الگوبرداری ایران از ترکیه در طرح تحول سلامت/ دولت و مجلس به مشکلات پرستاران توجه کنند

18:31 - 05 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۲۷۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو شورای عالی نظام پرستاری از الگوبرداری ایران از ترکیه در طرح تحول سلامت خبر داد و گفت: طرح تحول سلامت در ترکیه مثبت ارزیابی شد و ایران طی رایزنی با ترکیه آن را در کشور اجرایی کرد، با این وجود اختلاف کارانه میان پزشکان و پرستاران در ترکیه 2 برابر اما در ایران این رقم 100 برابر است.

: عضو شورای عالی نظام پرستاری از الگوبرداری ایران از ترکیه در طرح تحول سلامت خبر داد و گفت: طرح تحول سلامت در ترکیه مثبت ارزیابی شد و ایران طی رایزنی با ترکیه آن را در کشور اجرایی کرد، با این وجود اختلاف کارانه میان پزشکان و پرستاران در ترکیه 2 برابر اما در ایران این رقم 100 برابر است.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان،به آشفتگی در جامعه پرستاری اشاره کرد و افزود: اختلاف در پرداخت‌ها و فشار کاری روی قشر پرستار باعث شده  تا آنها انگیزه‌ای برای فعالیت نداشته باشند.

وی درادامه با بیان این مطلب که طرح تحول سلامت از کشور ترکیه الگوبرداری شده است، افزود: در حقیقت طی رایزنی های صورت گرفته با ترکیه و ارزیابی مثبت این طرح تصمیم گرفته شد تا ایران نیز آن اجرا کند، این در حالی است که اختلاف در پرداختی بین پزشک و پرستار در ترکیه 2.5 برابر است، اما این رقم در ایران 100 برابر است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به این مطلب که در تمام دنیا اختلاف پرداخت‌ها دو برابر است، گفت: متاسفانه ما در کشور با اختلاف 100 برابری روبه‌رو هستیم. براین اساس جامعه پرستار خواستار این هستند که در راستای طرح تحول سلامت تعرفه خدمات پرستاری با توجه به نقش و اهمیت خدمات پرستاری اجرا شود.

شریفی مقدم ادامه داد: در حقیقت وزارت بهداشت می‌توانست با اجرای قانون تعرفه گذاری در راستای طرح نظام تحول سلامت، مردم را به بهترین نحو از خدمات بهداشت و درمان راضی نگه دارد اما با بی توجهی به بخشی از کادر درمانی نتوانست این ایده را به بهترین نحو اجرایی کند.

وی در خاتمه با بیان این مطلب که به طور عملی این منابع در اختیار گروهی خاص از جامعه قرار گرفته است، تصریح کرد: در واقع دولت و مجلس برای جلوگیری از فروپاشی نظام سلامت باید به قشر پرستار نیز توجه کند.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *