چگونه در "ماه رمضان" کمتر تشنه شویم؟/چرا در ماه رمضان چاق می شویم؟/هزینه افطار خانوار ایرانی‌ چقدر است؟

21:00 - 17 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۲۵۳۴
در این بسته خبری از هزینه افطار خانوار ایرانی‌ تا توصیه های تغذیه ای که رعایت آنها به سلامت روزه‌دار کمک می‌کند را می خوانید.

به گزارش گروه فضای مجازی ،  در این بسته خبری از هزینه افطار خانوار ایرانی‌ تا توصیه های تغذیه ای که رعایت آنها به سلامت روزه‌دار کمک می‌کند را می خوانید.

جلوگیری از تشنگی

نیلوفر حیدری کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت، با اشاره به طولانی بودن مدت روزه داری و نیز گرمای هوا در ماه مبارک رمضان امسال به خبرنگار ایسنا گفت: افراد با نوشیدن هشت لیوان آب و مصرف یا عدم مصرف برخی مواد غذایی، می‌توانند تا حد زیادی از احساس تشنگی در طول مدت روزه‌داری کم کنند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تشنگی، افراد باید در وعده سحر از غذاهای پرچرب و مواد غذایی که قند ساده دارند مانند قند، شکر، نوشابه، شیرینی، زولبیا، بامیه و شله زرد خودداری کنند.

وی افزود: همچنین مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ پخته، تن ماهی، غذاهای کنسروی، قهوه، کاکائو، چای پررنگ، آب یخ و گوشت زیاد در وعده سحر می‌تواند موجب افزایش احساس تشنگی در طول مدت روزه داری شود.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه، افزود: افراد برای پیشگیری از احساس تشنگی باید از انجام ورزش شدید، حمام داغ و سونا در طول مدت روزه داری اجتناب کنند.

حیدری استفاده از میوه و سبزیجات را عامل موثری در تامین آب بدن عنوان کرد و افزود: خوردن میوه‌های فصل مانند هندوانه، گیلاس و زردآلو در مدت افطار تا سحر می‌تواند تا حد زیادی از احساس تشنگی در طول مدت روزه‌داری جلوگیری کند.

این کارشناس تغذیه مصرف انواع خورش و بویژه خورش سبزیجات مانند خورش کرفس و کدو را در وعده سحر عامل موثری برای کاهش احساس تشنگی در طول مدت روزه‌داری عنوان کرد.

رعایت نکاتی ساده در افطار و سحر باعث می‌شود تا در ماه مبارک رمضان علاوه بر عدم افزایش وزن،فرد روزه دار لاغر شود.

چگونه در

خبرگزاری تسنیم نوشت برای کنترل سوخت و ساز بدن در طی ماه مبارک رمضان، به نکات زیر توجه کنید

هنگام افطار:

1- مواد غذایی مشابه صبحانه در هنگام افطار توصیه می شود. 15 تا 20 درصد انرژی لازم در طی روز را باید هنگام افطار دریافت کرد.

2- پس از اذان مغرب بدون وقفه طولانی، روزه را باز کنید و ترجیحا از نوشیدنی ها و غذاهای آبکی و سبک به همراه نان، خصوصا نان سبوس دار مثل سنگک استفاده کنید. توصیه می شود با نوشیدنی های گرم مانند آب جوش  یا چای کم رنگ به جای آب سرد افطار را شروع کنید.

3- مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و قندهای پیچیده مثل انواع سبزیجات و میوه ها، به جای استفاده از مواد حاوی قندهای ساده و چربی فراوان مثل حلوا (آن هم به میزان زیاد) توصیه می شود.

4- نوشیدن زیاد آب و انواع شربت ها برای رفع تشنگی، نه تنها باعث کنترل آن نخواهد شد، بلکه باعث دفع سریع خواهد شد.

همچنین نوشیدن زیاد شربت ها، با توجه به افزایش ناگهانی قند خون و ترشح شدید هورمون انسولین برای تنظیم آن، در فاصله زمانی کمی باعث می‌شود فرد دچار گرسنگی و ضعف شده و مجددا برای رفع ضعف بدنی، مواد غذایی شیرین را بخورد و این روند همچنان تکرار می‌شود. 

5- سرعت غذا خوردن را نیز هنگام افطار بایستی کنترل کرد. پیشنهاد می شود 15 تا 20 دقیقه را صرف خوردن افطار کنید تا طی این مدت مغز، احساس سیری را به شما اعلام کند.

پس از افطار :

1- استفاده از غذاهای سنگین(چرب و دیر هضم)، انواع پلو و خورش به طور همزمان با افطار توصیه نمی شود، زیرا با توجه به روزه داری و عدم مصرف غذا در طی روز، دستگاه گوارشی موقع افطار آمادگی لازم را برای دریافت حجم بالای مواد غذایی ندارد. لذا وعده غذایی شام را با فاصله زمانی، یک تا یک و نیم ساعت پس از افطار و آن هم نه در حجم زیاد بخورید.

در ایام روزه داری که افراد از خوردن غذا در طی روز خودداری می کنند، باید در سحری و افطار و فاصله ی بین آن ها، این نظم را به نحوی ایجاد کنند.

2- استفاده از میوه ها و سبزیجات در ساعات پس از افطار، علاوه بر تامین مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن، به علت داشتن فیبر، مشکل یبوست را که یکی از مشکلات رایج در ایام روزه داری است، بهبود می بخشد.

علاوه بر آن میوه ها و سبزیجات به علت داشتن قندهای پیچیده، نقش بسزایی در کنترل سوخت و ساز قندها و چربی ها و نیز تنظیم اشتها خواهند داشت.

هنگام سحر:

یکی از نکاتی که متاسفانه در سال های اخیر به ویژه در نسل جوان شاهد آن هستیم، نخوردن وعده سحری اشت.

مصرف وعده سحری مشابه با وعده ناهار به طور اکید توصیه می شود، زیرا مکررا ثابت شده است حذف وعده سحری، علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان و عدم توفیق ادامه ی روزه داری در این ماه ، حتی در کسانی که روزه داری را به اتمام رسانده اند، ممکن است پس از آن، باعث بروز مشکلات گوارشی شود.

همچنین در افرادی که وعده سحری نمی خورند، در ساعات بعد از ظهر، توان فکری و جسمی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

کسانی هم که سحری را میل می کنند باید توجه کنند که حتی الامکان از مواد قندی ساده در موعد سحر استفاده نکنند، زیرا باعث بروز ضعف و بی حالی زودرس در بین روز خواهد شد.

مصرف فراوان آب نیز در هنگام سحر توصیه نمی شود ، زیرا در تنظیم مایعات بدن و رفع تشنگی روزانه تاثیری نخواهد داشت.

از آن جا که رفتن به مهمانی و دادن افطاری به صورت یک رسم پسندیده در این ماه رایج است و بالاخره به نوعی تمامی افراد از تنقلات شیرین و چرب استفاده می کنند، داشتن فعالیت بدنی منظم پس از افطار، به ویژه پیاده روی حداقل 30 دقیقه در روز و یک یا دو بار شنا در هفته، باعث خواهد شد کنترل وزن و دیگر شاخص های متابولیک بدن امکان پذیر شود.

 در سحرهای ماه رمضان دور این غذاها را خط بکشید

شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به وعده غذایی سحر در ماه رمضان به جام جم گفت: با توجه به اینکه مدت زمان غذا نخوردن طولانی است، غلظت کتون‌ها بالا می رود. ( در مواردی که بدن قادر به تامین انرژی از قند نباشد، چربی ها را شکسته و از آنها استفاده می کند که در نتیجه کتون ها ساخته می شوند، با آزاد شدن چربی‌ها، مواد کتونی سمی در کبد تولید و وارد جریان خون شده و در نهایت بیماری خطرناکی را باعث می شود.) بنابراین نخوردن وعده سحر با افزایش کتون‌ها در خون منجر به سردرد، سرگیجه، بی حالی، عصبانیت، کم تحملی، ضعف و افت قندخون می شود.

وی اظهار داشت: برای وعده سحری مصرف غذاهای پرپروتئین و پرگوشت سرخ شده، غذاهای خشک (مثل کتلت)، فست فودها و انواع کوکوها به دلیل اینکه فرد را در طول روز تشنه می کنند، مناسب نیست اما برعکس، غذاهای مخلوط (مثل لوبیا پلو) و انواع خورشت ها با برنج بهترین گزینه برای این وعده محسوب می شوند.

هزینه سفره افطاری

روزنامه اعتماد می نویسد: هزینه سفره افطار یک خانوار چهار نفره ایرانی برای ماه رمضان روزانه دست‌کم ١٨ هزار و ١٨٣ تومان خواهد بود و این عدد برای کل ماه ٥٤٠ هزار تومان برآورد می‌شود.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته، فعالان بخش اصناف، افزایش نرخ مواد خوراکی را رد می‌کنند یا آن را اندک می‌خوانند اما با تمام این وعده‌ها وقتی ماه روزه‌داری آغاز می‌شود، این وعده‌ها محقق نمی‌شوند. هر چند ابراهیم درستی، نایب‌رییس اتاق اصناف ایران به مردم اطمینان داد که مواد غذایی به میزان کافی در ماه مبارک رمضان وجود دارد و بازار در این ماه با ثبات قیمت‌ها روبه‌رو خواهد بود.

درستی در مورد قیمت اقلام مصرفی مردم در این ماه، خاطرنشان کرد: قیمت برنج، مرغ و لبنیات تغییری نخواهند داشت و وضعیت بازار از ثبات نسبی برخوردار است. علاوه بر این در مورد گوشت قرمز نیز طی هفته جاری تصمیم‌گیری می‌شود؛ هرچند به نظر می‌رسد قیمت این محصول پروتینی نیز دستخوش تغییر نخواهد بود.


چگونه در


/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *