رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دلیل اصلی کاهش اختصاص ارز مبادله ای

22:00 - 20 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۳۷۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اشاره به کاهش اختصاص ارز مبادله ای به واردات گفت:امیدوارم این کاهش اختصاص ارز مبادله‌ای ناشی از رونق واحدهای صنعتی و عدم نیازشان به ارز مبادله‌ای باشد.
به گزارش ،مرتضی لطفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت:صادرکنندگان معتقدند که قیمت ارز باید افزایش بیابد از طرفی  واردکنندگان هم می گویند که با توجه به تنگناهای ریالی و منابع کافی قیمت ارز نباید افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به این که تک نرخی شدن ارز در جهات مختلف می‌تواند منافع تولیدکننده و صادرکننده را فراهم کند، گفت: در دو ماه اول سال، نسبت به دو ماه سال گذشته، ارزش واردات و صادرات 14 درصد کاهش داشته است. در سال گذشته این کاهش نسبت به سال 93، 20 درصد بوده است. این اعداد به این معناست که به همین نسبت سهم ارز مبادلاتی کاهش پیدا کرده است. به عبارتی کاهش ارز مبادلاتی شاید متأثر از کاهش حجم مراودات تجاری بوده باشد.

لطفی تصریح کرد: باید جزییات این آمار و ارقام را بررسی کرد تا نتیجه گیری درست انجام شود. به هر حال باید به این موضوع هم توجه کرد که کاهش تخصیص ارز مبادله برای تولیدکننده‌ای که مواد اولیه را وارد می‌کند صرفه اقتصادی ندارد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: بیشترین محصولی که مسلماً ارز مبادله‌ای مصرف می‌کند، دارو است. اما ما سال گذشته با کاهش واردات دارو مواجه شده‌ایم. چرا که داروسازان نسبت به واردات اقلام دارویی که در کشور با کیفیت بالا تولید می‌شود، معترض بودند. بنابراین شاید یکی از دلایل کاهش ارز مبادله‌ای هم این ماجرا باشد. شاید دولت در جریان این اعتراض‌ها وابستگی به واردات دارو به ارز مبادله‌ای را کم کرده باشد.

وی ادامه داد: دولت باید پرداخت ارز مبادله‌ای را متمرکز به کالاهای اساسی کند. کالاهایی مثل دارو یا مواد غذایی. فلسفه ارز مبادله‌ای حمایتی و تشویقی است، و باید در چرخه صنعت باشد، با توجه به اینکه هزینه‌های تأمین قطعات صنعت گران قیمت است، این گروه نمی‌توانند با 60 درصد ظرفیت کار، دوره رکود را پشت سر بگذارند. بنابراین اینکه گفته شود کاهش ارز مبادله‌ای نشان از افزایش تولید و رونق اقتصادی است، اشتباه است. چراکه اگر کارخانجات و شرکت‌های تولیدی شرایط خوبی داشته باشند، دیگر نیازی به یارانه ارزی دولت ندارند. اما در عمل می‌بینیم که شرکت‌ها هنوز هم دچار رکود هستند.

به گفته لطفی وقتی دولت به طور مثال برای صنعت سیمان ارز مبادله‌ای ندهند، تولیدکننده مجبور می‌شود ارز آزاد با تسهیلات بانکی نرخ 26 درصد تهیه کند. به هر حال او تمام تلاش خود را می‌کند تا کارخانه‌اش نخوابد. در حوزه سیمان سال گذشته کارخانجات با 60 درصد کار کرده‌اند، یعنی 6 ماه کار نداشتند. به این ترتیب نیاز این صنعت به واردات کم شده است.

وی تاکید کرد: امیدوارم این کاهش اختصاص ارز مبادله‌ای ناشی از رونق و وجوه قابل توجه واحدهای صنعتی و عدم نیازشان به ارز مبادله‌ای باشد. اما باید گفت که در این مدت، اقدامی برای خروج از رکود اتفاق نیفتاده است. به همین دلیل هم ارز مبادله‌ای هنوز مورد نیاز بسیاری از صنایع است. همچنین با توجه به ارز مبادله‌ای و سود ناشی از تبدیلات ارز به ریال هنوز هم عده‌ای تشنه به ارز مبادله‌ای هستند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *