورت دزدی روی آنتن فرستادند.

 

سعی کردم بدبینی او را به نقد بکشم

هدایت درباره مشکلات برآمده از توقیف فیلم گفت: به هر حال صادق هدایت به واسطه سبک زندگی خاصی که داشته و البته فضای تیره و تار برخی آثارش زیاد مطلوب سیاستگذاران نبوده اما من سعی کردم داستانهایی از او را روایت کنم که مشکل چندانی برای اقتباس نداشته باشند ضمن اینکه در اپیزود آخر فیلم نیز بدبینی او نسبت به زندگی را نیز به نقد کشیدم.

شعیبی با علاقه نقش را ایفا کرد

حسن هدایت با اشاره به استفاده از بهروز شعیبی به عنوان بازیگر نقش هدایت به میزان گفت: شعیبی قبل از اینکه کارگردان شود بازیگر بود و وقتی فیلمنامه را به او پیشنهاد دادم خیلی باعلاقه آمد و با نگاهی حرفه ای نقش را ایفا کرد.

این کارگردان افزود: شاید یکی از دلایل انتخاب شعیبی شباهت او با هدایت بود اما بعد از شباهت باید در کاراکتر دقیق میشد و آن را خوب میشناخت تا بتواند درست ایفایش کند. بهروز شعیبی خیلی خوب درباره این شخصیت تحقیق کرد و آن را مجسم نمود.

 

 

او بازیگری نبود که خود را محدود به نقش کند

هدایت با بیان اینکه همین تجربه گرا بودن شعیبی باعث شد که بتواند در کارگردانی هم موفق باشد خاطرنشان ساخت: شعیبی بازیگری نبود که خود را محدود به گونه ای خاص کند بلکه همان زمان هم میکوشید حین گفتگو با من درباره کارگردانی بسیار آموخت.

حسن هدایت با بیان اینکه شعیبی در فیلمی از خسرو سینایی نیز نقش هدایت را ایفا کرده بود بیان داشت: البته که در آن فیلم هم شعیبی تلاش خود را در جهت تجربه ای نو به کار گرفته بود. شعیبی از آن تیپهایی است که میکوشند با تجربه گرایی دانش سینمایی خود را بالا ببرند و دقیقا به همین دلیل است که می تواند فیلمی به خوبی "دهلیز" یا سریالی مثل "پرده نشین" را کارگردانی کند.

هیچ نسبت خانوادگی با این نویسنده ندارم

حسن هدایت درباره اینکه آیا نسبت خانوادگی با صادق هدایت باعث شده به سراغ اقتباس از داستانهای او برود به میزان گفت: نه، هیچ نسبت فامیلی با این نویسنده ندارم. او نیز به مانند بسیاری از نویسندگان دیگر ایرانی از جلال آل احمد گرفته تا احمد محمود و محمدعلی جمالزاده به واسطه قلمش مورد توجه من قرار گرفت.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *