امضای یادداشت تفاهم (MOU) میان ایران و ایتالیا

12:30 - 06 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۳۰۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: یادداشت تفاهم (MOU) برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار بین ایران و ایتالیا به امضای معصومه ابتکار و جان لوکا گالتی رسید که اجرای این یادداشت تفاهم منوط به تصویب آن از سوی مراجع ملی طرف‌ها است.

: یادداشت تفاهم (MOU) برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار بین ایران و ایتالیا به امضای معصومه ابتکار و جان لوکا گالتی رسید که اجرای این یادداشت تفاهم منوط به تصویب آن از سوی مراجع ملی طرف‌ها است.


به گزارش میزان، یادداشت تفاهم (MOU) برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار بین سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و وزارت محیط زیست، زمین و دریای جمهوری ایتالیا به امضای معصومه ابتکار و جان لوکا گالتی رسید .

بنابراین گزارش این تفاهم نامه با عنایت به حق همه کشورها در حفاظت از محیط زیست خود برای تقویت بهره برداری منطقی از منابع طبیعی، با یادآوری عضویت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در کنوانسیون چارچوبی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (UNFCCC) و پروتکل کیوتو (KP) الحاقی به این کنوانسیون و همچنین دیگر موافقت نامه های عمده چند جانبه زیست محیطی، با احتساب اینکه در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست به عنوان وظیفه عمومی به منظور حفظ و حراست از کیفیت زندگی برای هر دو نسل حال و آینده تلقی شده است.

همچنین این تفاهم نامه به منظور پیشگیری و کاهش آلودگی محیط زیست و ارتقای توسعه پایدار، مطابق با اصول اجلاس جهانی توسعه پایدار2012 و با درک ضرورت ایجاد همکاری نزدیک بین کشورها در زمینه مشکلات مشترک زیست محیطی تنظیم شده است.

در متن تفاهم نامه آمده است طرف ها به طور مشترک برنامه‌ها، ابتکارها و پروژه های پیشگیری یا کاهش آلودگی محیط زیستی و حفاظت از محیط زیست را به ویژه در ارتقای توسعه منابع انرژی سازگار با محیط زیست و تجدید پذیر، ترویج اقدامات برای انطباق با تغییرات آب و هوا، با توجه خاص به مدیریت آب و اقدامات برای مقابله با بیابان زایی، ترویج خط مشی های مناسب برای حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست دریایی، ترویج و ابداع همکاری های مشترک برای دستیابی به اقتصاد سبز- اشتغال سبز - فناوری سبز و اقتصاد کم کربن ایجاد خواهند کرد.

بنابراین گزارش در پیوست و بندهای مختلف این یادداشت تفاهم نکات قابل توجهی وجود دارد که جنبه‌های عملی آن را تقویت می کند. از جمله پیوست شماره یک که چارچوب همکاری در زمینه‌های انرژی و تغییرات آب و هوایی و اجرای اقدامات ملی متناسب برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به وجود می آورد و به منزله بخشی جدایی ناپذیر از یادداشت تفاهم است.

همچنین در بندهای مختلف تفاهم نامه، طرف ها متعهد شده اند در صورتی که برنامه های ناشی از این یادداشت تفاهم تحت پوشش نباشد، پروژه های پیشنهادی خود را برای دریافت حمایت مالی در مرحله اجرا و انتشار به طور مشترک به موسسات مالی از قبیل تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) ارایه نمایند.

به این منظور طرفها موافقت کرده‌اند "کمیته‌ای مشترک" برای اجرای یادداشت تفاهم حاضر متشکل از سه نماینده از هر طرف سه ماه پس از امضای تفاهم نامه تشکیل شود و جزییات اجرای آن را دنبال کند.

اجرای این یادداشت تفاهم منوط به تصویب آن از سوی مراجع ملی طرف‌ها بوده و با کلیه کنوانسیونهای بین المللی و پروتکلهایی که دو طرف امضا کرده‌اند و ضوابط و مقررات ناشی از عضویت در اتحادیه اروپا هماهنگ خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *