همدستی بان کی مون با جنایات آل سعود در یمن

11:28 - 19 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۳۳۸۱
چند روز پیش بود که سازمان ملل متحد نام عربستان سعودی را به خاطر کودک کشی در یمن در فهرست سیاه خود قرار داده بود، هر چند این اقدام تغییری در رفتار آل سعود ندارد.
به گزارش گروه بین الملل ، بیش از یکسال است که ارتش سعودی با همراهی چند کشور عربی دیگر حمله به یمن را آغاز کردند و همچنان هم ادامه دارد.

تجاوز رژیم سعودی به کشور یمن، تاکنون باعث به شهادت رسیدن هزاران نفر از مردم این کشور شده است، هزاران نفر مجروح شده اند و اکثر مردم یمن در وضعیت وخیمی قرار دارند.

شهرها و زیر ساخت های یمن با حملات هوایی ائتلاف جنایتکاران ویران شده و مراکز درمانی و بیمارستان های شهرهای این کشور ظرفیت پذیرش مجروحان را ندارند.

رژیم سعودی از ورود کمک های انسان دوستانه به ویژه کمک های جمهوری اسلامی ایران جلوگیری می کند، سازمان های حقوق بشری هم اعلام کرده اند که یمن به یک تراژدی انسانی تبدیل شده و ادامه چنین وضعیتی در این کشور فاجعه بار است.

پس از گذشت بیش از یکسال از حملات ائتلاف جنایتکاران علیه یمن، سازمان ملل سرانجام تصمیم گرفت تنها بخشی از جنایات آل سعود را محکوم کند و این رژیم را به خاطر کشتن کودکان یمن در فهرست سیاه خود قرار دهد.

«بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد پنجشنبه هفته گذشته در گزارشی با انتقاد شدید از ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی، آن را به کشتن کودکان یمن متهم کرد و گفت: این ائتلاف در فهرست سیاه نیروهایی که حقوق کودکان را در جریان جنگ نادیده می‌گیرند، قرار گرفته است.

بان کی‌مون در گزارش خود تصریح کرد: ائتلاف به‌رهبری عربستان سعودی، مسئول کشتار و زخمی کردن کودکان در یمن در سال گذشته است. طبق این گزارش، در سال گذشته در حملات ائتلاف سعودی بیش از 510 کودک کشته و بیش از 667 کودک زخمی شده‌اند.

گزارش دبیرکل سازمان ملل تأکید کرده است، نیمی از اهدافی که ائتلاف به‌رهبری عربستان سعودی در یمن هدف قرار داده مدرسه و بیمارستان بوده‌ است.

بان کی‌مون در گزارش خود عنوان کرد: «با تشدید درگیری‌ها (حقوق) کودکان به‌طور گسترده نقض شده است»

سازمان ملل در گزارش خود تصریح کرده است: گروه‌هایی در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند که کودکان را به‌عنوان سرباز به خدمت می‌گیرند، کودکان را مورد تجاوز، اذیت و آزار جنسی قرار می‌دهند، در حملات آنها کودکان کشته و معلول می‌شوند، به بیمارستان‌ها و مدارس حمله می‌کنند و کودکان را به گروگان می‌گیرند.

گرچه رژیم سعودی به قوانین بین المللی پایبند نیست و به آن اهمیتی نمی دهد اما این اقدام بان کی مون می توانست فشار سیاسی به سران این رژیم وارد کند و آنها را از حملات خود به کودکان و کشتار آنها در یمن بازدارد.

عربستان اکنون از سوی سازمان های بین المللی تحت فشار قرار ندارد بلکه از سوی قدرت هایی مانند آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی به خاطر حمله به یمن حمایت هم می شود.

رژیم سعودی اکنون یک جنایتکار بزرگ جنگی است همانطور که سران رژیم اسرائیل جنایتکار جنگی هستند، همانطور که صدام به خاطر حمله به ایران و موشک باران مناطق مسکونی کشورمان جنایتکار جنگی بود و سرانجام شومی هم داشت.

اما از آنجا که کارکرد سازمان ملل متحد کارکردی دوگانه و در راستای اهداف بنیانگذاران آن است، هر جا که اقدامی در جهت وظایف اصلی خود انجام دهد، با دخالت آمریکا و دیگر کشورهای سلطه گر و حتی با پول، تهدید و تطمیع تغییر 180 درجه ای می دهد و تصمیم پیشین خود را پس می گیرد.

در ماجرای عربستان و کشتار کودکان یمن به دست این رژیم هم چنین اتفاقی افتاد.

بان کی مون که در گزارش پنجشنبه هفته گذشته خود عربستان و ائتلاف ضد یمن را محکوم کرده بود هنوز مهر و امضای این گزارش خشک نشده، تصمیم خود را تغییر داد و نام عربستان و ائتلاف جنایتکاران را از فهرست سیاه سازمان ملل بیرون آورد.

این تغییر جهت 180 درجه ای هنگامی اتفاق افتاد که عربستان واکنش شدید نشان داد و پس از آن سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت نام ائتلاف تحت رهبری عربستان را به طور موقت از فهرست سیاه مسببان مرگ صدها کودک در یمن خارج می کند.

استفان دوجار یک سخنگوی بان کی مون در ایم زمینه گفت که دبیرکل سازمان ملل با پیشنهاد عربستان سعودی برای بازبینی مشترک موارد نام برده شده در گزارش سازمان ملل موافقت کرده است.

او افزود:‌ تا زمان نتیجه‌گیری فرآیند مرور مشترک، دبیرکل نام ائتلاف را از پیوست گزارش خارج می کند.

اما عبدالله المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل به خبرنگاران گفت که ائتلاف احساس می کند بی‌گناهی‌اش ثابت شده و اعلام کرد که این تغییر در فهرست ناقضان حقوق کودک "نهایی و نامشروط است.

معلمی هشدار داده و تهدید کرده بود که افزودن نام ائتلاف تحت رهبری عربستان به فهرست سیاه سازمان ملل برای مقصودی که مذاکرات صلح در مورد یمن دنبال می کند زیانبار است.

اما واقعیت در یمن چیز دیگری است. گروه های حقوق بشری بارها به جنایات آل سعود در یمن اعتراض کرده و آن را نشل کشی خوانده اند.

انتشار عکس ها و فیلم های کودکان کشته شده در پی حملات هوایی ائتلاف ضد یمن به رهبری رژیم سعودی سندی است که ادعای سعودی ها را باطل می کند.

گروه های حقوق بشر بارها درباره مرگ تعداد زیادی غیرنظامی به ویژه کودکان یمن در حملات این ائتلاف ابراز نگرانی کرده اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد را متهم کرد که به «نفوذ» یا «دستکاری سیاسی» تن داده و تصمیم سازمان ملل در حذف نام عربستان از آن فهرست را «شوک آور» خواند.

سازمان عفو بین الملل هم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد؛ اعتبار سازمان ملل متحد با حذف نام عربستان از فهرست سیاه آسیب دید.

گروه آکسفام نیز گفت؛ اقدام سازمان ملل یک شکست اخلاقی است.آکسفام نام یکی از بزرگترین گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، متشکل از ۱۵سازمان در ۹۸کشور است.

سازمان ملل متحد از زمان تأسیس خود تاکنون وظایف اصلی خود را پیگیری نکرده و به همین خاطر از اعتبار لازم هم در میان افکار عمومی جهان برخوردار نیست.

اقدام دبیرکل سازمان ملل در حذف نام عربستان به عنوان رژیم کودک کش یکی دیگر از آن دست اقداماتی است که اندک آبرو و حیثیت باقی مانده این سازمان را به باد می دهد.

چنین رفتارهایی است که ایجاب می کند تا ساختار و شاکله سازمان ملل تغییرات گسترده ای داشته باشد.




سهراب
|
-
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
0
سلام معلومه که آقای بان کی مون پول خوبی از آل سعود گرفته
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *